Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Guilds of Historica Bok III

Startat av Gideon, 07 augusti 2018 kl. 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Guilds of Historica vaknar till liv igen!
För er som gillar att bygga borg/fantasy och vill ta nästa steg i ert byggande är starten på Bok III ett utmärkt tillfälle att prova på att vara med i detta "Role Building Game".
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/162593-goh-book-iii/
Communityt i GoH har utvecklats till en atmosfär där man är hjälpsamma i att utveckla varandra som byggare, och några av de allra mest kända fantasybyggarna där har börjat från trevande försök till byggen i världsklass där. Så man måste varken ha en stor samling eller lång erfarenhet av att bygga, bara en vilja att utvecklas som legobyggare :)

Man går med genom att skapa en "sigfig" som representerar spelaren, men det är väldigt fritt att ha andra karaktärer också eller bara bygga inspirerat av de olika trakterna.
Glöm inte att också posta alla byggen ni gör där här på Swebrick sen också!


Spelbara riken

Kaliphlin
Inspirerat av Mellanöstern och Medelhavsområdet. Öken, stäpp och frodiga oaser. (Det landet jag har byggt för i många år om det undgått någon :) )
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/163855-book-iii-kaliphlin-guild-sign-up-and-discussion/

Avalonia
Klassisk europeisk medeltid och mystiska skogar med alver och druider. (Har man mest "vanliga grå borgbitar" och grönt är detta kanske det enklaste riket att bygga för)
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/163847-book-iii-avalonia-guild-sign-up-and-discussion/

Mitgardia
Inspirerat av vikingatid och nordeuropeisk medeltid. Dvärgar trivs djupt under bergen. (Mitgardia har många uppstyrda små utmaningar för att inspireras att bygga olika typer av byggnader)
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/163845-book-iii-mitgardia-guild-sign-up-and-discussion/

Varlyrio
En ö i väst som dels är inspirerad av medeltida Italien och dels innehåller en vildare region med stammar av olika varelser. (Nyöppnat rike, finns mycket att "utforska" och forma med nya byggen där nu!)
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/163864-book-iii-varlyrio-guild-sign-up-and-discussion/

Riket Nocturnus är numera inte längre "spelbart", men det betyder ju inte att man inte kan bygga där fortfarande. Dock har de enligt min uppfattning tagit med några av de bättre delarna av Nocturnus (stammar av mer vilda varelser av olika slag) i det nystartade Varlyrio.


Aktiva spelare från Swebrick:
Gärna sigfig med info om delar om man vill återskapa figurerna och interagera med varandra i byggen.

de Gothia

Gideon
Halv-alv som efter ett kringflackande liv slagit sig ned i staden Barqa i Kaliphlin och numera är stadens borgmästare.

Civil sigfig
Hair: 93230pb01
Head: 3626bpb0628 (eller annat med liknande ansiktsdrag och ögon men med annan min)
Torso: 973pb1599c01 (eller annan passande medeltida klädsel, gärna mörkröd eller Kingdoms lions)
Legs Assembly: 970c00pb063 (eller annat som passar till torson)
Militär sigfig
Helmet: 10054pb01
Head: 3626bpx302 (eller annat med liknande ansiktsdrag och ögon men med annan min)
Torso: 973pb0682c01 (eller annan passande med grå eller mörkröda armar)
Body wear: 2587pb23
Legs Assembly: 970c86pb02


Zilmrud

Sigfig version äventyrare
Headgear: 93554 (Black)
Headgear Accessory: 64647 (Dark green)
Head: 3626cpb1248
Body wear: 23983 (Pearl Dark Gray) + 36113 (Dark green) + 15619 (Black)
Torso: 973pb0692c01
Body Part: 981982 (Dark green) + 983 (Dark Brown)
Legs Assembly: 970c00pb729 med hips från 970c00pb062
Weapons: 30173b (Pearl light gray) + 2530 (Dark bluish gray)


drdoddo

dalle

robinnilsson403

Peter S

Anders67

Mycket intressant och så kan man posta här på swebrick också!

skitkid

Varlyrio känns betydligt mer lockande än Nocty.

