Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Moderna Museet

Startat av Art space, 16 juni 2017 kl. 20:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Art space

Jag har kombinerat mitt stora intresse för konst och konstmuseer, med min familjs stora intresse för Lego, i detta mitt första Legobygge.
Det föreställer ett litet utsnitt av en utställningssal i Moderna museet i Stockholm, med tre konstverk som ingår i den permanenta samlingen.

Det föreställer följande konstverk:

  • Skulptur av Donald Judd
  • Målning i blått av Yves Klein
  • Målning i guld av Yves Klein

Planen är att utöka bygget med fler konstverk, och förhoppningsvis även fler rum med konst från andra tidsperioder.

Tack till Nilsson.calle för lån av bitar samt idéer och tips!

lingonfil

Är det du själv som är betraktaren månne?

Emma

Kul med verklig förlaga!

Art space

Citat från: lingonfil skrivet 17 juni 2017 kl. 12:17
Är det du själv som är betraktaren månne?

Det stämmer ;D

Vår 6-åring gjorde en mini-fig som föreställer mig, som jag fick i present, och det är den som nu får vara museibesökare. 

dalle

Är det en Yves Klein som betraktas?

andreaseldh

Inget modernt konstmuseum är väl komplett utan en get i ett bildäck? Jag har inga delar att provbygga med, men gissar att 95341pb01 kanske passar i ett 50861.

Art space

Citat från: dalle skrivet 17 juni 2017 kl. 18:58
Är det en Yves Klein som betraktas?

Stämmer! Det är två monochroma tavlor av Yves Klein.

Jag har fått välja vilka konstverk i samlingen som är möjliga att tolka/återskapa med Lego.
Jag har därmed börjat enkelt, men hoppas att det kan bli mer avancerat framöver. Det finns idéer...  ;D

Art space

Citat från: andreaseldh skrivet 18 juni 2017 kl. 11:18
Inget modernt konstmuseum är väl komplett utan en get i ett bildäck? Jag har inga delar att provbygga med, men gissar att 95341pb01 kanske passar i ett 50861.

Håller helt med!  ;D

Hade gärna haft med denna redan från början men saknar ännu  geten. Men Rauschenbergs get finns definitivt med i byggplanen!

Tack för tips om passande däckstorlek  :)

Nilsson.calle

Här kommer den senaste bilden.
Bygget håller på att uppdateras med några verk av Andy Warhol inför Klossfestivalen.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.