Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Lavatåget

Startat av pehter aka ibbe, 19 januari 2017 kl. 20:48

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Välkommen till en åktur med Lava tåget när du vill prova nya äventyr, njut av den fina utsikten mot drakbergen när du har tröttnat på att ligga på stranden. Ombord bjuds det på drycker och glass. Tåget är helt miljövänligt och drivs helt på lava från dom närliggande bergen.

Hela bygget började med lite samtal mellan mig och Linnea över hotellfrukosten under Klossfestivalen, varför finns det inte några friendståg? 
Hemma övergick samtalen till att skissa ihop något i datorn som sedan mynnade ut i ett lok med två vagnar som sedan dekorerades. Fördelen med datorn är att det lätt går att testa olika färgkombinationer och ideer som man kan diskutera. Nackdelen är att alla delar inte funkar i verkligheten. Frontboggien visade sig inte funka speciellt bra, speciellt i växlar så den är bortplockad annars har den testkörts en längre stund utan problem. Tanken är att denna ska tuffa runt Linneas landskap.
Eftersom den byggdes i datorn kunde jag inte låta bli att sätta ihop instruktioner, det som saknas är dekorationer men det görs bäst efter eget huvud tror jag  8) Följande länkar borde funka när dom har modererats.
http://rebrickable.com/mocs/Pehter/lava-train
http://rebrickable.com/mocs/Pehter/train-wagon


friends_train_93 by pehter aka ibbe, on Flickr


friends_train_23 by pehter aka ibbe, on Flickr


friends_train_18 by pehter aka ibbe, on Flickr


friends_train_11 by pehter aka ibbe, on Flickr


friends_train_24 by pehter aka ibbe, on Flickr


friends_train_26 by pehter aka ibbe, on Flickr


friends_train_02 by pehter aka ibbe, on Flickr


friends_train_10 by pehter aka ibbe, on Flickr


friends_train_14 by pehter aka ibbe, on Flickr


friends_train_07 by pehter aka ibbe, on Flickr

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Peter S

Härligt tåg! Vagnarna är perfekta för glass på taket. Det enda jag tyckte såg lite tråkigt ut var vindrutan på förarhytten. Skulle den inte kunna Friendifieras? En stor ruta med bra utsikt? På något sätt måste väl kvinnlig dominans kunna innebära teknisk utveckling också?

Joacim

Snyggt härlig färg på tåget!

Ozp

Najs, hur är det motoriserat?

Teabox

Snyggt. Gillar designen med öppet däck på taket. Ger mer liv till hela bygget.

drdoddo

Nice, alltid kul med byggen som man liksom blir glad av att titta på :)

pehter aka ibbe

Tackar, kan nog dyka upp fler gemensamma projekt.

Citat från: Ozp skrivet 20 januari 2017 kl. 13:46
Najs, hur är det motoriserat?

L-motor placerad framför hytten, ir-mottagare i hytten och en batteribox i tendern. Funkar att köra på högsta men strax över halv fart ger lagom tufftuff-känsla  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Sockerbit

Fint tåg i fina färger! Snyggt med blommorna.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.