Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] The Ascent

Startat av Full Plate, 22 november 2017 kl. 22:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Full Plate

Ett microlandskap som jag byggde för Ängelholmsutställningen. Inspirerat av vandringar i alperna, och skiftningarna i klimat beroende på höjden. En effekt som dock är starkt överdriven i bygget av estetiska anledningar ;)

Var kul att bygga något med lite mer lutning på, men samtidigt lite jobbigt då jag hela tiden behövda tvinga mig själv att bygga uppåt. Ville heller inte ha en genomskärning av berget på sidorna eller där bak då jag inte tycker det skulle passa med flödet i bygget, så jag byggde en liten båge av berget istället. Inte så realistiskt, men förhoppningsvis snyggare :)












Kakan

Mycket vackert landskap. Träden ser spännande ut.

Anders67

Bam, vilket bygge. Samma stil som förra årets bygge men ett nytt "motiv". Gillar det skarpt! Sommar blir till höst som blir vinter!

Betweenbrickwalls

Väldigt fint! Du framhäver verkligen färgerna. ☺ Lutningen ger dynamik.
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

ndrs

Citat från: Full Plate skrivet 22 november 2017 kl. 22:00
Var kul att bygga något med lite mer lutning på, men samtidigt lite jobbigt då jag hela tiden behövda tvinga mig själv att bygga uppåt. Ville heller inte ha en genomskärning av berget på sidorna eller där bak då jag inte tycker det skulle passa med flödet i bygget, så jag byggde en liten båge av berget istället. Inte så realistiskt, men förhoppningsvis snyggare :)

Resterna av en gammal vulkan där kraterrörets hårda basaltfyllda pelare står kvar med ett länge sedan stelnat och numera beväxt lavaflöde vidhängande. Den mjuka bergarten i vulkanens sidor har under årmiljonerna vittrat bort och lämnat denna spektakulära formation.

Full Plate

Citat från: Kakan skrivet 22 november 2017 kl. 22:52
Mycket vackert landskap. Träden ser spännande ut.
Tackar! De är mestadels mina standard träd :)

Citat från: Anders67 skrivet 22 november 2017 kl. 23:00
Bam, vilket bygge. Samma stil som förra årets bygge men ett nytt "motiv". Gillar det skarpt! Sommar blir till höst som blir vinter!
Tack Anders! Jo, det är ju ganska likt Avalonian Countryside :) Mest lutningen och större färgskiftningar som är skillnaden.

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 23 november 2017 kl. 06:17
Väldigt fint! Du framhäver verkligen färgerna. ☺ Lutningen ger dynamik.
Tackar! Färgerna och backen är fokus i bygget :)

Citat från: ndrs skrivet 23 november 2017 kl. 07:29
Citat från: Full Plate skrivet 22 november 2017 kl. 22:00
Var kul att bygga något med lite mer lutning på, men samtidigt lite jobbigt då jag hela tiden behövda tvinga mig själv att bygga uppåt. Ville heller inte ha en genomskärning av berget på sidorna eller där bak då jag inte tycker det skulle passa med flödet i bygget, så jag byggde en liten båge av berget istället. Inte så realistiskt, men förhoppningsvis snyggare :)

Resterna av en gammal vulkan där kraterrörets hårda basaltfyllda pelare står kvar med ett länge sedan stelnat och numera beväxt lavaflöde vidhängande. Den mjuka bergarten i vulkanens sidor har under årmiljonerna vittrat bort och lämnat denna spektakulära formation.
Wow, en perfekt synopsis till bygget :)

Sollan

Wow så snyggt!

Gillar övergångarna till olika årstider. (Jag hade tänkt göra just det till mästerbyggstävlingen men nu skulle det ju se ut som att jag tar din idé) den organiska formen är väldigt tjusig!

Emma

Du är så inspirerande. Jag har inte alls samma känsla för form och färg. Jag bygger väldigt matematiskt. Och behöver inspiration för att våga bygga natur.

Jag facineras av dina byggen. Tack för att du delar med dig!

Nextuz

Oerhört vackert :D
Blir tårögd

drdoddo

Som jag redan sa på Flickr, helt sjukt vackert å min favorit hittills av dina byggen (vilket säger en del).

Full Plate

Citat från: Sollan skrivet 23 november 2017 kl. 11:57
Wow så snyggt!

Gillar övergångarna till olika årstider. (Jag hade tänkt göra just det till mästerbyggstävlingen men nu skulle det ju se ut som att jag tar din idé) den organiska formen är väldigt tjusig!
Tackar Sollan!
Finns väl ingen anledning att ändra dina planer bara för någon byggt med liknande tema. Jag lär ju inte vara den förste som byggt årstiderna :) Känns generellt ganska svårt att göra något fullständigt unikt i lego. Blir ju ofta någon kombination av saker man sett och ens egen fantasi, men det är ju det roliga med lego communityn :)

Full Plate

Citat från: Emma skrivet 23 november 2017 kl. 14:14
Du är så inspirerande. Jag har inte alls samma känsla för form och färg. Jag bygger väldigt matematiskt. Och behöver inspiration för att våga bygga natur.

Jag facineras av dina byggen. Tack för att du delar med dig!
Tack Emma! Kul att det inspirerar :)

Jag ser legobyggande som 'part engineering and part art', och som byggare har man nog initialt en tendens åt endera hållet. Dock tror jag att man kan bli bättre på det mesta genom övning, och det gäller även det konstnärliga. När jag först började försöka bygga mindre strukturerat och mer organsikt tyckte jag också det kändes onaturligt och såg konstigt ut först, men efter ett tag får man en känsla för vad som kan se bra ut.

Sen är det också så att organiskt byggande ofta ser konstigt ut när man tittar nära, så det gäller att se hur hela kompositionen av bygget blir sammanlagt. Färgskiftningar sticker också ofta ut när man först börjar lägga till olika färger. En ensam olive green bit på en helt grön gräsmatta ser ganska konstigt ut, men allteftersom man lägger till fler bitar så smälter det ihop bättre. Sist så kan man försöka ha i åtanke hur naturen verkligen ser ut. När jag först försökte variera färger blev det ofta jämnt utspridda färgklickar, men så ser det oftast inte ut i verkligheten, där liknande färger tenderar att hamna i närheten av varandra.

Jaha, det blev lite längre än tänkt :)

Full Plate

Citat från: Nextuz skrivet 23 november 2017 kl. 14:19
Oerhört vackert :D
Blir tårögd
Citat från: drdoddo skrivet 23 november 2017 kl. 16:20
Som jag redan sa på Flickr, helt sjukt vackert å min favorit hittills av dina byggen (vilket säger en del).
Tackar så mycket :)

dalle

Föga överraskande blev det omnämnt på TBB. Grattis till det och ett väldigt vackert bygge!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.