Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vintage tåg med Be 6/8 "Krokodil"

Startat av DaRePo, 16 april 2018 kl. 17:52

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

När jag fick syn på detta tåg i Holger Matthes bok kunde jag helt enkelt inte motstå frestelsen. Så nu har jag byggt det själv.
Ytterligare ett snyggt tillskott till min tågsamling:











En stor eloge till Holger för denna synnerligen vackra MOC som väcker många tågminnen från tiden jag växte upp i Schweiz.

Detta tåg är en 9V variant med totalt sex 9V motorer som samtliga sitter på vagnarna. Lokets innandömen är således tomma, dvs. inga PF grejer.

Be 6/8:n är byggd i Reddish Brown för att färgmässigt passa ihop med malmtåget och Dm3:an samt Da loken. Den är också anpassad för att klara av utmaningarna i 9V Extreme anläggningen, och då särskilt pucklarna vid nivåövergångarna.

Och koppelstängen från Trained Bricks är ju som pricken på i:et ...

PS: Tänk - ett svenskt malmtåg tillsammans med en schweizisk krokodil mitt i de schweiziska Alperna - gåshud hela vägen igen ...

LeifSpangberg

Snyggt Daniel !

Blir kul att se in-action, speciellt i knickarna och stigningsspiralerna.

Själv byggde jag tvenne exemplar, en m svarta o en m röda hjul  8), för ngt år sedan. Även de tomma på PF o kugghjul. Måste säga att jag inte var direkt imponerad av lokets gångegenskaper, löphjulens kurvtagning eller lokbryggornas hållfasthet. Men men, med lite extra stödbitar, alt. lim klarar de nog några timmars körning på en utställning...

/Leif

AndersI

Krokodilen är ett imponerande bygge, även om jag aldrig har uppskattat utseendet på den (jag vet inte varför, kanske för att det var Märklin som hade modellen och jag körde Fleischmann?)!

Men de där gröna personvagnarna! Wow! De får det att rycka i modellrallarnerverna...

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 17 april 2018 kl. 08:38
Men de där gröna personvagnarna! Wow! De får det att rycka i modellrallarnerverna...

Kan bara hålla med. Är dom 7 knoppar breda?

DaRePo

Ja, såväl krokodilen som vagnarna är 7 studs breda.

Jag har tidigare använt denna bredd bara ett fåtal gånger. Men efter detta bygge måste jag erkänna att 7 studs är en synnerligen ideal - om än något tricky - bredd att bygga tåg med.

andreas E

Det går även att beskåda i Husqvarna i "Knutpunkten"
Jag har byggt en krokodil med tre vagnar i grönt, tan och blått.
Den mörkblåa är väldigt likt en "orientexpress".

sergio.jaensson

Riktigt snyggt!!! Gillar starkt tågen   ;D

DaRePo

#7
Citat från: AndersI skrivet 17 april 2018 kl. 08:38
Krokodilen är ett imponerande bygge, även om jag aldrig har uppskattat utseendet på den (jag vet inte varför, kanske för att det var Märklin som hade modellen och jag körde Fleischmann?)!

Men de där gröna personvagnarna! Wow! De får det att rycka i modellrallarnerverna...

Kom igen Anders! Tänk att man kunde bygga ett sådant fantastiskt kraftpaket redan för hundra år sedan - kanske det mest legendariska och spektakulära loket genom tiderna!

Märklin, vad är det för något ...?

fillishave

Dito på personvagnarna! Sjukt snygga

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.