Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Misstänkte att den där biten var inblandad, men trodde eventuellt att den skulle gå in i de tre hålen på baksidan av 2x4-tilen. Har inte haft tid att sitta ner och försöka handgripligen, för då hade jag nog kommit på att det var enklare än så. Med bara huvudet som hjälp går det tyvärr inte att göra mer avancerade uträkningar och trots att jag anser mig ha ganska bra spatial förmåga är det något med geometrin som inte vill ge med sig. Är det för att det är udda mot jämnt? 5x=2y

Bilden känns inte helt intuitiv: Sprängskissen visar att 2x4-tilen sitter ihop med "baksidorna" på 99206, men det gör de väl inte? Isåfall är detta i praktiken två halvor som tryckts ihop och bara håller ihop mha friktion. Ska man inte begära att de låses ihop, även om detta inte sker mha studs?

Kvarnbacka

Citat från: o0ger skrivet 30 november 2015 kl. 10:07
/.../eller så var många upptagna med förkylningar och julpyntande i helgen.

Check på båda  :P
Snygg lösning igen!

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 30 november 2015 kl. 12:44
Bilden känns inte helt intuitiv: Sprängskissen visar att 2x4-tilen sitter ihop med "baksidorna" på 99206, men det gör de väl inte? Isåfall är detta i praktiken två halvor som tryckts ihop och bara håller ihop mha friktion. Ska man inte begära att de låses ihop, även om detta inte sker mha studs?

Ojdå, nej, bilden är inte helt intuitiv. Jag gjorde den nog mest för att visa vilken bit det handlade om. 2x4 tilesen sitter ihop med två st 99206 var, och de bitarna sitter ju ihop med 92593. Alla bitar sitter ihop med studs.

Ni som löste utmaningen kan väl ladda upp era bilder? Där syns det nog bättre.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lingonfil

#78
Citat från: o0ger skrivet 30 november 2015 kl. 11:27
Citat från: lingonfil skrivet 30 november 2015 kl. 11:25
Ungarna ockuperade datorn, så LDD var inte ett alternativ

Hela helgen?  ??? :)

Nej, men när jag inte löste det på fredag kväll så släppte jag det och ägnade mig åt CB-trenchen istället. Man måste kunna släppa saker, annars ligger man ju sömnlös hela helgen. =)

Jag har en filosofi där jag försöker att inte grubbla eller älta saker. En filosofi jag applicarar inte bra på legobyggande utan på livet i stort. Vardågod, dagens livstips presenterat av Lingonfil i veckans avsnitt av Lego och livet - en berättelse om livets byggstenar.

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 30 november 2015 kl. 14:36
Jag har en filosofi där jag försöker att inte grubbla eller älta saker. En filosofi jag applicarar inte bra på legobyggande utan på livet i stort.

Låter som en bra filosofi. Jag vill ju inte att ni ska grubbla för mycket. Meningen är ju att det ska vara kul, och att ni lär er något på köpet.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 30 november 2015 kl. 12:44
Bilden känns inte helt intuitiv: Sprängskissen visar att 2x4-tilen sitter ihop med "baksidorna" på 99206, men det gör de väl inte?

Nu har jag ändrat bilden, hoppas den nya är tydligare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Citat från: o0ger skrivet 30 november 2015 kl. 13:04
Ojdå, nej, bilden är inte helt intuitiv. Jag gjorde den nog mest för att visa vilken bit det handlade om. 2x4 tilesen sitter ihop med två st 99206 var, och de bitarna sitter ju ihop med 92593. Alla bitar sitter ihop med studs.
Nu har du bytt ut bilden, så nu syns det bättre. Och nu ser man också att allt hänger ihop! Tack!

Magnus den store

Citat från: lingonfil skrivet 30 november 2015 kl. 11:25
Helvete! Jag visste det!

Jag har ju ingen sådan bit. Jag tänkte verkligen "hoppas inte lösningen kräver den där biten jag inte har, för då är jag rökt". (Ungarna ockuperade datorn, så LDD var inte ett alternativ).

Nu ska jag göra en bitter bricklinkbeställning.  >:(

Bättre sent än aldrig men nog hade du kunnat hitta på ett passande ärende för ungarna (kratta löv, kamma gräsmattan, mjölka korna). Hur många köpte du? 99206 är den bästa snot-biten som finns just för att den inte bygger mer än två plates. I lagarbete med 11211, 87087, 30414 är det ett oöverträffat vapen i en legobyggares arsenal.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Studley Heinsbergen

Haha, tänkte också på den biten, men kunde inte hitta någon när jag skulle försöka bygga (har just tagit fram legot igen och har väl inte hittat alla smålådor...). Försökte med en uppsjö andra bitar, men fick inte till det. Elegant, hur som helst! Och kul med de här utmaningarna, fortsätt gärna!

lingonfil

Jag är lite imponerad över att o0ger lyckats hitta en utmaning där det endast finns en lösning.

Det är lite som att göra en sökning på google som bara genererar en träff (Googlewhack).

o0ger

Tack Lingonfil! :) Förmodligen går det på nåt väldigt komplicerat sätt med klippta slangar och annat. Det är svårt att komma på nåt som inte är för svårt eller för enkelt. Byggen med bara en lösning kanske är för svåra? Eller inte?

Ni får gärna skicka förslag på utmaningar till mig via PM om ni har några egna idéer, så kanske jag tar med dem.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#86
Dags för Helgutmaning 4!



Alla fyra sidor ser likadana ut. Underdelen och överdelen består av en 4x4 plate.

Varje 1x2 tile sitter 1/2 plate ut från kanten. Varje 2x2 jumper plate sitter infälld 1/2 plate från kanten. Bitarna ska sitta ihop med varandra, inga lösa bitar.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forum-alias om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder.

Svaret avslöjas på måndag. Trevlig helg och lycka till!

De som löst utmaningen:
- Myko
- Larry Lars
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Vibora

Frågan alla ställer sig just nu är: hur har du snottat hörnet? Det känns skönt att veta att svaret kommer på måndag.

o0ger

Citat från: Vibora skrivet 04 december 2015 kl. 18:34
Frågan alla ställer sig just nu är: hur har du snottat hörnet? Det känns skönt att veta att svaret kommer på måndag.
:D
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Saknas inte att "Lösningen ska sitta ihop ordentligt. Bygget får inta tappa sin form om man skakar lite på det."? Jag har kanske en lösning men alla bitarna sitter inte ihop.  :-\

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.