Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC][Mästerbygge 2016] Kvarteret med träfasader

Startat av Emma, 06 november 2016 kl. 19:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Det är kul att följa det här bygget. Avancerad teknik lockar alltid. Ovanstående metod kombinerat med jumperplate går att justera på en fjärdedels plate-nivå.


Offsetting
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Lordflintstone

Citat från: Magnus den store skrivet 17 december 2016 kl. 00:56
Det är kul att följa det här bygget. Avancerad teknik lockar alltid. Ovanstående metod kombinerat med jumperplate går att justera på en fjärdedels plate-nivå.


Offsetting
Den skall jag prova! tack!

ByggareDan

Smart och snygg lösning som det blir att prova/experimentera med i eftermiddag.

/ByggareDan

Jimpen

Citat från: Emma skrivet 16 december 2016 kl. 10:50
Att förskjuta bitar en halvplate går såklart att göra på många olika sätt. Den här gången valde jag att använda brackets, vars snot-sida ju sticker ut en halv plate till skillnad från en 'vanlig' snotbit.

Så här ser det ut på insidan. Gott om plats gör att jag inte har brytt mig om att bygga platseffektivt.

Jag byggde ett demo-bygge för att visa vilken teknik jag använt. Fokus har varit på att få förskjutningen stabil.

Förtydligande: Det syns dåligt eftersom jag råkade ha samma färg på underlaget. Bitarna i lbg på bilden nedan är följande. 2x4plate med 1x1 tile och 1x2 massonry brick ovanpå.

Här syns hur jag får den vita tilen ovanpå den grå biten att inte flytta på sig. Tilen är inskjuten mot en panel som jag satt fast på de grå bitarna. Panelen korrigerar tillbaka halvplate-förskjutningen. Tilen blir inte fixerad på detta sätt, eftersom den ju kan skjutas utåt. Men att den inte går att trycka in mer än vad panelen bakom tillåter räcker för mig.


He, med de pedagogiska bilderna fattar till och med en n00b som jag hur du har gjort. Snyggt Emma!

Sockerbit


Emma

Idag har kvarteret med träfasader fått ställa upp sig för slutfotografering. Bilderna ska redigeras och sedan återstår att välja ut de bästa för deltagande i tävlingen! (eller kanske tvärt om.. Först selektera bort bilder, sedan redigera).

Jag ser verkligen fram emot att få visa upp detta tillsammans med alla andra mästerbyggen.

Anders67

Posta gärna slutbilderna i båda trådarna, din egna samt tävlingstråden.

Emma



Liv och rörelse i kvarteret med träfasader.




Här sitter jag och dricker kaffe i solskenet.




Sista staketbitarna på väg med posten...




Soptunnorna står uppradade längs husväggen.


Emma

Avslutningsvis kommer här lite inspiration till tillfällen när legobitarna man behöver inte finns inom räckhåll.



Vita snot-bricks använde jag egentligen här. På utsidan sitter en 1x1-tile på varje sido-stud. Nu hade jag inga vita snot-bricks kvar, så jag tog en technic-brick istället. För att undvika att tilen på utsidan roterar fixerade jag pinsen i bricken på detta sätt! Kreativt va?



IMG_3128 by emma farm, on Flickr

Garageport från insidan.

Sockerbit

Snygg detalj med mattan som hänger på piskställningen.

Emma

Tävlingsbidrag:

Namn: Kvarteret med träfasader.
Antal bitar: (mellan tummen och pekfingret) 8000
Byggtid: 80 timmar

Story
Ett kvarter bestående av tre trähus. Det mörkröda är äldst. Tan-huset är från 70-talet. Inspirerad av de två trähusen bestämmer sig hyresvärden att låta uppföra ett tredje, modernare, trähus. Ett vitt hus byggt för tio år sedan.

Här lever ett antal familjer. Barn, ungdomar, arbetande föräldrar, pensionärer och deras djur.

Inspiration
Efter att jag har promenerat mycket i bostadsområdet där jag bor ville jag försöka bygga några träkåkar liknande de som finns här. Jag har spanat in fasader, dörrar, fönster, tak och olika mer eller mindre lättbyggda vinklar.

Tekniker
Jag har använt olika tekniker till de tre olika husen.

Det röda består i huvudsak av massonrybrickens baksida, snottad så att den står på högkant.

Huset i tan består av snottade plates klädda med "dubbelcheeze-slopes" för att få en liggande träfasad.

Det vita huset består av snottade 1x6-tiles med en halv plates mellanrum.

Utmaningen har varit att bygga stabilt utan att göra avkall på fasadens utseende.


Bild 1:
Överblicksbild med det vita huset i förgrunden.


image2 by emma farm, on Flickr


Bild 2:
Överblicksbild med tanhuset i förgrunden.


image1 (1) by emma farm, on Flickr


Bild 3:
Närbild. Två mammor på väg till kontoret för ännu en arbetsdag. Tonåringen har precis stigit upp och står på förstukvisten och njuter av morgonsolen. Kolla särskilt in de snottade dörrarna i dk orange.


IMG_0393%5b1%5d by emma farm, on Flickr


Bild 4:
Närbild. Mormor och morfar är ute och tömmer brevlådan. Kanske har det kommit någon bricklink-order? Notera mattan som hänger på vädring i bakgrunden.


IMG_0451%5b1%5d by emma farm, on Flickr


Bild 5:
Närbild. En leverans på väg in. Måste vara månadens Blocks som såklart delas ut till alla. Barnen leker i sandlådan och katter och hundar rör sig fritt i grannskapet. Här syns stupröret också.


IMG_0425%5b1%5d by emma farm, on Flickr


Kolla gärna in min mästerbyggetråd (http://www.swebrick.se/index.php?topic=10772.0) och min flickr (https://www.flickr.com/photos/135015461@N04/)

stej123

Så fina hus! Jag fick ju faktiskt se dom IRL nu i helgen också, och det är faktiskt ännu mer imponerande då.
Jag gillar speciellt att du använt olika tekniker för att bygga fasad, dörrar, stuprör m.m, och även delat med dig av byggprocessen här på forumet. Det är väldigt inspirerande.

Kul med "Behind the scenes"-bilderna där du t.ex. visar hur du fått en så snygg garageport och hur du kreativt löser problem när bitarna du "egentligen" behövde tog slut!

Favoritdetaljen är nog mattan och piskställningen, riktigt snygg och imponerande att få till det så bra i den här skalan!

Full Plate

Imponerande! Tycker du fått till alla tre typerna bra :) Gillar det orangea taket. Kul att mormor och morfar lägger BL orders!

drdoddo

Snyggt! Är ffa förtjust i den lagom subtila kontrasten mellan den vita fasaden och färgen/utseendet på taket.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.