Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Bortom Muren

Startat av Peter S, 08 juli 2016 kl. 13:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Här tänker jag dela med mig av mina tankar, ideer och bilder runt årets mästarbyggetävling. Mitt kvarter kommer att bestå av flera hus. Det första kommer bli en kontorsbyggnad från 1800-talet. Tänker mig bygga en skärmfasad och har försökt att få till snottade hörn, som ni ser. ;)

Nybohov Creation Ltd.

Nu vill jag se bilder på de andra "flera husen".
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Odidoma

Jag uppskattar att du håller byggarna på tårna. Vi får hoppas att dina inlägg ger resultat!

Peter S

Hus nummer 2 har precis börjat. Liksom o0ger har jag haft en något för optimistisk syn på när tävlingen slutade och har skjutit allt på framtiden.
Eftersom detta ska placeras innanför muren gör det inget om jag missar deadline för tävlingen. De får ett liv efter detta ändå.

byStfn

Ser spännande ut! Håller tummarna för att du hinner med tävlingen!

Peter S

Har fortsatt på den moderna skrapan. Tänkte hänga våningsplanen i Technic beams. Vi får se hur det går...

Peter S

#6
Har suttit och byggt halva natten och nu har det första huset på ett magiskt sätt vuxit upp (nästan) så som jag tänkt mig. Hade kunnat få till en våning till med fler 1x4-bricks i dark red... Men det är ju alltid något som sätter stopp...

Odidoma

Kul att se att det börjar ta form, det fattas alltid bitar tycker jag. Snygg början!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 07 mars 2017 kl. 09:33
Har suttit och byggt halva natten och nu har det första huset på ett magiskt sätt vuxit upp (nästan) så som jag tänkt mig. Hade kunnat få till en våning till med fler 1x4-bricks i dark red... Men det är ju alltid något som sätter stopp...
Det ser lovande ut!

Eller, "ganska bra", som jag brukar säga.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Peter S

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 07 mars 2017 kl. 15:26
Citat från: Peter S skrivet 07 mars 2017 kl. 09:33
Har suttit och byggt halva natten och nu har det första huset på ett magiskt sätt vuxit upp (nästan) så som jag tänkt mig. Hade kunnat få till en våning till med fler 1x4-bricks i dark red... Men det är ju alltid något som sätter stopp...
Det ser lovande ut!

Eller, "ganska bra", som jag brukar säga.
Jag är nöjd med ett "ganska bra" från dig...  ;D

Peter S

Just det... Ni som var i Uppsala har ju inte sett glashuset. Lägger in en WIP på den också, men jag byggde klart den och ställde ut i Uppsala. Har inga bilder från det (ni tycker säkert jag är konstig som inte fotograferar mina byggen...). I Linköping kommer hela 1x4-remsan. 2 hus, 1 väg och 1 park med Monorail. Tänkte jag.

Illuwatar

Fint - då kommer det se mer komplett ut efter torget i Linköping. Husen ser riktigt lovande ut och glasbygget såg bra ut IRL (det var med i Uppsala).

Torgdelen jag håller på med nu kommer dessutom skapa en mer logisk övergång mellan LBG och DBG på trottoarerna.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Peter S

Nu äntligen är kvarteret klart! Det tog lite längre tid än planerat, men skam den som ger sig!
Det är fyra hus med skyskrapearkitektur, dvs en bärande stomme där fasaden inte är del av stommen utan kan utformas var för sig. Jag plockade inspiraion från fyra olika epoker.

1. Ett industrihus från 1880. Den bärande järnstrukturen medger stora salar på varje våning där man kan ha tryckpressar, svarvar, vävstolar eller andra stora och tunga maskiner. Fasaden är oftast tung, här med granitplattor i nedervåningen och en murad vägg ovanför.

2. Ett varuhus från Jugendperioden, med gjutjärnsbalkar. Konstfärdigt utformade böljande järnornament i fasaden. I bottenvåningen medger stålkonstruktionen att man kan ha stora skyltfönster. I våningarna ovanför är det mer Arts&Crafts-känsla med trä och putsfasader.

3. Ett lägenhetshotell från Art Deco-perioden. Stora sandstensskivor är monterade på utsidan av stålskelettet. Våningarna kan få samma fasad oavsett hur högt upp på huset det är. Resultatet blir ofta en vertikal form.

4. Ett kontorshus från 1960-talet med synliga stålbalkar bakom glasfasaden. Den bärande stommen har blivit del av det arkitektoniska uttrycket, vilket också märks i de kraftiga stöden på gatunivån som håller den överhängande delen uppe.

Allt detta blev förstås modifierat av de asiatiska intressen som tog över området innanför muren efter den stora krisen som ödelade stora delar av landet. Bilderna från Klossfestivalen.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.