Har ett par Kaliphlinbyggen som jag glömde/struntade i att posta i Book II, så det passar bra att få starta om med en helt ny bok.
/skitkid

Peter S

#3
Kan man få en kort summering av spelmekaniken här också? Jag fattar inte hur det funkar. Bygger gärna men är osäker på resten. Jag har inte spelat några rollspel för övrigt heller, så det behöver vara på en hög nivå...
Kali, Nocty mfl ställen förekommer. Är det platser inom länderna? Ska man ha en egen plats? Som du ser finns utrymme för en massa förklaring.

Gideon

Citat från: Peter S skrivet 08 augusti 2018 kl. 11:12
Kan man få en kort summering av spelmekaniken här också? Jag fattar inte hur det funkar. Bygger gärna men är osäker på resten. Jag har inte spelat några rollspel för övrigt heller, så det behöver vara på en hög nivå...
Kali, Nocty mfl ställen förekommer. Är det platser inom länderna? Ska man ha en egen plats? Som du ser finns utrymme för en massa förklaring.
Spelmekaniken är mycket enkel. Var och en bygger det man vill inom de ungefärliga ramarna som de olika regionerna ger, och man har en hemregion men det är helt ok och uppmuntrat att bygga hos varandra också.

Den enda egentliga spelmekanik som sådan är utmaningarna, och då brukar reglerna vara lite olika för olika utmaningar och förklaras väl i tråden där utmaningen presenteras. I vanliga fall brukar det viktigaste resultatet från utmaningarna vara att den vinnande sidan påverkar hur sagan utvecklar sig.

Rollspelselementen är typ "friform", dvs inga poäng eller färdigheter hit eller dit utan det är helt ok att hitta på vilka saker som helst om sin karaktär och dess äventyr så länge det inte är helt orimligt ("Min karaktär är en 10 m lång halvgud som skjuter eldklot ur ögonen och blixtar ur ändalykten!!" kanske inte är lämpligt) eller inkräktar på andra byggares frihet (typ utropa sig till ledare för någon annans stad eller hitta på saker om den som motsäger vad den ursprungliga byggaren berättat). Sammanfattningsvis alltså rollspel fokuserat på att berätta historier med byggen och minifigs, och inte på att slå med tärningar.

Många av oss har en "hemstad" som vi bygger olika byggnader i, t ex min stad Barqa där jag byggt ett antal byggen. Man behöver dock inte vara ledare för sin plats, det går utmärkt att bygga en annan sorts karaktär också. Som exempel skulle du vara mycket välkommen att ha en karaktär som bor i Barqa också, bara du håller dig till den ungefärliga stilen som etablerats av mina och andras byggen där.
Annars är kartan flexibel så det är helt ok att hitta på en helt egen stad någonstans och börja bygga den. Generellt kan man väl säga att ju mer utvecklad en stad blir genom byggen desto mer kommer den spela roll i den allmänna berättelsen.

Nocturnus "Nocty" är stängt för medlemsskap nu i bok III, men det hindrar inte att man bygger där. "Kali" är ett smeknamn för Kaliphlin.

Zilmrud

Jag är sugen på att haka på och bygga utifrån den tid jag kan avvara.

Men hur läser man sig enklast in på tidigare böcker och så? Man vill ju vara lite påläst.

När ska man senast anmäla sig? Vad behövs mer än sigfig för att börja?
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Gideon

Citat från: Zilmrud skrivet 11 augusti 2018 kl. 15:44
Jag är sugen på att haka på och bygga utifrån den tid jag kan avvara.

Men hur läser man sig enklast in på tidigare böcker och så? Man vill ju vara lite påläst.

När ska man senast anmäla sig? Vad behövs mer än sigfig för att börja?
Kul! Ambitionsnivån är helt upp till dig :)

En sigfig med några raders beskrivning räcker långt för att komma igång. Men jag tyckte att det var givande att starta med en handfull små "enkvällsbyggen" som illustrerade en lite mer utförlig bakgrundshistoria.

