Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Finns och finns, du glömde skriva att den slutade tillverkas för 37 år sedan, om man ska tro på Bricklink...

andreaseldh

Trodde först att o0gers lösning skulle falla i tre delar tills jag såg den blåa 87087! Här är min lösning, som kräver 15573 för att fungera. Det var extra klurigt denna vecka eftersom 3040a inte finns, om  man ska tro på LDD...

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 16 mars 2018 kl. 12:05
Trodde först att o0gers lösning skulle falla i tre delar tills jag såg den blåa 87087! Här är min lösning, som kräver 15573 för att fungera. Det var extra klurigt denna vecka eftersom 3040a inte finns, om  man ska tro på LDD...

3040a finns i Studi.io
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 16 mars 2018 kl. 12:03
Finns och finns, du glömde skriva att den slutade tillverkas för 37 år sedan, om man ska tro på Bricklink...
Det finns även 1x2 brick, 1x4 brick, 1x6 brick, 1x2 plate och flera andra bitar med denna egenskap.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#679
God kväll! Dags för o0gers Helgutmaning nr 55! Om ni fortfarande orkar? Inga bitar som slutade tillverkas 1981 den här gången, jag lovar :)



Dagens utmaning har jag fått från Athley. Tack för det! Glappet mellan de mörkblå sluttande delarna är 1/2 plate.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. På måndag kommer en ledtråd.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Godtfred
- eon
- HaGLa
- andreaseldh
- MattiasKr

Löst efter ledtråd:

- Edde
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Edde

Vänta, fanns det inte ett krav att kanten mellan det vita och de blå sluttande bitarna skulle vara rak, alltså inte avrundat? Har det alltså försvunnit?

o0ger

#681
Citat från: Edde skrivet 17 mars 2018 kl. 22:24
Vänta, fanns det inte ett krav att kanten mellan det vita och de blå sluttande bitarna skulle vara rak, alltså inte avrundat? Har det alltså försvunnit?
Ja, jag ångrade mig.

Edit: Men du får väldigt gärna försöka för det är ingen som har kommit på den lösningen än.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Ledtråd: 28192 eller 92946

Ska jag fortsätta med ledtrådar på måndagarna eller ska jag ge er lösningen direkt iställlet?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Edde

Jag tror du kan ta och ge lösningen direkt, ibland kan ledtrådarna vara ganska självklara och problemet är snarare strukturen, vilket man inte riktigt kan ge ledtrådar på.

andreaseldh

Jag föredrar ledtrådar på måndagarna. Då kan man fortfarande få uppleva tillfredsställelsen av att ha klarat uppgiften. Jag tror också att man lär sig mer på att göra själv jämfört med att bara få svaret givet. Och fortsätt också att peppa via epost, som denna vecka att klura ut en lösning till!

eon

Citat från: Edde skrivet 17 mars 2018 kl. 22:24
Vänta, fanns det inte ett krav att kanten mellan det vita och de blå sluttande bitarna skulle vara rak, alltså inte avrundat? Har det alltså försvunnit?

Det här förstår jag inte?
Det är ju bara tight rak kant vid alla övergångar mellan vitt och blått.

o0ger

Citat från: eon skrivet 19 mars 2018 kl. 19:09
Citat från: Edde skrivet 17 mars 2018 kl. 22:24
Vänta, fanns det inte ett krav att kanten mellan det vita och de blå sluttande bitarna skulle vara rak, alltså inte avrundat? Har det alltså försvunnit?

Det här förstår jag inte?
Det är ju bara tight rak kant vid alla övergångar mellan vitt och blått.
92946 har en avrundning längst upp på spetsen. Biten blir väl för vass annars. Jag försökte formulera mig så att man skulle fatta att jag inte vill att man skulle använda 92946 utan 28192 istället. Sen  ångrade mig och tog bort det jag hade skrivit.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#687
Två olika slopes, två olika lösningar



Imorgon kommer en ny utmaning!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#688
Fredag igen! Dags för o0gers helgutmaning nr 56!



Tackorna är 1x2. Ni kan använda vanliga plates eller tiles istället. Det är alltså ett glapp på 1/2 plate i mitten. Lägg märke till att ena änden är vriden 90 grader mot den andra. Den svarta "kärnan" i bygget ska se ut som på bilden från alla håll (det ska sitta bitar i alla åtta hörnen).

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. På måndag kommer en ledtråd.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- HaGLa
- MattiasKr
- Godtfred
- andreaseldh
- Athley

Löst efter ledtråd:

-
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Min ledtråd till att hitta en lösning är 26604 och 4070.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.