Omröstning

Vilka är årets mästerbyggare 2016?

1. robinnilsson403 - Londonkvarter
5 (1.6%)
2. Emma - Kvarteret med träfasader
33 (10.4%)
3. dalle - D.E. KLOSS DEPARTMENT STORE
23 (7.2%)
4. Kwagge - Korsvirkshuset
4 (1.3%)
5. o0ger - Kulturhuset
38 (11.9%)
6. Ozp - Bolibompadrakens hus
15 (4.7%)
7. Full Plate - Liten Park
11 (3.5%)
8. drdoddo - Steampunk-kvarteret
14 (4.4%)
9. Wineyard - Gotisk katedral
90 (28.3%)
10. Svartkrut - Diagongränden London
50 (15.7%)
11. Myko - Marvel's Mightiest
27 (8.5%)
12. byStfn - Watchmen
8 (2.5%)

Antal personer som röstat: 112

Omröstningen har avslutats: 04 mars, 2017 Kl:10.04

Författare Ämne: Mästerbyggare 2016 - Omröstning  (läst 825 gånger)

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
  • Antal inlägg: 5 170
Mästerbyggare 2016 - Omröstning
« skrivet: 11 februari, 2017 Kl:09.41 »
Dags för omröstning i mästerbyggartävlingen.

Häftiga vinster står på spel till vinnarna.
Till er som röstar väg in följande, hur man har delat med sig av byggprocessen och hur slutresultatet blev.

Rösta här

Ni har 3 röster var och resultatet kommer att avslöjas den 4 mars, 2017

« Senast ändrad: 11 februari, 2017 Kl:10.08 av Anders67 »

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
SV: Mästerbyggare 2016 - Omröstning ny
« Svar #1 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:09.59 »
1. robinnilsson403 - Londonkvarter

Jag är tjuv påhittig och snor lånar Emmas format helt!  ;D

Tävlingsbidrag:

Namn: Londonkvarter
Antal bitar: 5000 (uppskattat)
Byggtid: 40 timmar om man inte räknar med all tid på bricklink.

Inspiration
Det vita huset är inspirerat av ett område i London som heter Pimlico, där jag och sambon bodde på ett hotell i våras. Långa gator fylldes med hus som var i princip identiska, men med små variationer här och där.
De övriga husen är baserade på några vi gick förbi mellan Primrose Hill och Camden Lock Market. I det beigea var det mycket riktigt en pub.

Tekniker
Det främsta problemet jag jobbat med har varit pubens rundade hörn. Jag är inte så van att snotta, men efter ett antal försök i LDD lyckades jag få till en rund form jag var nöjd med. I övrigt har andra bekymmersområden varit att få taken stabila.

Bild 1:
En vanlig sak som varierades i Pimlico var färgen på dörrarna.

Bild 2:
De färggranna husen fick små balkonger, där de boende kan vila upp sig från gatornas liv.

Bild 3:
Det lokala vattenhålet, puben! Ett självklart ställe att umgås, och att kanske träffa någon ny.

Bild 4:
Men som på många platser i London har allt krutet lagts på en vacker fasad, och sidorna är kala.

Bild 5:
Och tittar man in mellan husen kan det bli obehagliga syner...

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #2 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.00 »
2. Emma - Kvarteret med träfasader

Tävlingsbidrag:

Namn: Kvarteret med träfasader.
Antal bitar: (mellan tummen och pekfingret) 8000
Byggtid: 80 timmar

Story
Ett kvarter bestående av tre trähus. Det mörkröda är äldst. Tan-huset är från 70-talet. Inspirerad av de två trähusen bestämmer sig hyresvärden att låta uppföra ett tredje, modernare, trähus. Ett vitt hus byggt för tio år sedan.

Här lever ett antal familjer. Barn, ungdomar, arbetande föräldrar, pensionärer och deras djur.

Inspiration
Efter att jag har promenerat mycket i bostadsområdet där jag bor ville jag försöka bygga några träkåkar liknande de som finns här. Jag har spanat in fasader, dörrar, fönster, tak och olika mer eller mindre lättbyggda vinklar.

Tekniker
Jag har använt olika tekniker till de tre olika husen.

Det röda består i huvudsak av massonrybrickens baksida, snottad så att den står på högkant.

