Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] 8x8 roll off tipper

Startat av jensglindgren, 18 juli 2017 kl. 08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Boathill

Känns svårt att få till en verklighetstrogen variant, de riktiga kolvarna är ju bra mycket längre än Legos :(

jensglindgren

Citat från: Boathill skrivet 15 augusti 2017 kl. 22:30
Känns svårt att få till en verklighetstrogen variant, de riktiga kolvarna är ju bra mycket längre än Legos :(

Ja och lite mer tyngd i de riktiga... men har en idé om att ha sån gear rack 13 studs istället. Eller om jag bara hittar rätt vinkel så sliten funkar som det ska:)

jensglindgren

Är ganska nöjd med denna lösning, vad tycker ni?
Tycker det ser verklighetstroget ut.

2017-08-17_06-17-52 by jensglindgren, on Flickr

jensglindgren

Nu har jag fått till alla funktioner, sänkt allt en stud och gjort ett chassie till det som ska bli ett flak.

20170817_221058 by jensglindgren, on Flickr

20170817_221034 by jensglindgren, on Flickr

20170817_220949 by jensglindgren, on Flickr

20170817_220859 by jensglindgren, on Flickr

20170817_220820 by jensglindgren, on Flickr

Boathill

Ser riktigt bra ut! Orkar den lyfta lite tyngre också så den orkar ett helt flak?

ByggareDan

Ser ju ut att kunna bli ett riktigt snyggt och funktionellt bygge.
Blir alltid imponerad av Technicsbyggen med genomtänkta funktioner, ska bli kul att få se utveklingen av bygget och sen kanske få se den i verkligheten.

/ByggareDan

jensglindgren

Citat från: ByggareDan skrivet 18 augusti 2017 kl. 03:06
Ser ju ut att kunna bli ett riktigt snyggt och funktionellt bygge.
Blir alltid imponerad av Technicsbyggen med genomtänkta funktioner, ska bli kul att få se utveklingen av bygget och sen kanske få se den i verkligheten.

/ByggareDan

Tack så mkt!
Har faktiskt 2 funktioner kvar att trycka in!

Jag har höjt chassit 1 stud upp från däcken, men funderar på att sänka den igen för att få plats med en ram för hook liften, hade varit kul att göra olika tillbehör till den och kunna byta lätt.

jensglindgren

#22
Citat från: Boathill skrivet 17 augusti 2017 kl. 23:43
Ser riktigt bra ut! Orkar den lyfta lite tyngre också så den orkar ett helt flak?

Armen med kroken böjer sig men den har jag "slängt" ihop så den måste förstärkas. Men den orkar dra upp det flaket som är på utan problem. Kopplade ihop L-motorn efter jag tog bilderna och då funkade det förutom att armen vek sig för lätt.

Nybohov Creation Ltd.

För mig är detta rena grekiskan, men jag tror att det kommer att bli fantastiskt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

jensglindgren

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 18 augusti 2017 kl. 08:30
För mig är detta rena grekiskan, men jag tror att det kommer att bli fantastiskt.

Haha, för mig också, att få allt att funka precis så som jag ville ha det utan att bygga för mkt på höjden tog nog 25 timmar sammanlagt . Bygga, riva och bygga om hela tiden..

jensglindgren

Färdiga funktioner:

XL-motor för drivning, ej hårt testad ännu.
M-motor för styrning, funkar hjälpligt
M-motor för att trycka armen in och ut
L-motor för att sänka och höja armen

Har en idé om att sätta en M-motor till i baken för att kunna koppla på ett släp och låsa fast det utan min inblandning.

Sen en L-motor för att tippa flaket på kärran. Ska bli en kärra med 3 axlar, 2 bak och en styrd fram. Man ska kunna flytta över flaket mellan bilen och kärran. Men det blir nästa projekt.

ByggareDan

Många motorer blir det ju..
Att koppla på ett släp borde ju gå att lösa med en pin/sprint på kärran som rasar/klickar/hakar i bak på dragkroken när du backar mot en utlösare på den lösa kärran.
Däremot att koppla av släpet behövs någon form av motor som släpper sprinten/pinsen.
blev kanske obegripligt svammel, men hoppas du förstår hur jag tänkte.

/ByggareDan

jensglindgren

#27
Citat från: ByggareDan skrivet 18 augusti 2017 kl. 22:32
Många motorer blir det ju..
Att koppla på ett släp borde ju gå att lösa med en pin/sprint på kärran som rasar/klickar/hakar i bak på dragkroken när du backar mot en utlösare på den lösa kärran.
Däremot att koppla av släpet behövs någon form av motor som släpper sprinten/pinsen.
blev kanske obegripligt svammel, men hoppas du förstår hur jag tänkte.

/ByggareDan

Haha näe då, är så jag tänker också.
Nån slags beam , antagligen en trea som sitter direkt på motorn och som går upp och ner med en pin i änden som följer med upp och ner. Men behöver antagligen  en servo så den inte går upp för mkt. Ska göra en prototyp sen så ni får se hur jag menar.

jensglindgren

Har haft fullt upp på jobbet och hemma så här knappt hunnit bygga. Men det jag gjort har bestått av att göra det jag har bättre.

20170823_222944 by jensglindgren, on Flickr

20170823_222932 by jensglindgren, on Flickr

20170823_223002 by jensglindgren, on Flickr

jensglindgren

Fick lite byggt nu ikväll, har sänkt allt en stud men fick bygga på 2 plates för att kunna höja upp stänkskärmarna.

Har även gjort om framaxlarna, laborerade lite med såna flexibla pins som bladfjädrar men det gick inte alls så kom på en egen lösning med såna 2x1 i gummi.

Ska försöka komma på ett nytt sätt att fästa stänkskärmarna så jag kan sänka den delen igen.

20170829_224325 by jensglindgren, on Flickr

20170829_215540 by jensglindgren, on Flickr

20170829_215550 by jensglindgren, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.