Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

En Vampire! Du håller på och bygger hela flygmuseet  :)  Fast där finns kanske *några* flygplan till...

stej123

Citat från: AndersI skrivet 26 maj 2016 kl. 20:56
En Vampire! Du håller på och bygger hela flygmuseet  :)  Fast där finns kanske *några* flygplan till...

Fast det här är faktiskt inte en Vampire, utan en samtida svensk variant  ;)

bileam

Citat från: stej123 skrivet 26 maj 2016 kl. 21:23
Citat från: AndersI skrivet 26 maj 2016 kl. 20:56
En Vampire! Du håller på och bygger hela flygmuseet  :)  Fast där finns kanske *några* flygplan till...

Fast det här är faktiskt inte en Vampire, utan en samtida svensk variant  ;)

J21R... Blir nog bra, det här också!

LarsC

J21 och J21R är två flygplan jag gärna skulle se i luften
Fin start på bygget!!!

AndersI

Citat från: stej123 skrivet 26 maj 2016 kl. 21:23
Fast det här är faktiskt inte en Vampire, utan en samtida svensk variant  ;)

Och hur skulle jag kunna se skillnad på en Vampire och en J21R i den där skalan  :)

Tycker nog att SAAB J21R ser ut som ett rent plagiat i väntan på att man fick köpa riktiga Vampire, och J21 en sorts leksaksvariant med propeller i stället :)

Peter S

Citat från: stej123 skrivet 26 maj 2016 kl. 18:14
Legohobbyn är en fantastisk bantningskur också, jag var så inne i byggandet att jag glömde äta middag både igår och i förrgår  ;D
Jag måste VERKLIGEN få ordning på min bygghörna...  ;D

stej123

Citat från: Peter S skrivet 27 maj 2016 kl. 14:10
Citat från: stej123 skrivet 26 maj 2016 kl. 18:14
Legohobbyn är en fantastisk bantningskur också, jag var så inne i byggandet att jag glömde äta middag både igår och i förrgår  ;D
Jag måste VERKLIGEN få ordning på min bygghörna...  ;D

Jag väntat bara på att få se Aftonbladets löpsedel:

"GICK NER 17 KG
3 VECKOR
med nya LEGO-
DIETEN"


Citat från: AndersI skrivet 27 maj 2016 kl. 11:56

Och hur skulle jag kunna se skillnad på en Vampire och en J21R i den där skalan  :)

Tycker nog att SAAB J21R ser ut som ett rent plagiat i väntan på att man fick köpa riktiga Vampire, och J21 en sorts leksaksvariant med propeller i stället :)

Fast leksaksvarianten (som ju också ser ut som en Vampire, fast med propeller) flög faktiskt före Vampire, så kanske var det britterna som sneglade på vad våra svenska ingenjörer sysslade med när dom utvecklade Vampire? ;)
...Eller så var formen helt enkelt ett logiskt steg på innovationsstegen framåt :) Sen förekom det ju en helt del utbyte mellan Sverige och väst så det är väl inte helt otroligt att man gav och tog av varandra.

mats

Citat från: Nilsson.calle skrivet 11 januari 2016 kl. 22:15
Riktigt snygg, mycket bra klossat.

Lärde mig skidtolka bakom Bv-202 vid Kalixfors flygfält i 25-30 minus Det var i novemder 1989 så på vissa förband var den med länge.
Mycket minnen med den vagnen.   :) :)

Den var i aktivt bruk långt in på 90 talet. Vet att spaningsgrupperna föredrog den före 206 då 202 var mer tystgående

stej123

SAAB 21 R - Det första svensktillverkade jetflygplanet










Undersida med infällda landsningsställ

Referensbild:

Stigge72

Väldigt många väldigt fina byggen.

Bara svenskbyggda fordon än? Och bara jetplan... Du kanske skulle ha en J21 (utan R) också. ;)

På min tid (1993-94) åkte vi mest runt i VW-bussar, men TGB 11 och 13 fanns runtomkring. För att passa in tidsmässigt med resten, så är kanske Valpen en lämplig fortsättning på marken?
http://www.smhs.eu/gallery_39.html

AndersI

Väldigt bra fångat (som vanligt)! Och med infällbara hjul!

Om jag ska hitta nåt att klaga på är det kantigheten under cockpit, och om man ska önska nåt så är det insugets utbuktning från huvudkroppen.

Du har en imponerade flygplanspark nu!

stej123

Citat från: AndersI skrivet 30 maj 2016 kl. 09:59
Väldigt bra fångat (som vanligt)! Och med infällbara hjul!

Om jag ska hitta nåt att klaga på är det kantigheten under cockpit, och om man ska önska nåt så är det insugets utbuktning från huvudkroppen.

Du har en imponerade flygplanspark nu!
Jo, det blev rätt kantigt...har byggt om lite nu, tycker det blev lite bättre. Får se om jag ids ta någon ny bild :P
Bara ett svenskt jetflygplan kvar att bygga, sen har jag byggt alla (militära jetflygplan) om man bortser från olika varianter av samma plan.

Citat från: Stigge72 skrivet 29 maj 2016 kl. 23:35
Väldigt många väldigt fina byggen.

Bara svenskbyggda fordon än? Och bara jetplan... Du kanske skulle ha en J21 (utan R) också. ;)

På min tid (1993-94) åkte vi mest runt i VW-bussar, men TGB 11 och 13 fanns runtomkring. För att passa in tidsmässigt med resten, så är kanske Valpen en lämplig fortsättning på marken?
http://www.smhs.eu/gallery_39.html

Börjar med de svensktillverkade, sen när dom tar slut får jag väl bredda  :D

Har tänkt bygga fler landgående fordon men det brukar bli ett flygplan i slutändan ändå...

Tektor

Citat från: stej123 skrivet 31 maj 2016 kl. 20:25
Bara ett svenskt jetflygplan kvar att bygga, sen har jag byggt alla (militära jetflygplan) om man bortser från olika varianter av samma plan.

Sen får du bygga det Kalla krigiskaste planet av alla: Saab A36 ;)
Och sen en liten B3LA?

ByggareDan

Om du tycker du byggt alla jetvarianter men ändå vill hålla dig inom det militära så skulle iallafall jag vilja se ett Herkules plan med tillhörande last. (pansarvagnar, trupper eller liknande)

/ByggareDan

AndersI

Saab 210? Den har ju i alla fall flugit...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.