Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Medeltida marknadsgata

Startat av Skafte, 03 februari 2015 kl. 10:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Här är några bilder på mitt "extrabygge" till Lego World. Det är ju en vecka till jag skall åka, så förbättringsförslag mottages!

Det var alltså så att Lego World tyckte att min Domkyrka inte riktigt var tillräckligt mycket att komma med, så de frågade om jag inte kunde bygga "några hus" att ställa i Byggepladens stora landskap (där också Åhlenshuset och Records fabrik kommer att stå). Det skulle vara minifigskala. Jag tog mig därför för att verkställa en gammal byggplan med en del av Strandgatan i Visby med de stora handelshusen med trappgavlar - flera av dem står kvar än idag. Hade jag vetat att husen skall stå precis bakom ett järnvägsspår kanske jag hade byggt dem i ett annat århundrade, men man kan ju inte veta allt. En extra utmaning med bygget är att jag inte beställt några bitar utan bara byggt med vad jag redan hade. Därav några kanske egendomliga färgval...



Här är hela bygget, 96x64 studs. Fyra trappgavelshus som är byggda lite på fri hand och lite efter förlaga. De här husen var inte boningshus utan butiker, kontor och framför allt lager. Källarvåningen kunde husera varor som behöver lägre temperatur, på bottenvåningen visade man upp varorna, en trappa upp var kontoret där man gjorde upp affärerna och alla våningar uppåt lagrade man varor. Det var inte affärer i vår mening, där folk i allmänhet gick och köpte en bit tyg eller en klump vax att göra ljus av, det här var köpmän som gick till varandra och gjorde upp om stora partier som sedan lastades om på koggarna och åkte vidare ut i Östersjön till andra handelsstäder i det Hanseatiska förbundet. Jag skall sluta snacka historia nu och återgå till plasten.



De två norra husen. En vagn levererar lådor som hissas upp i packhuset. Något verkar ha gått galet med lådan som är på väg upp, folk skriker och flyr undan.



De södra husen. Putsen har släppt lite.



Gatans norra del. Grönsaksförsäljare. Damerna till höger illustrerar hur svårt det är att hitta medeltida huvudbonader till kvinnor. Ingen hade håret fritt när det begav sig.



Mitten och gränden. Staty, brödstånd, fiskmånglare.



Södra delen av gatan. Fiskkärran knuffar till en kille som spiller smuts på en adelsman. Gycklarmusikanter, slaktare, korv.



De här taken blev bra "ta vad du har"- byggen. Till vänster 2x2 jumper plates under smala tiles, allt i dark tan och till höger vanliga slope 45 2x1 förskjutna en plate i höjdled. Köptes i bulken för några år sedan för att göra berg av. Två av hustaken är gjorda så, det är ca 1500 slopes...

Som sagt, slå mig med förbättringsförslag! (förutom "skaffa en bra kamera" och "lär dig fota"  ::) )

papillion

Riktigt snyggt!
Men du var bosatt på Gotland, va? Tyckte jag läste det i en tidigare post från dig. Känns lite som stora torget med Gute- och Munkkällan :) Gillar verkligen taken, hög igenkänningsfaktor!

/papillion

dalle

En förbättring vore att kunna se bilderna. Får inte upp dem.

Skafte

#3
Citat från: dalle skrivet 03 februari 2015 kl. 12:11
En förbättring vore att kunna se bilderna. Får inte upp dem.

Ja, onekligen. Får försöka lite igen.

EDIT: Nurå?

dalle

Nu syns det bättre.
Snyggt och stilrent. Museal känsla. Gotlands fornsal nästa. :)
Funderar på gatläggningen. Hur blir det om man varierar med kvadrater och inte bara runda 1x1?

Skafte

Citat från: dalle skrivet 03 februari 2015 kl. 12:45
Nu syns det bättre.
Snyggt och stilrent. Museal känsla. Gotlands fornsal nästa. :)
Funderar på gatläggningen. Hur blir det om man varierar med kvadrater och inte bara runda 1x1?

Tack. Bra ide! Det blir ont i fingrarna, men det är värt att testa!

Gideon

Läckert bygge i riktig "jesperallen-skala" :)
Gillar särskilt den lagom strukturerade fasaden på huset näst längst till höger samt de gråa taken.

Lite konstruktiv kritik är att mottling med dbg bricks på vit(?) vägg till höger blir lite väl "blockigt" i mina ögon.
Håller också med dalle om att gatläggningen nog skulle behöva varieras lite mer, tror att 1x1 tile (både lbg och dbg) och eventuellt lite round plates i några olika "stenfärger" hade gjort en mer realistisk och mindre repetitiv stenläggning.

de Gothia

Snyggt! Gillar att det är så avskalat och inte så mycket med att undvika big grey Wall syndrome! Så här såg ju husen ut för i tiden!

Taket med jumper plates och tiles har jag aldrig sett förut. Kan vara ett av de snyggaste legotaken jag sett :)

Anders67

Snyggt, de kommer att göra sig fint mot domkyrkan!
Kommer att bli kul att se det live om en vecka +2 dar.

Tufs

Vackert! Riktigt tjusigt! Gillar husen skarpt!
Nu måste jag ju testa bygga ett liknande medeltidshus.

Muede

Älskar det flygande smutset! Tjusigt!
/ Muede

Sockerbit

Fint, gillar taken och gatulivet.

Teabox

Fint. Gillar designen på husen :)

Majkel

Härligt folkmyller. Gillar också taken. Var/är det så att husen står väldigt väldigt tätt men ändå inte vägg i vägg med varandra?

Skafte

Citat från: Majkel skrivet 04 februari 2015 kl. 21:04
Härligt folkmyller. Gillar också taken. Var/är det så att husen står väldigt väldigt tätt men ändå inte vägg i vägg med varandra?

Ja, faktiskt. 20 cm mellanrum ungefär, och så gränd mellan varannat hus.

Tack för alla vänliga kommentarer, det känns lite stor enfärgad vägg-syndrom över kåkarna, men jag hade inte så mycket val, och som de Gothia skrev var det ju så husen såg ut (om putsen var intakt).

Jag har satt lite flaggor på fasaderna idag också, så det hände något mer än på den nedersta decimetern.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.