Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC][Mästerbyggare 2016] Londonkvarter

Startat av robinnilsson403, 13 juli 2016 kl. 20:55

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

#15
Man behöver inte bygga med enbart tegelstensbitar. Många officiella modulhus använder bara några få bitar här och var, vilket skapar liv åt fasaden. Där används det för att illustrera avfallen puts, men tekniken kan användas för en vanlig tegelvägg också. Testa att bygga en vägg med övervägande del vanliga klossar och några få tegelstensklossar, alla i samma färg, och se vad du tycker! Själv är jag nöjd med denna byggteknik på Stadshustornet.

robinnilsson403

Då tänkte jag visa vad detta har ändrats till!
Planen är att göra ett kvarter på 2x2 moduverse, och på ena plattan inspireras jag av byggnaden längst till vänster på denna bild:



Tanken är att sedan bygga 2 smala hus, som de bredvid på bilden, på samma sida av gatan (jag gillar verkligen balkongerna), och sen eventuellt något annat på de 2 plattorna som är kvar.

Jag inbillar mig att det är en pub (minns faktiskt inte riktigt). Första tanken var att ha bottenvåningen i dark tan och övervåningen i vanlig tan, men jag kunde inte få till bågarna över fönstren då det inte finns i dark tan i lämplig storlek. Jag valde då att byta färgschema till tan på bottenvåningen och vitt på övervåningarna.

Efter att ha grejat lite i LDD kom jag fram till några lösningar jag ville använda och började bygga:





Det gick åt massor av headlight bricks, och mer blir det. Baksidan har en dörr och ett litet AC aggregat än så länge, så det är inte så spännande.

Det är lite typiskt att bet blir så fel när man tror att man vet vilka delar man behöver beställa. Jag behövde kruvade bricks till hörnet, men istället för tan och vitt köpte jag bara vitt, så nu fick det bli en komplettering, och så beställde jag 1x1 round bricks när jag hade en påse med 100 liggandes bredvid mig...  ::)

Nu kom jag på att jag behöver kolla upp hur trottoaren är enligt standarden med... Skönt att vara ledig imorron...
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

robinnilsson403

Då har det hänt lite då. Efter en extremt seg order på BL och lite semester så har jag något mer att visa upp.


För några veckor sedan var första WIP:en någorlunda klar


Jag var inte nöjd med det rundade hörnet, så det fick bli omarbete efter lite funderande på hur jag skulle kunna snotta till det. Bygget blev mycket stadigare och så fick jag till midjan bättre. (Orka att ta bilder i bra ljus...  :P)
Är det någon som har förslag på var jag kan ha på taket, mer än skorstenar?



En bild på insidan för de som vill se konstruktionen. Platen som sticker ut till höger är en rest från första WIP:en. Rutor är insatta i alla fönster utom ett. Ruta till det är beställt, likaså en uppsjö olika dörrar för att kunna välja vad som passar.



Och igår började jag att bygga grannplattan. Det blev 2 liknande, kopplade hus (eller vad man nu ska säga.). De gula bitarna tog slut, så det är inte helt klart än. Fönster och dörrar ska in, och den gula balkongen ska göras klar.



En till bild, som visar att det är en kuliss. Samma sak här, vad ska man ha på taket för att göra det intressant? Försökte mig på en solcellspanel.


De båda husen bredvid varandra. Jag trodde inte att det högra skulle bli så högt.



Idéer och förslag mottages tacksamt, men kom ihåg att jag inte är så bra på att snotta!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Odidoma

Starkt jobbat! Det första huset tycker jag är en fullträff, väldigt snyggt. Jag tycker att det gul/blå huset saknar lite, tycker inte det når upp till samma standard som det första, kanske bara saknas lite detaljer.

Anders67

Bra bygge, jag får en känsla av Soliden på Öland. Lite för clean fasad för min smak men absolut inget fel på den, men jag hade nog gjort något grebblat  ;) för att få mer sturktur, kanske en vit stupränna eller något sådant.

robinnilsson403

Citat från: Anders67 skrivet 07 september 2016 kl. 19:22
Bra bygge, jag får en känsla av Soliden på Öland. Lite för clean fasad för min smak men absolut inget fel på den, men jag hade nog gjort något grebblat  ;) för att få mer sturktur, kanske en vit stupränna eller något sådant.

Ah, jag fick just en kul idé! :D
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark


Manne

Jag säger Snyggt! , hörnhuset känns klockrent.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

dalle

Tycker att Pubhuset är snyggt med ett stiligt hörn. Tycker du ska titta på foto på förlagan för att hitta förbättringar.

robinnilsson403

Jag har ingen ständig byggyta, så för tillfället är allt nerpackat, så jag fick experimentera lite i LDD. Det blir en länga med hus inspirerade från Pimlico i London. Detta är bara ett koncept, och tanken är att det ska vara en till dörr mellan de två 3001:orna till höger, och sedan en till likadan platta till höger om den. De grå "kikarna" ska vara vita, men de finns inte i LDD än.



https://goo.gl/maps/nvvjMcB4zXR2
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

robinnilsson403

Jag insåg nu att trots att jag lagt upp WIP-bilder på flickr så postade jag dem inte här...


Vita huset (haha!)


Inrede på bottenvåningen av de färgglada...
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

robinnilsson403

Jag är tjuv påhittig och snor lånar Emmas format helt!  ;D

Tävlingsbidrag:

Namn: Londonkvarter
Antal bitar: 5000 (uppskattat)
Byggtid: 40 timmar om man inte räknar med all tid på bricklink.


Inspiration
Det vita huset är inspirerat av ett område i London som heter Pimlico, där jag och sambon bodde på ett hotell i våras. Långa gator fylldes med hus som var i princip identiska, men med små variationer här och där.
De övriga husen är baserade på några vi gick förbi mellan Primrose Hill och Camden Lock Market. I det beigea var det mycket riktigt en pub.

Tekniker
Det främsta problemet jag jobbat med har varit pubens rundade hörn. Jag är inte så van att snotta, men efter ett antal försök i LDD lyckades jag få till en rund form jag var nöjd med. I övrigt har andra bekymmersområden varit att få taken stabila.

Bild 1:
En vanlig sak som varierades i Pimlico var färgen på dörrarna.


Bild 2:
De färggranna husen fick små balkonger, där de boende kan vila upp sig från gatornas liv.


Bild 3:
Det lokala vattenhålet, puben! Ett självklart ställe att umgås, och att kanske träffa någon ny.


Bild 4:
Men som på många platser i London har allt krutet lagts på en vacker fasad, och sidorna är kala.


Bild 5:
Och tittar man in mellan husen kan det bli obehagliga syner...
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Emma

Riktigt snyggt! Tycker dörrarnas olika färger är ikoniska.

Kul att du utmanat dig själv med att snotta hörnet! Blev riktigt bra tycker jag. Ska bli kul att se live.

Har du slängt in enstaka tan-bitar på kortsidan? Det fick ju inte vara några moddade bitar.
Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2016 kl. 09:42
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.

robinnilsson403

Citat från: Emma skrivet 16 januari 2017 kl. 12:20
Riktigt snyggt! Tycker dörrarnas olika färger är ikoniska.

Kul att du utmanat dig själv med att snotta hörnet! Blev riktigt bra tycker jag. Ska bli kul att se live.

Har du slängt in enstaka tan-bitar på kortsidan? Det fick ju inte vara några moddade bitar.
Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2016 kl. 09:42
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.

Det är gamla vita bitar som har gulnat.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Odidoma

Snyggt! Bra byggt. Mitt enda förslag skulle vara att stöka ner gränden lite mera.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.