Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild] H.M.S Valkyria

Startat av humlan, 09 augusti 2015 kl. 22:04

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

HMS Valkyria



Första skeppet av Valkyria-klass. Efter oroligheterna i Riglus-bältet, samt ankomsten av en portal, ansågs det behövas ett större, kraftfullare skepp för patrull och försvar.

Som första skepp i Valkyria-klassen, och även det första stora militära skepp i Valkyriansk rymd, har HMS Valkyria fått fungera som testbänk. Ett flertal modifikationer gjordes under dess första tjänsteår, under översyn av Kommendörkapten D'Marco, dessa modifikationer blev sedan standard på systerskeppen i Valkyria-klassen.

Likt alla andra Valkyrianska skepp, är även HMS Valkyria utrustad för räddningsaktioner. Två avancerade räddningsskyttlar samt överdmimensionerade vårdenheter, ger skeppet mycket god kapacitet att självständigt utföra räddningsaktioner. Totalt finns det åtta operationssalar och 40 regenerationskammare ombord på Valkyria. Ungefär 100 patienter kan vårdas samtidigt. Vid större katastrofer än vad som det finns kapacitet till, är skeppet dessutom utrustad med medicinska kryofrysar.

HMS Valkyria är utrustad med intern rymddocka med dubbla portar. Normalt bär hon med sig två räddningsskyttlar, fyra Loke-klass jaktskepp samt ett större antal PODar och EVA-dräkter.

Beväpningen är i två nivåer, primära vapen är två stycken högenergi-plasmastrålkanoner, som primärt används mot större eller stationära mål. För mindre eller snabbare mål så används de fem tornmonterade, fyrpipiga magnetiska projektilkanonerna av GAUSS-typ. HMS Valkyria har dessutom åtta missiltuber och två minutkast.

Till försvar är HMS Valkyria utrustad med energisköldar av modell Hugin Mark II™ och avstörare baserade på teknik tillfångatagen från rebellerna piraterna i Riglusbältet. Dessutom bär hon på en full uppsättning av skenmålsrobotar.

HMS Valkyria utrustades även med mycket kraftfulla motorer, för att snabbt kunna komma till undsättning. Något, som det sedan visade sig, gav skeppet en unik fördel i de konflikter hon sedan sattes in i.

Längd: 180 meter
Bredd: 80 meter
Höjd: 40 meter
Besättning: 700 personer
Beväpning: 2 högenergi plasmastrålkanoner, 5 tornmonterade quadrupla GAUSS-kanoner, 2 minläggare, 8 missiltuber
Försvar: Energisköldar, avstörare, skenmålsrobotar.


META:

Jag har grunnat och testbyggt detta skepp i över ett års tid, sista månaden har det varit mera intensivt, då jag kände att jag "måste" bli klar. Designen blev inte speciellt okonventionell, som en del misslyckade försök har varit, men jag är rätt nöjd med slutresultatet.

Detta är första gången jag först byggt en mall i LDD, sedan byggt den i plast och anpassat design efter bittillgång och sedan har jag LDD-konverterat den färdiga modellen.

Limegröna stativet? Har lekt med chroma-key, eller greenscreen som det oxo kallas. Har just skaffat en grön bakgrund för att fota med, men fick då problem med att det gröna reflekteras i modellen. För att slippa det måste jag ha mera utrymme mellan objekt och bakgrund, vilket inte går där våran temporära fotostudio är. Får ta upp det igen, när jag kommer längre med källarprojektet.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Lews

Mycket snyggt! Gillar denna design mer än utkasten i den andra tråden.  :)

EpsilonEta

Den blev ju riktigt snygg. Skönt att äntligen vara klar?
Jag såg också att skalan var nära min Spitfire i guldrusch (1 stud = 4 meter)

Det ända jag kan anmärka på är att färgerna liknar Samfundet. Jag har inte tänkt på det när skeppen var ljusgrå.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Citat från: EpsilonEta skrivet 10 augusti 2015 kl. 00:01
Den blev ju riktigt snygg. Skönt att äntligen vara klar?
Jag såg också att skalan var nära min Spitfire i guldrusch (1 stud = 4 meter)

Yepp, jag kör 1 stud = 5 meter. Nackdelen med att vara klar, är just att den är klar... Färdig.... Slutbyggt... Men jag skissar på ett större skepp till flottan, en Dreadnaught typ :P

Citat från: EpsilonEta skrivet 10 augusti 2015 kl. 00:01
Det ända jag kan anmärka på är att färgerna liknar Samfundet. Jag har inte tänkt på det när skeppen var ljusgrå.

Har inte kollat tidigare, jag bara högg en färg som highlight, mörkröd råkade jag ha gott om och den var schnygg. Det verkar som att Valkyrianska skepp blir mörkare, ju mera krigiska de blir. Dock så har de svart greebling, inte ljusgrå som Samfundet.
(Sen hade jag inte kunnat bygga den ljus, för så många ljusa bitar har jag inte)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.