Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lingonfil bygger Micropolis

Startat av lingonfil, 01 maj 2017 kl. 15:48

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil

Mina micropolisbyggen hittils. Jag satsar än så länge på att bygga lite förortskvarter. Om de ser bekanta ut så är det för att det är gamla byggen. Jag har ett kvarter till på gång så jag tänkte att jag startar en gemensam tråd för alla byggen istället för en tråd per bygge. Jag tar gärna emot kritik och förslag.

Villakvarteret. De har inte fått mycket till tomt men pool har de iaf fått. =) Micropolisstandarden tycker att jag ska ha fönster, så jag kanske uppdaterar dessa så att de får fönster.


Kvällssol över förorten.


lingonfil

Jag nämnde att jag jobbar på nästa kvarter. Det blir mer hyreshus. Min fantasi spirar inte just nu så jag tänkte bygg ganska enkla hus med bitar jag har hemma.
Jag experimenterar med att få ljus i husen. Det vänstra har en PF light unit (61930c01). Men jag tyckte inte det blev bra, trots att jag stoppat fönstren med bakplåtspapper för att sprida ljuset. Dessutom så kostar de typ 100 kr/st. Jag har fem hus till och har nio sen tidigare så det kommer ju inte gå ihop. Jag skulle behöva en ljuskälla som sprider ljuset och som är liten nog att byggas in enkelt. Någon som har förslag?

Jag prövade att istället sätta gula eller svarta bricks bakom fönstern (hus två). Vet inte om det blev bra. Vad tycker ni?

Det sista huset är orört, jag lutar mer och mer åt att ha dem så och ge upp mitt lilla ljussättningsförsök.

Magnus den store

Belysning har jag gett upp sen länge. Tycker att det blir för komplext att bygga i den skala och med tanke på vilka bitar som jag gillar att använda. Smart genomfört på andra huset. Det ser ut som belysning.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lindyhep

Gillar verkligen andra husets fönster och tycker det ser rätt ut. Ser mycket mer livfullt ut än det sista.

shiftaltcmd

Kvällssol över förorten är fantastisk!
Härligt att du tagit dig tid också med ljuset.
Marpe visade lite hur man kan göra på workshopen i Sundsvall men det skulle vara kul att få testa ordentligt under en hel dag/helg.

lingonfil

Citat från: shiftaltcmd skrivet 05 maj 2017 kl. 10:19
Kvällssol över förorten är fantastisk!
Härligt att du tagit dig tid också med ljuset.
Marpe visade lite hur man kan göra på workshopen i Sundsvall men det skulle vara kul att få testa ordentligt under en hel dag/helg.

I detta fall var det nog den lyckosamma utkomsten ett resultat av tillfälligheter snarare än noggran planering. =)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.