Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Årets Mästarbyggare 2016 - deadline 2017-02-05

Startat av Anders67, 17 april 2016 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

När ni är färdiga med era byggen och har postat ert tävlingsbidrag.
Vill ni då byta namn på er första post ? räcker att ta bort WIP ur titlen.
Och skicka mig gärna ett PM så att jag inte missar några färdiga byggen.

Kwagge

#151
Korsvirkshuset

Med inspiration av Syd Tyskland så byggde Wolfgang och Brünhild sitt drömhus i Bayern.











drdoddo

#152
Tar bort bilderna jag precis la in och kommer istället med en fråga (efter att o0ger uppmärksamt mig på att jag kan ha missuppfattat måtten något  :o)) Mitt bygge är i nuläget 1 (djup)x3 (bred) moduverse och när jag läser reglerna lite noggrannare så verkar det ju onekligen som att det kanske är så att måtten måste vara med minst 2 moduverse DJUPT, men däremot bara 1 BRED. Min fråga blir således om det fungerar med 1 (djup) x 3 (bred) eller om jag ska försöka justera lite (och bygga mer...) så att det blir 2x2? Sorry för lite tröga frågor men jag får skylla på att jag är rookie i dessa sammanhang  :D ;)

Edit: läste länken som o0ger bifogade lite bättre och nu tror jag att jag fattar. Får nog ta och se om jag kan få till ytterligare en moduverse så det blir 2x2...

Anders67

#153
Citat från: Anders67 skrivet 19 april 2016 kl. 17:27
Citat från: Magnus den store skrivet 19 april 2016 kl. 14:30
Citat från: SvanteOlof skrivet 19 april 2016 kl. 14:02
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som förväntas. Skall man bygga ett kvarter eller ett hus eller va? Hur stort skall det vara?
Har också funderat på det här. För mig är ett helt kvarter 2x2 moduverse. För tävlingen räcker det med 1x2 moduverse, d.v.s ett halvt kvarter. Om jag bygger 1x2, behöver jag då bygga så att det passar in med någon annans halva?
Tänk er en utställning med ett bord på 10 meter och en bredd på ca 120 cm, på detta bord placerar man ut kvarteren med vägar runt om, de minsta kvarteren blir då 1x2 moduverse plattor - dvs 32x64 studs och de största 4x2 plattor dvs 128x64 studs.
Ni behöver alltså inte tänka på några grannar!



Förhoppningsvis så kommer vi att ha bord och ävan om vi inte har vägar runt om så kan nog displayen bli någerlunda efter dessa tankar.
Varje modul ska vara 2 djup och kan variera i bredd som bilden visar.

Peter S

Lämnar W/O på denna tävling, men fortsätter bygga (fick för mig att byggtiden stängde strax före Linköping och inte strax före Uppsala...). Hoppas bli klar med ett av husen till Uppsala och en 1x4-remsa till Linköping (minsta bredden för deltagande i "Bortom Muren").
Må bäste byggare vinna!

byStfn

Jag har nog tänkt som drdoddo och satsat på en 3x1 moduverse, men förstår egentligen inte hur en 1 bred x 2 djup är tänkt att se ut.

o0ger

Citat från: byStfn skrivet 27 januari 2017 kl. 11:27
Jag har nog tänkt som drdoddo och satsat på en 3x1 moduverse, men förstår egentligen inte hur en 1 bred x 2 djup är tänkt att se ut.
Tänk 2x1 istället då. Kolla på layout-bilden. Bygget ska (i teorin) omges av vägar. Alla byggen ska ha en minst en sida som är 2 moduverse.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

drdoddo

Citat från: byStfn skrivet 27 januari 2017 kl. 11:27
Jag har nog tänkt som drdoddo och satsat på en 3x1 moduverse, men förstår egentligen inte hur en 1 bred x 2 djup är tänkt att se ut.
Rookies! Yeah  ;D
Layouten ovan är ganska illustrativ så som o0ger skriver, antingen skippa sista 1/3 och ställa bygget "på sidan", eller göra som jag nu försöker hinna och flytta den 3:e till baksidan och bygga ytterligare en (så det blir 2x2).

byStfn

Citat från: o0ger skrivet 27 januari 2017 kl. 13:11
Citat från: byStfn skrivet 27 januari 2017 kl. 11:27
Jag har nog tänkt som drdoddo och satsat på en 3x1 moduverse, men förstår egentligen inte hur en 1 bred x 2 djup är tänkt att se ut.
Tänk 2x1 istället då. Kolla på layout-bilden. Bygget ska (i teorin) omges av vägar. Alla byggen ska ha en minst en sida som är 2 moduverse.

Alltså jag har ju tänkt två modulhus i bredd och sedan byggt det som en hörnbyggnad så jag har egentligen ingen baksida. Kan något bygge enligt ritningen ha en obyggd sida/sidor eller är det bara 360 graders fasader som gäller? Lite otydligt var det nog skrivet. I alla fall för rookies :P

Anders67

#159
Ett kvarter är ett kvarter, även kvarter har baksidor, speciellt om man rivigt huset jämte eller inte byggt klart det. Min tanke var att inte begränsa er kreativitet utan våga tolka reglerna friare - jag har ju inte krävt några hus egentligen bara att det ska vara modulhus kompatibelt

byStfn

Tack för input och klargörande. Jag ska se vad jag hittar på på en vecka :)

o0ger

Kulturhuset

Detta är LEGO Citys Kulturhus. Här träffas folk för att hänga, kolla in det senaste indie-bandet, spela in en demo, måla, eller bara ta en kopp kaffe i caféet.


LEGO City - House of Culture by o0ger, on Flickr


LEGO City - House of Culture by o0ger, on Flickr


LEGO City - House of Culture by o0ger, on Flickr


LEGO City - House of Culture by o0ger, on Flickr


LEGO City - House of Culture by o0ger, on Flickr
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Ozp

#162
Bolibompadrakens hus


The house of the Bilibompa dragon by LegoOzp, on Flickr


The house of the Bilibompa dragon by LegoOzp, on Flickr

Nina, Draken och Janko dansar drakdansen.
The house of the Bilibompa dragon by LegoOzp, on Flickr

Aila med Bolibompa-nytt. I draken trädgård blir det idag sol.

The house of the Bilibompa dragon by LegoOzp, on Flickr


The house of the Bilibompa dragon by LegoOzp, on Flickr

Myko

Jag bygger och bygger och tror nog jag ska bli klar i tid, men jag är orolig för att jag inte kommer kunna ta bra bilder utan tillgång till dagsljus. Det går inte att ändra deadline till lördag eller söndag kväll så vi kan ta fina fotografier innan det blir mörkt?

Anders67

Citat från: Myko skrivet 30 januari 2017 kl. 11:55
Jag bygger och bygger och tror nog jag ska bli klar i tid, men jag är orolig för att jag inte kommer kunna ta bra bilder utan tillgång till dagsljus. Det går inte att ändra deadline till lördag eller söndag kväll så vi kan ta fina fotografier innan det blir mörkt?

Faktum är att jag själv är uppe i sälen på avancerad ski/afterski från fredag till söndag så regelfrågor får bli sent söndag kväll - därför så vill jag nog också flytta till söndag kväll. Jag uppdaterar första posten med nytt datum.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.