Årets Mästarbyggare 2016 - deadline 2017-02-05

Startat av Anders67, 17 april 2016 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Ozp


Anders67

Citat från: Ozp skrivet 30 januari 2017 kl. 18:42
Var i Sälen ska du?

Högfjällshotellet / stugby - NYA SÄLFJÄLLSTANGEN
Sedan blir det nog Tandådalen eller Lindvallen för åkningen - du kan nå mig på MySkistar

Svartkrut

Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2016 kl. 09:42

- Bidraget ska bestå av 5 bilder (max 640x640 pixlar) skall postas i denna tråd senast 23.59 fredagen den 5a Februari 2017. Sedan kör vi omröstning på forumet så att tävlingen är avklarad innan februari är slut.


Du menar söndagen den 5:e februari va? Och btw superbra att ha helgen på sig att fotgrafera och göra klart. Annars har jag svårt att kunna fotografera i dagsljus.  :)

Anders67

Citat från: Svartkrut skrivet 30 januari 2017 kl. 20:27
Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2016 kl. 09:42

- Bidraget ska bestå av 5 bilder (max 640x640 pixlar) skall postas i denna tråd senast 23.59 fredagen den 5a Februari 2017. Sedan kör vi omröstning på forumet så att tävlingen är avklarad innan februari är slut.


Du menar söndagen den 5:e februari va? Och btw superbra att ha helgen på sig att fotgrafera och göra klart. Annars har jag svårt att kunna fotografera i dagsljus.  :)

Ja söndagen 5e februari, jag ska rätta första posten

Full Plate

Liten Park

När vädret är fint så överger stadens invånare sina fina bostadshus till förmån för parken och dess grönska.


Stadens park är kanske liten, men där finns plats för det mesta!


Flyga drake ska man helst göra på ett öppet fält, men sådana är inte lätta att hitta inne i stan. Förhoppningsvis finns det någon god själ som kan hjälpa till.


När husse är distraherad passar Kajsa på att utforska den symfoni av dofter som kommer från papperskorgen.


De säger att frosseri är en dödssynd, och det ser som att vedergällning från ovan kanske inte är allt för långt borta ;)


drdoddo

Lär väl inte bli så mycket solljus så jag får nöja mig med de foton jag tog tidigare i veckan  ;D Svårt att få med detaljera på baksidan på ett tillfredsställande sätt men, men. Här kommer då äntligen mitt bidrag, Steampunk-kvarteret. Byggt på 2x2 moduverse. Framsidan utgörs av av Insitute of paranormal studies samt Department of science. Baksidan är dels ruinerna av en gammal kraftstation som nu håller på att demoleras av en mech, samt även en landningsplats för steampunk-luftskepp av mindre modell.
Hoppade ju på den här tävlingen lite sent men det har varit väldigt roligt och ännu en välkommen utmaning. Det är som vanligt en imponerande konkurrens här på Swebrick men om inget annat hoppas jag att detta kan fungera som lite inspiration för fler att hoppa på ett framtida steampunk-CB. Må väl gott folk!

Steampunk neighbourhood by Andreas Lenander, on Flickr

Steampunk neighbourhood by Andreas Lenander, on Flickr

Steampunk neighbourhood by Andreas Lenander, on Flickr

Steampunk neighbourhood by Andreas Lenander, on Flickr

Steampunk-modular - the neighbourhood by Andreas Lenander, on Flickr

Wineyard

#171
Tävlingsbidrag:

Namn:Gotisk katedral
Antal bitar: Uppskattningvis mellan 20000-25000 bitar
Byggtid: ∞ timmar (känns det i alla fall som) Började att peta med designen av kyrkan i oktober.

Story
Denna katedral uppfördes under högmedeltiden i gotisk stil. Genom historien har kyrkan brunnit, vilket gör att man även kan se nygotiska element från 1800-talet. En av de gamla kyrkklockorna finns bevarade vid koret, som ett minnesmärke för branden. Att kyrkan överlevt till idag är egentligen bara en tillfällighet. I slutet av 1800-talet tänkte stadens befolkning riva kyrkan, för att uppföra ett bibliotek i nybarock stil. Stadens konservativa lyckades dock stoppa rivningen, speciellt genom deras kritik av det framtida husets namn: "Hus 2".