Huset i tan består av snottade plates klädda med "dubbelcheeze-slopes" för att få en liggande träfasad.

Det vita huset består av snottade 1x6-tiles med en halv plates mellanrum.

Utmaningen har varit att bygga stabilt utan att göra avkall på fasadens utseende.

Bild 1:
Överblicksbild med det vita huset i förgrunden.

image2 by emma farm, on Flickr

Bild 2:
Överblicksbild med tanhuset i förgrunden.

image1 (1) by emma farm, on Flickr

Bild 3:
Närbild. Två mammor på väg till kontoret för ännu en arbetsdag. Tonåringen har precis stigit upp och står på förstukvisten och njuter av morgonsolen. Kolla särskilt in de snottade dörrarna i dk orange.

IMG_0393%5b1%5d by emma farm, on Flickr

Bild 4:
Närbild. Mormor och morfar är ute och tömmer brevlådan. Kanske har det kommit någon bricklink-order? Notera mattan som hänger på vädring i bakgrunden.

IMG_0451%5b1%5d by emma farm, on Flickr

Bild 5:
Närbild. En leverans på väg in. Måste vara månadens Blocks som såklart delas ut till alla. Barnen leker i sandlådan och katter och hundar rör sig fritt i grannskapet. Här syns stupröret också.

IMG_0425%5b1%5d by emma farm, on Flickr

Kolla gärna in min mästerbyggetråd (http://www.swebrick.se/index.php?topic=10772.0) och min flickr (https://www.flickr.com/photos/135015461@N04/)

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #3 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.00 »
3. dalle - D.E. KLOSS DEPARTMENT STORE
D.E. KLOSS DEPARTMENT STORE

Den mest kända av stadens varuhus är Kloss, som i snart hundra år stått för kommers och kvalitet. Byggnaden som är uppförd i klassisk stil med drag av art deco och upptar ett helt kvarter. Den har två huvudentréer dels mot huvudgatan, dels mot torget på motsatta sidan. Den har också två entréer på sidogatorna. Ovan entrén på huvudgatan tronar en stor staty av handelns gudinna och ovan henne ett stort krön med varuhusets namn. Det dominerande inslaget mot torget är det centrala tornet med det ornamenterande krönet.
Varuhuset har öppna plan byggt kring den centrala ljusgården. På entréplan finns som sig bör en parfymavdelning och ett kafé. Mellanplanet har en avdelning för mode och på andra sidan ljusgården finns sport, husgeråd och leksaksavdelningen. Översta plan är tillägnad maten, med en saluhall och den välrenommerade Kloss matsal.
Torget där kaféet har en uteservering är en omtyckt samlingsplats i staden. Platsen domineras av två stora gamla lönnar. Här finns sedan länge en tidningskiosk i ena hörnet.
Grundaren av varuhuset var den från utlandet inflyttade köpmannen David Egbert Kloss. Han hade i sin ungdom arbetat på ett par kända ledande varuhus i de största metropolerna. När han kom till staden så grundade han ett handelshus med målet att bygga ett modernt varuhus. Efter ett decennium stod så hans stora varuhus klart för öppnande och har sedan dess varit stadens ledande och mest exklusiva.

Vad gäller minifigsen i och kring varuhuset så är de flesta vanliga bofasta och några turister, men det finns även några verkliga karaktärer. Två av mina sigfigs står och diskuterar på ena kortsidan om resultatet av den senaste renoveringen av varuhuset. Det sitter två TLG-profiler och fikar. Den ena äter en kaka med han funderar över sitt nya jobb. Det finns även en lokal legoprofil som är för ung för att vara med i Swebrick. Samt att jag kände mig tvungen att sätta in en känd figur på taket. Det blev Läderlapp… förlåt Batman, som snart kommer avbryta en kriminell handling.

