Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tävling - Micropolis - deadline 2016-12-27

Startat av Anders67, 22 oktober 2016 kl. 12:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Har inte hunnit svara på det här med reglerna. Men så här besämmer jag att vi gör:


Detta är en bild på en sk. A-modul.

En B-modul är inget hörn utan en modul med bara en sida med väg.

Googleöversatt från twinlug:
Vägar, gränder och trottoarer: De två yttre raderna av dubbar på båda sidor är vägarna, de motsatta två sidor innehålla de frivilliga gränder och trottoarer parallella vägarna. Använd två rader av svarta plattor för vägar. Övergångsställen är en 1 x 2 vitt kakel på 4: e stud position från varje hörn. Använd en rad mörkgrå plattor för gränder och parkeringsplatser. Använd ljusgrått kakel för trottoarer, även om alternativa färger kan användas för att binda trottoaren till byggnaden.

Beträffande "överhängande" bitar så tycker inte jag att det är ett problem, så länge det är rimligt. Om man enkelt kan flytta på trädet vid en ev. utställning så ser jag inget hinder - om man måste bygga om hela bygget - ja då är det ett problem. Standarden är ju tänkt att fungera med andra byggare - tänk på det.

Så Magnus dina senaste bilder/byggen ser jag inga regelbrott med och inte heller med de tävlingsbidrag bidrag som jag tittat på här i tråden.

Full Plate

Citat från: Magnus den store skrivet 02 december 2016 kl. 12:21
Citat från: Full Plate skrivet 02 december 2016 kl. 11:17
Det jag funderar på är att krypa in på trottoaren en aning på ett par ställen, typ som drdoddo gjort med träden på sitt höghus, dvs en halv stud in från trottoaren. Tycker personligen inte att det är en särskilt stor grej, men det är ju tekniskt sett ett regelbrott eftersom Micropolis standarden förordar 1 stud trottoar, så ville bara veta om det anses ok eller inte.

Nja, det är inget regelbrott. Som jag tolkar standarden kräver den en stud i trottoar i varsin änden. Hur du gör däremellan är upp till dig för att få ihop det. Drdoddo har dessutom trottoar på båda sidor om träden.
Citat från: Anders67 skrivet 02 december 2016 kl. 14:02
Har inte hunnit svara på det här med reglerna. Men så här besämmer jag att vi gör:

Googleöversatt från twinlug:
Vägar, gränder och trottoarer: De två yttre raderna av dubbar på båda sidor är vägarna, de motsatta två sidor innehålla de frivilliga gränder och trottoarer parallella vägarna. Använd två rader av svarta plattor för vägar. Övergångsställen är en 1 x 2 vitt kakel på 4: e stud position från varje hörn. Använd en rad mörkgrå plattor för gränder och parkeringsplatser. Använd ljusgrått kakel för trottoarer, även om alternativa färger kan användas för att binda trottoaren till byggnaden.

Beträffande "överhängande" bitar så tycker inte jag att det är ett problem, så länge det är rimligt. Om man enkelt kan flytta på trädet vid en ev. utställning så ser jag inget hinder - om man måste bygga om hela bygget - ja då är det ett problem. Standarden är ju tänkt att fungera med andra byggare - tänk på det.

Så Magnus dina senaste bilder/byggen ser jag inga regelbrott med och inte heller med de tävlingsbidrag bidrag som jag tittat på här i tråden.
Ah, det är jag som misstolkat standarden då :) Tack för klargörandet!

Stigge72

För en tid sedan "hittade" jag en öppning mellan två bitar och funderade ett tag på hur man skulle kunna använda den. Till slut kom jag på att den skulle passa som kyrkport, men resten av kyrkan lät vänta på sig. Mitt under flyttbestyren, och med en stor del av legobeståndet nerpackat, har jag till slut lyckats få till ett bidrag till tävlingen.

janho

Citat från: Anders67 skrivet 02 december 2016 kl. 14:02
Så Magnus dina senaste bilder/byggen ser jag inga regelbrott med och inte heller med de tävlingsbidrag bidrag som jag tittat på här i tråden.

Tack. Om jag har tid ska jag försöka göra om och fota mitt bidrag för att undvika överstigande bitar.

