Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Dalarnas väsen "Mörksuggan" ( Ny bild )

Startat av Nilseman, 17 augusti 2016 kl. 23:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Nilseman

Kan man tänka sig något mer gåtfullt än Mörksuggan?
Allestädes närvarande, lyssnande, förnimmande, men utan att själv höras!
Den visdom, som verkar i tystnaden, är hennes hemlighet.
De stora skogarna, de gamla timmerhusen utgör Mörksuggans naturliga omgivning.

Gud så svårt att göra en bild rättvis, blev ganska nöjd i verkligheten,
med rätt vanliga bitar och en aning svävande SNOT-lösningar. Även stud-förskjutning med ca 1/4 stud.

Ett bra väsen som vi i Dalarna kan vara stolta över :-)

AndersI

Den är söt, och det är inte svårt att se vad det är, men är inte svansen alldeles för kort? Alla jag har sett har haft en svans som är omkring två gånger kroppslängden.

Nilseman

Citat från: AndersI skrivet 18 augusti 2016 kl. 08:05
Den är söt, och det är inte svårt att se vad det är, men är inte svansen alldeles för kort? Alla jag har sett har haft en svans som är omkring två gånger kroppslängden.

Jo det kan nog stämma, har lite mer slang ligande så det skall nog kunna ordnas, har småfixat lite mer inatt oxå :-) bättre fötter och städat till magen lite. Även ett litet podium så hon har något att stå på, kan uppdatera nya bilder sen.

dalle

Snyggt. Som gammal rättvikare så gillar jag att du avbildar kommunens eget väsen.  :)

Môrksuggan finns främst i trakten av Rättvik.
Det är inget vänligt väsen. De visar sig på natten och äter mörker och barn.

Citat från: AndersI skrivet 18 augusti 2016 kl. 08:05
Den är söt, och det är inte svårt att se vad det är, men är inte svansen alldeles för kort? Alla jag har sett har haft en svans som är omkring två gånger kroppslängden.

De môrksuggor du sett är de som kan balansera på hyllkanten. Det finns nog môrksuggor med kort svans också.

AndersI

Citat från: dalle skrivet 18 augusti 2016 kl. 12:15
De môrksuggor du sett är de som kan balansera på hyllkanten. Det finns nog môrksuggor med kort svans också.

Även den jag såg på en trädgren ute vid Styggforsen hade lång svans. Men det finns säkert kortsvansade med...
:)

Nilseman

Citat från: dalle skrivet 18 augusti 2016 kl. 12:15
Snyggt. Som gammal rättvikare så gillar jag att du avbildar kommunens eget väsen.  :)

Môrksuggan finns främst i trakten av Rättvik.
Det är inget vänligt väsen. De visar sig på natten och äter mörker och barn.

Nja inte är hon väl bara ovänlig? Läste på lite och som jag minns det är hon väl ett varsel, på både ont och gott. Snäll mot mörksuggan så är hon snäll tillbaka typ.  ;D

byStfn

Åh, den där satt och glodde uppe på en tavla hela min barndom hemma hos farmor och farfar..

Joge

Aldrig sett, eller ens hört talas om den innan, men jag diggar den skarpt  ;D

Nilseman

Ny bild!! Nu får hon duga.......
Tror jag :-)

Stigge72

Helsvarta saker (kanske speciellt lego) är svårt att fotografera, men hon(?) ser bra ut. Kul att följa diskussionen om hennes olika attribut också. :)

Sergeant

Mörksuggan kan också skydda ditt hus från onda ting. ;-)

Kvarnbacka

Här blir man upplyst, som invandrad borlängebo. Jag har hört namnet, kanske i samband med nån cykeltävling, men jag hade ingen aning om vad mörksuggan var. Tjusigt litet bygge!

Nextuz


Nybohov Creation Ltd.

Fint gjort.

Farmor och farfar hade en sådan på en hylla, jag tyckte den var skitläskig.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nilseman


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.