Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Guilds of Historica Bok III

Startat av Gideon, 07 augusti 2018 kl. 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Zilmrud

Citat från: robinnilsson403 skrivet 14 augusti 2018 kl. 17:43
Jag länkar väl mitt bygge här med, så ingen intresserad missar det. Jag började bygga innan jag visste att GoH skulle "starta om", och anpassade det för att passa in historia.
...
Här är i alla fall min sigfig, Janduin, okänt efternamn, som vuxit upp med två äldre män han kallar sina farbröder.

Toppen Robin! Kul att vi blir många
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

dalle



:) Så där då har även jag kommit i gång och skapat en sigfig till GoH och Guild of Avalonia.  :)
Det är Dalle d'Updale, den jovialiske yngste sonen till hertigen av Updale.

drdoddo

Velar mycket kring vilken sig-fig man ska välja, lutar nog mest åt någon präst-liknande figur nu då det som sagt verkar saknas lite. Tänker mig att han också pysslar en del med helande örter och potions, etc. Han har även en son som är lite mer äventyrslysten och som hjälper honom att hitta ingredienser till hans brygder, mm. Min största fundering nu är väl om man ska bosätta sig i någon av de etablerade städerna eller hitta på en egen? Vad jag har förstått så är det kanska mycket frihet både vad gäller story och figurer/egenskaper (magi, etc). Jag har ju redan (nästan i alla fall) byggt upp en marknadsplats med en del lite större byggnader, hur mycket behövs för att "få" en egen stad? Tänker att den ligger någonstans utmed farleden för black oil och därför kunnat byggas upp en del via mycket handel, etc. Skulle det vara ok eller är det smidigare att bara va i en redan existerande stad? Mycket frågor, haha! Med shit va kul det var att bygga i del här stilen! Synd bara att kameler kostar typ 200kr...men en dewback (som då kallas något helt annat naturligtvis) kanske skulle kunna passa in, eller e d för "far out"? Djur borde väl också komma i alla olika sorter, eller?

Zilmrud

Jo jag skippade att köpa en kamel för ett tag sen.... Jag ångrar mig nu.

Dewback har andra använt som riddjur i Kaliphilin tidigare så jag på en MOC.

Jag tänkte också använda det. Så det kör på det =)

Ser fram emot att se ditt bygge!
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

dalle

Kör du med egen stad så har du full kontroll!  :D
Det skulle jag gjort. Då blir det fler platser och besöka. Eller vad säger Gideon.
Tycker annars att dina tankar låter bra om än lite veliga.
Ser fram emot dina byggen!  :)

drdoddo

Citat från: dalle skrivet 15 augusti 2018 kl. 10:16
Kör du med egen stad så har du full kontroll!  :D
Det skulle jag gjort. Då blir det fler platser och besöka. Eller vad säger Gideon.
Tycker annars att dina tankar låter bra om än lite veliga.
Ser fram emot dina byggen!  :)
Lutar lite åt egen stad faktiskt. Det har ju passerat en del tid som jag förstått så nya städer borde väl kunna växa fram. Haha, veligt indeed!

Peter S

Citat från: Zilmrud skrivet 15 augusti 2018 kl. 09:44
Jo jag skippade att köpa en kamel för ett tag sen.... Jag ångrar mig nu.

Dewback har andra använt som riddjur i Kaliphilin tidigare så jag på en MOC.

Jag tänkte också använda det. Så det kör på det =)

Ser fram emot att se ditt bygge!
Man kan ju rida på hästar också...  ;)

drdoddo

Citat från: Peter S skrivet 15 augusti 2018 kl. 14:10
Citat från: Zilmrud skrivet 15 augusti 2018 kl. 09:44
Jo jag skippade att köpa en kamel för ett tag sen.... Jag ångrar mig nu.

Dewback har andra använt som riddjur i Kaliphilin tidigare så jag på en MOC.

