Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stadshustornet / Jönssonligans klocka

Startat av andreaseldh, 04 juli 2015 kl. 19:03

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 21 juli 2015 kl. 11:31
Går det att göra den gula "knoppen" åttakantig?

Ja det gick visst!

andreaseldh

Nu tror jag att jag är klar! De gula 30136 ska vara 4088 men de finns inte i LDD.

andreaseldh

Lägger alla modulerna i en fil för att skapa ett beställningsdokument. 1818 bitar...

ByggareDan

Snyggt bygge som sagt o nu kommer ju moduverseplattorna som lyfter detta bygge ännu mer.

Av dom 1818bitarna har du ju förhoppningsvis en del, så ungefär antal du behöver beställa? ( om du räknat ut det)

/ByggareDan

andreaseldh

Citat från: ByggareDan skrivet 24 juli 2015 kl. 00:25
Av dom 1818bitarna har du ju förhoppningsvis en del, så ungefär antal du behöver beställa? ( om du räknat ut det)

Det är nog tyvärr bara 4 fönster och en platta 16x16 som jag redan har, och en Moduverseplatta utanför bild. Jag skulle kunna vara snål med brick 1x6, ungefär hälften av 24 st är dolda på insidan men det blir nog bara en droppe i havet.

Peter S

Gillade den förra knoppen bättre. Passar bättre i proportionerna... Särskilt med tanke på de tre kronorna, men även koppartornet i övrigt. Ser att du fått in en massa mörkröda tegelbitar! Kul!

andreaseldh

Jag trodde att det skulle vara svårt, men det var det visst inte...

andreaseldh

Första beställningarna iväg ...

  • Pick a Brick 848,94 kr
  • Bricks & Pieces 2757,78 kr
... men än så länge inga Mindstormsdelar eller kompletteringar från BrickLink. Blev visst lite dyrt  :-[

Godtfred

Ouch, det drar fort iväg... Blir ett riktigt snyggt bygge!

Såg nu dina inlägg hur du tänkt att visarna ska fungera. Synd att 32007 inte finns i alla färger för att få till en snygg genomföring av andra visaren, det är det snyggaste sättet som jag känner till i vilket fall.

andreaseldh

Jag har inget emot att mekaniken syns, jag har ju t.o.m. satt in fönster på sidorna!

andreaseldh

Nu har bitarna anlänt och jag har börjat bygga! Första modulen klar.

andreaseldh

Nu måste jag ta en paus i byggandet i väntan på fler bitar. Detta är modulerna 1 och 3, mellan dem ska modul 2 in så tornet blir 50 % högre.

andreaseldh

Av ekonomiska skäl har jag heller inte köpt Mindstorms-delarna ännu, för att underlätta monteringen har jag därför lämnat baksidan öppen tills vidare. Ett varv på veven ger en minut på urtavlan. Den bitbyggda cylindern har tre vita fält och ett svart, så att en ljussensor kan känna av när det gått ett varv.

andreaseldh

I bottenmodulen finns en lucka där man kan lägga in Mindstormsdatorn. Konstruktionen är stulen från .

Kwagge

Citat från: andreaseldh skrivet 26 juli 2015 kl. 16:33
Första beställningarna iväg ...

  • Pick a Brick 848,94 kr
  • Bricks & Pieces 2757,78 kr
... men än så länge inga Mindstormsdelar eller kompletteringar från BrickLink. Blev visst lite dyrt  :-[

Jämförde du med BL?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.