Läs sammanfattningen i första posten i respektive faktions tråd (länkarna ovan) räcker långt för att kunna komma igång.

Vinnande story (sammanställt av vinnaren och andrapristagaren, så väldigt kanoniserat!) i senaste utmaningen och alltså hur bok II slutade kan läsas här, rekommenderas att läsas innan ni börjar bok III:
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/156661-historica-united-re-released-special-extended-edition-with-titusv/

GoHs "användargenererad lore" är annars bitvis rätt spretig, så det är nog i princip bara faktions-trådarna + intron & resultat från challenges som är "kanoniserad lore". En (tyvärr inkomplett) sammanfattning av dessa finns här: https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/83406-guilds-of-historica-story-and-challenge-index-start-here/

Jag gjorde också ett försök att väva in vad som hänt i GoH sen 2013 när jag sammanfattade mina byggen här:
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/147033-gideons-goh-build-index/
Inte på något sätt heltäckande och såklart ur ett Kali-perspektiv men ett exempel på GoH-upplevelsen och förhoppningsvis med en viss röd tråd som följer GoHs grova drag. Jag har försökt att här och där länka till lite mer info om de olika händelserna också.

I övrigt är det bara att fråga i faktions-trådarna, inga frågor om historien är dumma (man kan absolut inte förväntas läsa igenom alla byggens trådar!) och hjälpsamheten är ju ett av GoHs signum :)
Här på Swebrick kan nog både jag och de Gothia vara behjälpliga att reda ut oklarheter också.

de Gothia

Känns som GoH är den enklaste varianten av lego rollspel som finns på forumen tycker jag

Bygg en gubbe, välj avdelning, bygg det du känner för (så länge du inte bygger som Gideon sa, en kontorsbyggnad, en mingiig som blir kung etc etc).

Synd att det verkar vara så krångligt!:( skulle vart kul med mer svenskar i GoH! :) :)

Zilmrud

Jag ska försöka ta lite tid här och lite tid där för att läsa igenom. Men det är inte helt lätt att välja faktion. Jag gilkar ju alla och jag har nog bitar till det mesta. Jag ska ta mig tid att läsa igenom. Vore ju bra att välja någon av de ni är med i så kan man fråga direkt.

Jag gillar ju bygga figs. Och jag dras till att man kan bygga en story med små enklare byggen. Samt att man egentligen  kan riva dem efter foto.

Jag funderar ut en sigfig och fotar...
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

de Gothia

Du kan alltid välja ex avalonia men bygga byggen i Kaliphlin för att få bygga lite öken mocs!:) det har jag gjort ganska mycket i Gideons hemstad!:)

Kul att du hänger med!:)

drdoddo

Låter ju onekligen kul men har aldrig riktigt fastnat för EB-forumet...men man vet aldrig :)

Zilmrud

Citat från: de Gothia skrivet 12 augusti 2018 kl. 11:30
Du kan alltid välja ex avalonia men bygga byggen i Kaliphlin för att få bygga lite öken mocs!:) det har jag gjort ganska mycket i Gideons hemstad!:)

Kul att du hänger med!:)

Hittills är det Avalonia som lockar mest. Jag börjar redan på att filura på en story.

De flesta är lorder  med slott och arméer tills ute förfogande. Kan man börja en story med en enkel tiggare  enkel person med en dolt förflutet. Sedan allt eftersom tiden går så upptäcker han att han är av nobel börd eller nått liknande. Då har man ju ingen stad eller en armé att tillföra Riket i början.

Kanske som du säger de Gothia så kanske historien med en tiggare i Barqa innan han finner sitt förflutna och att han härrör från Avalonia. Sedan handlar det om hans resa tillbaks för att finna sitt förflutna. Han kanske har minnesförlust av och bara försöker tänka sig fram. Men att han egentligen är en son till en Hertig och att intriger gjorde att han "försvann/dog" och att arvet gick till en elak släkting.

