Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Har nu börjat med bergtunneln... Tyckte jag hade beställt många inverted slopes men jag kom inte längre än såhär...
Får trösta mig med att inverted slopes i dark bley är rätt billiga.

WIP by stej123, on Flickr

Peter


ByggareDan

Kommer att bli en rejäl bergstunnel, skulle ju vilja se den med avtagbart tak och minifigs inredning innanför/runtomkring själva flygparkeringen.
Eller det kanske är nästa bygge, en bergsrumssambandscentral eller underjordsflygplatscentral  ;)

Kan man inte bygga det själv så får man ju iallafall försöka sälja in idéen till någon annan  ;D

/ByggareDan

Peter

"CB Kalla kriget" vore ju en riktigt kul grej, man skulle kunna hitta många spännande byggprojekt. En gemensam civilförsvarsanläggning som går att separera i olika steg... är bara en sak.

robinnilsson403

Snyggt byggt! Man får en känsla av bergssidorna. Hur djupt har du tänkt att bygga?



Citat från: Peter skrivet 17 januari 2015 kl. 19:42
"CB Kalla kriget" vore ju en riktigt kul grej, man skulle kunna hitta många spännande byggprojekt. En gemensam civilförsvarsanläggning som går att separera i olika steg... är bara en sak.

NEJ Peter!!! Nu blir jag ju tvungen att planera inför det! Hehe

Jag gillar idén, gäller bara att få tid och resurser till det.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Peter

Vi får prata om det när vi ses, istället för att stjäla denna tråd. Jag får ta med mitt luftvärntorn.

Blir det beskrivning på den grymt fina spaningsviggen senare?

andreaseldh

Är det som jag tycker det ser ut att Viggens sidroder går att fälla för att kunna komma in i bergrummets begränsade takhöjd? Vill förresten tipsa om att 16x32 baseplate i dark bley finns att välja i årets Lugbulk.

stej123

Citat från: Peter skrivet 17 januari 2015 kl. 18:50
Ahhha, Fällfors... :-)

Yes :D Har du varit där?

Citat från: Peter skrivet 17 januari 2015 kl. 19:42
"CB Kalla kriget" vore ju en riktigt kul grej, man skulle kunna hitta många spännande byggprojekt. En gemensam civilförsvarsanläggning som går att separera i olika steg... är bara en sak.

Ett "CB Kalla kriget" vore grymt kul att få ihop, men det är kanske svårt att få olika delar att flyta ihop lika fint som t.ex. det medeltida CB:t?

Citat från: Peter skrivet 17 januari 2015 kl. 22:19
Blir det beskrivning på den grymt fina spaningsviggen senare?

Jag håller på att försöka återskapa den i LDD nu, men den är nog inte speciellt lätt att göra en vettig beskrivning på... Men om någon annan tar på sig att göra en beskrivning utifrån LDD-filen så är det lugnt för mig :)

Citat från: ByggareDan skrivet 17 januari 2015 kl. 19:07
Kommer att bli en rejäl bergstunnel, skulle ju vilja se den med avtagbart tak och minifigs inredning innanför/runtomkring själva flygparkeringen.
Eller det kanske är nästa bygge, en bergsrumssambandscentral eller underjordsflygplatscentral  ;)

Kan man inte bygga det själv så får man ju iallafall försöka sälja in idéen till någon annan  ;D

/ByggareDan

Jag vill få med så mycket som möjligt (klargöringsplatser, baracker, matsal m.m. och då helst i skala också. Huvudbanan är 1950m lång...
Citat från: robinnilsson403 skrivet 17 januari 2015 kl. 21:13
Snyggt byggt! Man får en känsla av bergssidorna. Hur djupt har du tänkt att bygga?

Den verkliga tunneln är 150m lång och rymmer 10 flygplan men jag kommer från början satsa på att få in ett :) Så tunneln blir nog  ca 64 studs djup.

Citat från: andreaseldh skrivet 17 januari 2015 kl. 23:15
Är det som jag tycker det ser ut att Viggens sidroder går att fälla för att kunna komma in i bergrummets begränsade takhöjd? Vill förresten tipsa om att 16x32 baseplate i dark bley finns att välja i årets Lugbulk.

Ja stjärtfenan går att fälla :) Takhöjden på tunneln i Fällfors är bara 5m medan Viggen med uppfälld fena är nästan 6 m hög. Tanken är att flytta över bygget till Moduverse när dom plattorna dyker upp!

Peter

Här finns några få bilder från Fällfors i somras:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.682837495116768.1073741839.100001715703182&type=1&l=636efd504f

Kalla kriget omfattar ju extremt många spännande byggnadsverk, så det finns mycket som går att CB-samlas runt. Jag kanske ska starta en ny tråd om det så vi kan ventilera idéerna utan att förstöra den flygtråd. Jag är inte flygintresserad, men jag gillar verkligen flygplansmodellerna här. Det är kul när någon försöker göra legomodeller som avbildar verkliga saker (tycker jag).

Joacim

Låter som en intressant och rolig ide! Klart intresserad!

stej123

Citat från: Peter skrivet 18 januari 2015 kl. 08:50
Här finns några få bilder från Fällfors i somras:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.682837495116768.1073741839.100001715703182&type=1&l=636efd504f

Kalla kriget omfattar ju extremt många spännande byggnadsverk, så det finns mycket som går att CB-samlas runt. Jag kanske ska starta en ny tråd om det så vi kan ventilera idéerna utan att förstöra den flygtråd. Jag är inte flygintresserad, men jag gillar verkligen flygplansmodellerna här. Det är kul när någon försöker göra legomodeller som avbildar verkliga saker (tycker jag).

Tack för länken :) Ja starta gärna en ny tråd så kan vi diskutera ett eventuellt framtida CB där :)

stej123

Liten uppdatering med grindar för ingången

Wip by stej123, on Flickr

ByggareDan

Snygga grindar du fått till, är ju kul att följa ett sådant här stort projekt som växer fram undan för undan.
Kommer det bli någonting mellan grindarna och taket för att "gömma" öppningen för fienden/obehöriga eller blir det öppet där upptill.

/ByggareDan

stej123

Citat från: ByggareDan skrivet 23 januari 2015 kl. 06:44
Snygga grindar du fått till, är ju kul att följa ett sådant här stort projekt som växer fram undan för undan.
Kommer det bli någonting mellan grindarna och taket för att "gömma" öppningen för fienden/obehöriga eller blir det öppet där upptill.

/ByggareDan

Förlagan hade kamouflagenät som gick att hänga ner över ingångarna, inte för att det stoppade nyfikna ur lokalbefolkningen ändå... Ska se om det går göra nåt vettigt som liknar ett sånt nät :)

Peter

Dessa 71155 är ju svarta. Kanske kan man använda några stycken och även klämma fast olika "löv" på dem?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.