Citat från: Stigge72 skrivet 03 december 2016 kl. 00:47
För en tid sedan "hittade" jag en öppning mellan två bitar och funderade ett tag på hur man skulle kunna använda den. Till slut kom jag på att den skulle passa som kyrkport, men resten av kyrkan lät vänta på sig. Mitt under flyttbestyren, och med en stor del av legobeståndet nerpackat, har jag till slut lyckats få till ett bidrag till tävlingen.

Kul med en kyrka tlll!

Nybohov Creation Ltd.

Jag har länge tänkt bygga en byggnad i någon slags brutal-funkis och efter mycket sökande på det där Internet hittade jag den perfekta förlagan – Drömmarnas hus.

Det sägs att byggnaden var den mest moderna i Dresden då den invigdes 1963. Det finns inte så mycket information om byggnaden, förutom en intervju med arkitekten, som vid invigningen gärna lade ut orden.

– Jag ville göra en pampig byggnad och valde mörk betong som grundmaterial för att framhäva kvalitéer som förtroende, stabilitet, trygghet och beständighet. För att byggnaden inte skulle bli för massiv, har jag lättat upp fasaden med en rad detaljer i en betydligt lättsammare nyans av grått.

– Hela tanken med byggnaden var att visa den ingenjörskonst som finns i landet. Jag menar, en betongklump kan vem som helst skapa, men här har strävan varit att bygga så krångligt som möjligt – därav namnet Drömmarnas hus.

Framsidan:

RIMG1887 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Baksidan:

RIMG1890 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Entrén, från sidan:

RIMG1893 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Sockerbit

Ojoj vad snyggt, gillar allt med bygget!!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Sockerbit skrivet 03 december 2016 kl. 20:12
Ojoj vad snyggt, gillar allt med bygget!!
Tackar!

Färgerna är nygrå (mörka) och gammelgrå (ljusa) och det kanske sticker i ögonen på vissa.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Godtfred

Rivning pågår!

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 03 december 2016 kl. 19:36
Jag har länge tänkt bygga en byggnad i någon slags brutal-funkis och efter mycket sökande på det där Internet hittade jag den perfekta förlagan – Drömmarnas hus.
Brutalt! Då kommer det åtminstone bli två hus i nån form av brutalism. Jag väntar bara på några delar till min betongklump.

Citat från: Godtfred skrivet 03 december 2016 kl. 21:59
Rivning pågår!
Npu på den där blomman, men det ser lite farligt ut.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Stigge72

Citat från: janho skrivet 03 december 2016 kl. 07:34
Kul med en kyrka tlll!
Det har hänt att vi haft fem-sex kyrkor i Pluppsala på utställningarna, och de har dessutom en tendens att klumpa ihop sig till ett "kyrkodistrikt"... Min uppfattning är att kyrkor är kul och tacksamt att bygga, och att det får plats fler, och jag är definitivt inte religiös på något sätt.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 03 december 2016 kl. 19:36
Jag har länge tänkt bygga en byggnad i någon slags brutal-funkis och efter mycket sökande på det där Internet hittade jag den perfekta förlagan – Drömmarnas hus.
På min lilla mobilskärm associerade jag först de ljusa figurerna på framsidan  till de ledsna munnar man brukar kunna se representera tragik på teatrar, då tillsammans med en glad som representerar komik.
Angående färgerna, så har jag personligen mer problem när det är gamla och nya varianten av samma "ljushetsgrad".

Citat från: Godtfred skrivet 03 december 2016 kl. 21:59
Rivning pågår!
Byggarbetsplatser har jag sett förut, kul att se motsatsen som omväxling.

Magnus den store

Mitt första bidrag i tävlingen

Palpatine Tower








Arkitekturhöjd:119,8 m  43,66 bricks
Antennhöjd:128,9 m  47 bricks
Bredd/djup:18,3 m  8 studs
Byggår:1971 
Våningsplan:37

Två av mina favoritskyskrapor är Chicagos svarta jättar Willis Tower och John Hancock Center. Därför har jag själv velat bygga en svart, glänsande skyskrapa. Namnet och logotypen på fasaden skvallrar om att det är Sith-orden och Galaktiska Imperiet som huserar i byggnaden.