Inspirationen till detta bygge har jag hämtat från främst ett varuhus i London, men även äldre varuhus i Tyskland och Amerika. Byggtekniskt blir byggnaden likt en stålstommebyggnad. Det är delarna i vitt och tan som är stommen. Fönsterpartierna hänger i fasaden. Våningsplanen ligger löst i fack inne i byggnaden för att kunna lyftas ut. Ett av planen är dock lite trixit att få ur. Taket är också självbärande och ligger i en ram på fasaden. Vet inte om jag uppfunnit så mycket nytt vad gäller byggteknik. Det är rätt svårt att komma på helt nya sätt. Men träden är lite egna, även om jag inte vill säga att det är något revolutionerande med dem. Hur många bitar vet jag inte, men uppemot 8 000 kan det nog vara. Sen vill jag tacka shiftaltcmd för de tryckta tilsen till den manuella disken i saluhallen.

D.E. Kloss department store main entrance by Daniel Eggens, on Flickr
Huvudentrén

D.E. Kloss department store from the square side. by Daniel Eggens, on Flickr
Torget med varuhusets torn och andra huvudentré

D.E. Kloss department store by Daniel Eggens, on Flickr
Sidoentrén samt uteserveringen

D.E. Kloss department store by Daniel Eggens, on Flickr
Sidoentrén

D.E. Kloss department store square entrance. by Daniel Eggens, on Flickr
Torget

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #4 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.00 »
4. Kwagge - Korsvirkshuset

Korsvirkshuset

Med inspiration av Syd Tyskland så byggde Wolfgang och Brünhild sitt drömhus i Bayern.

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #5 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.01 »
5. o0ger - Kulturhuset

Kulturhuset

Detta är LEGO Citys Kulturhus. Här träffas folk för att hänga, kolla in det senaste indie-bandet, spela in en demo, måla, eller bara ta en kopp kaffe i caféet.

LEGO City - House of Culture by o0ger, on Flickr

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #6 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.01 »
6. Ozp - Bolibompadrakens hus

The house of the Bilibompa dragon by LegoOzp, on Flickr

Nina, Draken och Janko dansar drakdansen.

Aila med Bolibompa-nytt. I draken trädgård blir det idag sol.

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #7 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.01 »
7. Full Plate - Liten Park

Liten Park

När vädret är fint så överger stadens invånare sina fina bostadshus till förmån för parken och dess grönska.

Stadens park är kanske liten, men där finns plats för det mesta!

Flyga drake ska man helst göra på ett öppet fält, men sådana är inte lätta att hitta inne i stan. Förhoppningsvis finns det någon god själ som kan hjälpa till.

När husse är distraherad passar Kajsa på att utforska den symfoni av dofter som kommer från papperskorgen.

De säger att frosseri är en dödssynd, och det ser som att vedergällning från ovan kanske inte är allt för långt borta ;)

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #8 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.01 »
8. drdoddo - Steampunk-kvarteret

Lär väl inte bli så mycket solljus så jag får nöja mig med de foton jag tog tidigare i veckan  ;D Svårt att få med detaljera på baksidan på ett tillfredsställande sätt men, men. Här kommer då äntligen mitt bidrag, Steampunk-kvarteret. Byggt på 2x2 moduverse. Framsidan utgörs av av Insitute of paranormal studies samt Department of science. Baksidan är dels ruinerna av en gammal kraftstation som nu håller på att demoleras av en mech, samt även en landningsplats för steampunk-luftskepp av mindre modell.
Hoppade ju på den här tävlingen lite sent men det har varit väldigt roligt och ännu en välkommen utmaning. Det är som vanligt en imponerande konkurrens här på Swebrick men om inget annat hoppas jag att detta kan fungera som lite inspiration för fler att hoppa på ett framtida steampunk-CB. Må väl gott folk!

Steampunk neighbourhood by Andreas Lenander, on Flickr

Steampunk-modular - the neighbourhood by Andreas Lenander, on Flickr

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #9 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.02 »
9. Wineyard - Gotisk katedral

Tävlingsbidrag:

Namn:Gotisk katedral
Antal bitar: Uppskattningvis mellan 20000-25000 bitar
Byggtid: ∞ timmar (känns det i alla fall som) Började att peta med designen av kyrkan i oktober.

Story
Denna katedral uppfördes under högmedeltiden i gotisk stil. Genom historien har kyrkan brunnit, vilket gör att man även kan se nygotiska element från 1800-talet. En av de gamla kyrkklockorna finns bevarade vid koret, som ett minnesmärke för branden. Att kyrkan överlevt till idag är egentligen bara en tillfällighet. I slutet av 1800-talet tänkte stadens befolkning riva kyrkan, för att uppföra ett bibliotek i nybarock stil. Stadens konservativa lyckades dock stoppa rivningen, speciellt genom deras kritik av det framtida husets namn: "Hus 2".