Ska man beskriva staden och dess invånare och köra det parallella spåret med "tiggaren" för att sedan få ihop historierna. Eller ska man bygga upp storyn allt eftersom?
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

de Gothia

Rolig ide med tiggaren! Som du säger är ju de första lorder!:)

Välj avalonia om du vill men börja dina byggen i Kaliphlin!:)

Drododdo; man kommer fort in i det!:) sen är det roligaste tycker jag att samverka med andra byggare. Typ besöka Gideon för att stärka handeln mellan våra städer och så bygger
Man en stor, liten eller mellan moc när våra sigfigs möts!:)

Gideon

#13
@Zilmrud:
Kul med att beskriva Historica "underifrån"!
Om du bygger i Barqa får du därför ner än gärna utforska t ex stadens smutsiga gränder, undre värld och livliga kajer med varor från hela den kända världen. I princip alla raser finns nog representerade i folkmyllret där också. Många infödda tillber lejongude Aslan och "the Aslanic Order" har nog en hel del välgörenhetsverksamhet bland samhällets olycksbarn.
Tänker man typ Braavos i GoT är man inte fel ute.

Vore givetvis kul om min sigfig får göra en "cameo" och lite högfärdigt passera tiggaren utan att notera denna ;)

Ett alternativ till att bli en traditionell lord i Avalonia är t ex att komma dit som hyresvärd/legosoldat (alltid lika kul på svenska!) från Kaliphlin? Kanske upptäcks av något av alla Kaliphlins band av soldater som slåss för högstbjudande och gärna rekryterar nytt blod bland samhällets botten? Kapabla män kan sen göra sig sin egen lycka den vägen utan att behöva fötts med ädelt blod.
En sån bakgrund skulle iaf helt klart kunna ge upphov till intressanta möjligheter i de oundvikliga konflikter som kommer utspela sig i Bok III.

Andra fredligare alternativ är att ta sig till Avalonia (och kanske de Gothias grevskap Benoic?) som handelsresande eller varför inte som hantverkare?

Men detta är givetvis bara förslag och exempel på bredden av historier man kan skapa i Historica. Ditt förslag med den olycksalige arvtagaren som får kämpa för att återta sitt rättmätiga arv från en elak släkting verkar också passa klockrent! :)

Tror hur som helst att det är bäst att bygga upp historien allt eftersom med fokus på sin sigfig, det är absolut inget krav eller brådska att bygga en stad. Man kan också givetvis bygga byggnader som räknas för någon annans stad, så om du bygger i Barqa eller Sionnach kanske jag eller de Gothia kan återgälda det genom att bygga nån lämplig kategori i din stad nån gång framöver? :)
(I Barqa är det t ex kategorierna "Religious" och "Hospitality" jag saknar just nu, så nåt litet bygge åt The Aslanic Order vore välkommet! *hint hint*
Saknar även ett par kategorier av "Craftsmen/Merchant"
Barqas byggen hittills, för inspiration kring stil och hur denna typ av byggen kan se ut: https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/92705-avalonian-task-4-historican-settlements/&do=findComment&comment=1832740 )


@Alla intresserade:
Att bygga hamn och hamnnära byggnader i Barqa vore mycket möjligt att kombinera med CB-förslaget från Teabox :)

drdoddo

#14
Så för att summera lite:
- bygg en sig-fig
- hitta på en back-story (tiggare, adel, präst (?), etc)
- välj en guild
- bygg vad vad är sugen på inom den genren
Korrekt?
Jag är lite sugen att ge mig på detta också och då mest sugen på Kaliphlin. Kanske nån prästliknande figur...hmmm...Kan man hoppa in lite som man vill och bygga så lite/mycket som man hinner med/är sugen på? Å om jag fattat det rätt så kan man hitta på en egen stad eller bygga på t ex Gideons stad så länge man håller sig hyfsat till den gällande arkitekturen?
För övrigt, gulisar eller flesh, är det valfritt eller? 

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.