Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MattiasKr

#31
Citat från: o0ger skrivet 16 november 2015 kl. 09:41
Denna teknik är exempel på en byggteknik som kallas "trapping". Alltså att bitarna inte egentligen "sitter ihop" men ändå är fastlåsta i sin position. Det finns massor av exempel på det, men det är inget som TLG skulle använda i ett officiellt set (tror jag). Så denna teknik kan vi AFOLs ha för oss själva! ;)
Redan 1975 i set användes en variant på trapping för att hålla fast reservhjulet. Så det är inte heelt nytt  :D

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 16 november 2015 kl. 11:54
Citat från: Sockerbit skrivet 16 november 2015 kl. 11:17
Det var flera snygga byggen i Skaerbeck som använde paneler staplade på varandra.
Ja, bl.a. den här:


The Turquoise Lord - Additional Views by Nick V, on Flickr



Hnnnnngh!

Såna där byggen är ju bra om man öva på att bli lite mer ödmjuk. Funkar också om man vill öka på sin prestationsångest. Jesus Kristus vad snyggt!

Wineyard


andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 16 november 2015 kl. 08:52
Var detta kul? Vill ni har mer liknande utmaningar?

Ja, men högst en utmaning per vecka!


Memmla

Sånt här är jätteroligt, är inte på långa vägar så duktig att jag kunde lista ut det men såhär lär man sig ju massor :)


o0ger

Jag vet ju inte riktigt vad det är ni vill ha och vilken nivå det ska vara på. Jag har några som är användbara, och några som är riktigt elaka. Det kan ju hända att ni redan kan de flesta av mina utmaningar men målet blir som sagt att utbilda massorna. ok?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Sockerbit

Ta några lite enklare till att börja med  :)

Stigge72

Citat från: Sockerbit skrivet 17 november 2015 kl. 16:19
Ta några lite enklare till att börja med  :)
Jag håller med. Kul att känna sig lite smart ibland. ;)

Men blanda gärna med klurigare, så man kan lära sig saker. .)

Tektor

Citat från: o0ger skrivet 16 november 2015 kl. 11:54
Citat från: Sockerbit skrivet 16 november 2015 kl. 11:17
Det var flera snygga byggen i Skaerbeck som använde paneler staplade på varandra.
Ja, bl.a. den här:

KLACK!
Så lät det när jag fick en idé om hur jag kanske kan lösa en grej jag har funderat på. Tack för det :)

o0ger

#43
Jag döper om tråden till "o0gers Helgutmaning".  Eftersom REC kanske inte var så bra namn.

Jag kommer fortsätta att fylla på med fler utmaningar i denna tråden. Senare idag kommer utmaning 2.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#44
o0gers Helgutmaning nr 2


Detta är en klassiker. Ni ska alltså bygga en kub där varje sida består av en 2x2 plate. Man kan också välja 2x2 tile, men den har en liten fasning som avslöjar en gnutta av insidan :)

Det finns två lösningar och jag vill att ni kommer på båda. Det är lätt att komma på en lösning, men jag vill ha båda. Om ni inte kan komma på båda så skicka in den ena bara. Eventuellt finns det ännu fler lösningar som inte jag känner till.

Förtydligande: Lösningen ska sitta ihop ordentligt. Bygget får inta tappa sin form om man skakar lite på det.

Skicka din(a) lösning(ar) via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. (ange ert forumalias om ni mailar)

Svaret avslöjas på måndag. Trevlig helg och lycka till!

1 lösning:
- Myko
- Wuntin
- Beardednerd
- Lingonfil
- lindyhep

2 lösningar (eller fler):
- Larry Lars
- Sollan
- Dark_Link
- Etzel
- MattiasKr
- Wineyard
- Magnus den store
- Nilseman
- EpsilonEta
- andreaseldh
- Gideon
- Godtfred
- Marpe
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.