Som på medeltiden förblir kyrkan en naturlig samlingsplats i staden. Runt om kyrkan samlas allt mellan musikanter, turister, uteliggare, hundrastare, ekonomer, resenärer och åldringar. Hipsters och lattepappor samlas vid den kaffevagn som ständigt står placerad vid kvarterets östra ände. Även kyrkans busshållplats attraherar människor, speciellt tack vare närheten till stadens finasiella distrikt.

Inspiration
Jag har i stor utsträckning inspirerats av Notre Dame i Paris, Kölnerdomen i Köln och Uppsala domkyrka.

Tekniker
Den stora utmaning med bygget har varit att bygga en katedral med typiskt gotiska drag, som rymms på 2x4 plattor. Jag har medveten bundit mig till plan- och sektionsritningar från kända gotiska kyrkor för att den ska bli mer "trovärdig". I slutskedet i byggprocessen har utmaningen framför allt rört sig runt att försöka kompensera för bristen på den (för dyra) 23443 i lbg.

Västra fasaden

Västra fasaden, närbild

Kyrkan från sydväst

Kyrkan från öst

Kyrkan från sydöst

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #10 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.02 »
10. Svartkrut - Diagongränden London

Tävlingsbidrag

Namn: Diagongränden London

Antal bitar: egentligen ingen aning men gissar på över 20 000 bitar iaf (Förmodligen en grov underskattning)

Byggtid: i princip all ledig tid under det senaste halvåret. uppskattningsvis ca 400 timmar

Beskrivning: Ända sedan jag byggde originalsetet Diagon Alley har jag velat göra en utökad version av den. Jag ville också få med att Diagongränden är dold mitt i Londons affärskvarter. I stort sett allt är inrett, bortsett från halva våning två. I bottenplanet återfinns 24 inredda affärsinrättningar/restauranger varav hälften för "mugglarna" och resten för trollkarlarna & häxorna. Ingången till Diagongränden kommer man till genom att passera genom Läckande kitteln, gå ut på baksidan och knacka på muren så att den hemliga ingången blottar sig. På plan 2 och 3 finns dels lägenheter, dels hotellrum som hör till Läckande kitteln.

Övrig information: Storlek: 2x4 moduverseplattor. Belysning i nedervåningen med ledstrips och nätadapter. Bygget är extremt tätt byggt och extremt bitintensivt med så många detaljer att det skulle vara omöjligt att få med alla på bild. Jag är inte heller någon höjdarfotograf, men jag har gjort mitt bästa och det får duga.  :P

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #11 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.02 »
11. Myko - Marvel's Mightiest

25 minuter till godo, lätt match!

Excelsior!

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #12 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.02 »
12. byStfn - Watchmen

Watchmen

Nu får jag anse mig vara klar (med tävlingsbidraget - inte med bygget :P). Långt ifrån nöjd om vi ska se på förlagor och sånt, men mitt begränsade bitbibliotek samt mitt sena deltagande gjorde att det är lite naket och odetaljerat och på tok för rent och uppstyrt. Men det är det första stora bygget jag bygger färdigt och hade nog aldrig gjort det utan Swebrick och tävlingen! Vill ni veta mer om alla de sista dagarnas byggande så kommer det i WIP-tråden.

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
« Svar #13 skrivet: 11 februari, 2017 Kl:10.03 »
Dags för omröstning i mästerbyggartävlingen.

Häftiga vinster står på spel till vinnarna.
Till er som röstar, väg in följande; hur man har delat med sig av byggprocessen och hur slutresultatet blev.

Ni har 3 röster var och resultatet kommer att avslöjas den 4 mars, 2017

« Senast ändrad: 12 februari, 2017 Kl:17.37 av Anders67 »

Utloggad Anders67

• Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
SV: Mästerbyggare 2016 - Omröstning
« Svar #14 skrivet: 25 februari, 2017 Kl:19.10 »
Bumpar denna tråd - missa inte att rösta!
En vecka kvar till avslöjandet vem som vinner.