Som på medeltiden förblir kyrkan en naturlig samlingsplats i staden. Runt om kyrkan samlas allt mellan musikanter, turister, uteliggare, hundrastare, ekonomer, resenärer och åldringar. Hipsters och lattepappor samlas vid den kaffevagn som ständigt står placerad vid kvarterets östra ände. Även kyrkans busshållplats attraherar människor, speciellt tack vare närheten till stadens finasiella distrikt.

Inspiration
Jag har i stor utsträckning inspirerats av Notre Dame i Paris, Kölnerdomen i Köln och Uppsala domkyrka.

Tekniker
Den stora utmaning med bygget har varit att bygga en katedral med typiskt gotiska drag, som rymms på 2x4 plattor. Jag har medveten bundit mig till plan- och sektionsritningar från kända gotiska kyrkor för att den ska bli mer "trovärdig". I slutskedet i byggprocessen har utmaningen framför allt rört sig runt att försöka kompensera för bristen på den (för dyra) 23443 i lbg.

Västra fasaden


Västra fasaden, närbild


Kyrkan från sydväst


Kyrkan från söder


Kyrkan från sydöst

Svartkrut

#172
Tävlingsbidrag

Namn: Diagongränden London

Antal bitar: egentligen ingen aning men gissar på över 20 000 bitar iaf (Förmodligen en grov underskattning)

Byggtid: i princip all ledig tid under det senaste halvåret. uppskattningsvis ca 400 timmar

Beskrivning: Ända sedan jag byggde originalsetet Diagon Alley har jag velat göra en utökad version av den. Jag ville också få med att Diagongränden är dold mitt i Londons affärskvarter. I stort sett allt är inrett, bortsett från halva våning två. I bottenplanet återfinns 24 inredda affärsinrättningar/restauranger varav hälften för "mugglarna" och resten för trollkarlarna & häxorna. Ingången till Diagongränden kommer man till genom att passera genom Läckande kitteln, gå ut på baksidan och knacka på muren så att den hemliga ingången blottar sig. På plan 2 och 3 finns dels lägenheter, dels hotellrum som hör till Läckande kitteln.

Övrig information: Storlek: 2x4 moduverseplattor. Belysning i nedervåningen med ledstrips och nätadapter. Bygget är extremt tätt byggt och extremt bitintensivt med så många detaljer att det skulle vara omöjligt att få med alla på bild. Jag är inte heller någon höjdarfotograf, men jag har gjort mitt bästa och det får duga.  :P













Myko

#173
25 minuter till godo, lätt match!









Excelsior!

byStfn

#174
Watchmen

Nu får jag anse mig vara klar (med tävlingsbidraget - inte med bygget :P). Långt ifrån nöjd om vi ska se på förlagor och sånt, men mitt begränsade bitbibliotek samt mitt sena deltagande gjorde att det är lite naket och odetaljerat och på tok för rent och uppstyrt. Men det är det första stora bygget jag bygger färdigt och hade nog aldrig gjort det utan Swebrick och tävlingen! Vill ni veta mer om alla de sista dagarnas byggande så kommer det i WIP-tråden.










Magnus den store

Bra jobbat!  :D Det hade varit häftigt om du förlängt trappan ner till tunnelbanan. Då behövs kanske en bordskiva med hål i, alternativt om trappan placeras mellan två bord. Dock lite jobbigt att få till. ::)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

byStfn

Citat från: Magnus den store skrivet 06 februari 2017 kl. 00:05
Bra jobbat!  :D Det hade varit häftigt om du förlängt trappan ner till tunnelbanan. Då behövs kanske en bordskiva med hål i, alternativt om trappan placeras mellan två bord. Dock lite jobbigt att få till. ::)

Tack Magnus! Jag har faktiskt skissat på det och tänker att det ska bli en del av bygget när resten av underjorden ska byggas!

Odidoma

Du och myko borde ha pratat ihop er ang färgen på tunnelbanenedgången.

dalle


Anders67

Nu är den viktigaste fasen avklarad. Jag ha sammanställt alla tävlingsbidragen i en tråd i vår bakgård som snart kommer att postas som en omröstningstråd. Håll ut och andas ut, ni har byggt väldigt respektingivande byggen.

/67

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.