Jag har valt en ganska enkel design på tornet. För att skapa lite liv i fasaden har jag använt fönster (60592) för att skapa indragna balkonger. Jag har också tre teknikplan för värme, ventilation, sanitet, el, it, hissrum och allt vad det kan vara. Dessa plan är byggda med grille brick istället för glas, för att visa på en annan användning och annan fasadtyp. Vidare är lobbyn och takvåningen indragna en halv brick. Tornet är krönt med ett takfönster (3960pb013), två antenner och två turntable-baser (3680). Ena antennen är Siths klassiska trans-röda färg och jag tänker mig att den är belyst i rött. Turntable-baserna föreställer ventilation.

Hela tornet är delbart i tre moduler för smidig transport. Väggarna har byggts i två lager där jag har trans-black ytterst och ett svart lager innanför. Anledningen är att jag inte vill ha en någon genomsikt. Det kräver lite fler bitar men resultatet blir också snyggare (imho).


Överblick


Detaljbild på taket med tekniska installationer och det mäktiga takfönstret.


Glasstaty av Kejsar Palpatine. Entrén är rensad från all växtlighet för att inte skymma eller förringa den store ledaren Kejsar Palpatine. Växter är ej heller förenligt med Galaktiska Imperiets värdegrund.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

embe

Mitt andra bidrag,
Vi var för första gången i Legobutiken i Mall of Scandinavia, jag fyllde en bägare med svarta bitar, resultatet blev följande byggnad, har inte kollat skalan men tycker det ser vettigt ut.


Lego micropolis building by em - be, on Flickr

Lego micropolis building by em - be, on Flickr

Lego micropolis building by em - be, on Flickr


Magnus den store

Mitt andra bidrag i tävlingen och ett försök till brutalism.

Stalig byggnad








Arkitekturhöjd:34,8 m  12,66 bricks
Antennhöjd:45,7 m  16,66 bricks
Bredd/djup:27,4 m  12 studs
Byggår:1959 
Våningsplan:Antagligen 7 men officiella uppgifter saknas.

Det är någon form av myndighetsbyggnad men verksamheten är okänd. Den omges av diverse barriärer för att hindra bilar att forcera fasaden. Taket är utrustat med kommunikationsutrustning och fläktar för ventilationen.

Jag gillar inte kanten på cirka en halv plate som finns på slopes, så för att få en jämnare övergång, i den lutande fasaden, har jag förskjutit respektive rad med 1,5 plates. Se den vänstra respektive den högra detaljen i andra bilden.


Statlig byggnad men okänd verksamhet.


Förklaringar på engelska.


Taket med dess tekniska utrustning.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Full Plate

Härliga bidrag till tävlingen :)

Byggnad med okänd verksamhet måste ju vara någon slags intelligence agency ;) Gillar att du fixade 1.5 plates på den sneda fasaden. Krångligare, men mycket snyggare. Tycker det är det stora huvudbryt med bitar som dessa och cheese wedges etc.

Magnus den store

Citat från: Full Plate skrivet 09 december 2016 kl. 16:48
Härliga bidrag till tävlingen :)

Byggnad med okänd verksamhet måste ju vara någon slags intelligence agency ;)
Tack, det finns/har funnits en och annan hemlig organisation (i olika grad). Bara i Sverige kommer jag på C-byrån, FRA, FUN, KUT, IB, MUST (KSI, SÄKK, UNDK) SÄPO, T-kontoret. (Nej, jag avslöjar inga hemliga organisationer. Samtliga nämns garanterat på Wikipedia.) Funderade på vad Pluppsalas organisation heter. C.L.U.T.C.H eller kanske S.N.O.T?

Citat från: Full Plate skrivet 09 december 2016 kl. 16:48
Gillar att du fixade 1.5 plates på den sneda fasaden. Krångligare, men mycket snyggare. Tycker det är det stora huvudbryt med bitar som dessa och cheese wedges etc.
Det är ett återkommande irritationsmoment som jag har. Det är inte alltid som jag lyckas lösa det. Utifrån ser det enkelt ut men lyfter man på skalet blir det betydligt mer komplext. I det här fallet blev det lite trångt, men det gick. Nästa hus är snäppet värre.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.