Jag tänkte också använda det. Så det kör på det =)

Ser fram emot att se ditt bygge!
Man kan ju rida på hästar också...  ;)
Haha, jag antar det. Har några kusar som bara ligger å skräpar så det blir nog lämpligt. Men både kameler å dewbacks e ju coolare ;)

drdoddo

Vad tror ni om detta som back-story till min sig-fig (återkommer med bild).
Tabib D'Odo. En helare som är lite av en präst/religiös ledare i min icke-namngivna stad (tror jag). Han ärvde sannolikt sina helande egenskaper från sin far, en kringflackande man som spenderade tid mellan samtliga riket genom åren...även i det nu övergivna Nocturnus (eller vad d nu hette). Min figur levde i ödemarken utmed olje-leden när han var yngre och en dag när han var ute för att samla rötter/örter fick han syn på en orm. Han följde efter den i hopp om att få mat för dagen men istället fann han en hittills oupptäckt vattenkälla. Snart drogs mer och mer folk dit när ryktet om vatten spreds. Händelsen överväldigade Tabib D'Odo som började tro på en högre makt, med ormen som symbol. Han har genom åren kunnat bygga upp en levnadsstandard som få utanför de största städerna får uppleva. Då han alltid varit givmild och hjälpt flertalet av de rövare som annars höll till i dessa områden, har hand stad varit förhållandevis fredad från större plundringsförsök. Istället har det långsamt blivit en allt mer välbesökt plats för både sjuka och handelsresande. Vad tror ni om den storyn?

Gideon

@drdoddo: Med tanke på din normala produktionstakt skulle jag absolut tycka att du ska bygga en egen stad! Varför inte börja direkt med att beta av Historican Settlements-kategorierna? :)
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/92705-avalonian-task-4-historican-settlements/
(Det heter Avalonian Task 4 men är öppet för alla i Historica, råkade bara vara Avalonias ledare som startade det)

Du kan absolut välja en vit fläck på kartan (nåja, nära vägen i alla fall) men jag skulle nog nästan rekommendera att du plockar en av de "obyggda" städerna och utvecklar denna, det var så jag gjorde med Barqa efter att den övergivits av den ursprungliga byggaren.
Fördelen med det är att du hamnar på kartan direkt, vilket kan vara bra eftersom han som ritade kartorna inte har setts till på ett par år så det är högst oklart om det kommer nya uppdateringar...
Sökte lite bland vad som tidigare byggts eller skrivits kring städerna längs Oil Road och varken Mophet (http://guildsofhistorica.wikia.com/wiki/Mophet) eller Al'Derak (http://guildsofhistorica.wikia.com/wiki/Al%27Derak) har någon nämnvärd mängd byggen eller lore redan, dock har Ska skrivit lite om den senare.
Au'Ban Dran hittar jag inte alls mer än på kartan, så där är det nog aldrig byggt eller beskrivet nåt alls.

Men jag tycker absolut att du kan hugga Mophet som "din" stad vettja! Betyder ju absolut inte att din sigfig behöver vara ledare över staden bara för det om du vill ha en karaktär av annat slag. Efter några byggen i staden kommer du dock absolut ha full rätt att bestämma vad du vill över dess lore, t ex skapa en sidokaraktär som ledare för staden eller utnämna din egen sigfig till det ;)
(Dock hann du posta en lite motsägelsefull backstory medan jag skrev detta, Mophet är nog betydligt mer antik än vad du skrev)

Myko

Citat från: Gideon skrivet 15 augusti 2018 kl. 16:59
@drdoddo: Med tanke på din normala produktionstakt skulle jag absolut tycka att du ska bygga en egen stad!

Eller en hel planet!

Gideon


de Gothia

Riktigt kul med så många som vill prova GoH! :)

Dewbacks går alldeles utmärkt att ha i Historica!

Gideon

Hmm...borde kanske skaffa mig en Dewback eller två ;)

de Gothia

Köp en triceratops till mig samtidigt  ;D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.