Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Månadens MOC Oktober 2017 - Arbetstråd

Startat av Anders67, 01 oktober 2017 kl. 21:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: Ozp skrivet 16 oktober 2017 kl. 21:41
Inför vår utställning i Ängelholm i helgen fick jag en förfrågan om jag kunde bygga Selanders Da-lok (http://www.swebrick.se/index.php?topic=3720.0) i grönt.

Det var nämligen så här att när Märklin skulle göra en modell av det svenska Da-loket gjorde de en rödbrun variant som liknade den färg loken hade i verkligheten, men också en variant i mörkgrönt eftersom de sålde bättre på den tyska marknaden.

Netrail köpte för något år sedan ett Da-lok och målade om det i mörkgrönt, så nu finns det i verkligheten också.
Väldens största Märklintåg, som det kallas, står för tillfället utanför Järnvägsmuseet i Ängelholm. Därav deras förfrågan.

Jag tyckte dock det var tråkigt att bygga någon annans lok som därför designade jag min egen variant. Mycket inspiration är dock lånad av Selander och Record (http://www.swebrick.se/index.php?topic=6384.0)


Swedish Da-engine by LegoOzp, on Flickr

Här är loket tillsammans med sin förlaga

Swedish Da-engine by LegoOzp, on Flickr

Anders67


Anders67

Citat från: Full Plate skrivet 20 oktober 2017 kl. 22:55
Experimenterade lite med microträd och lyckades få till denna lilla kreation. Byggd av ninja horn och toasitsar :) Hade svårt att hålla mig för skratt under byggandet, men i slutändan tyckte jag det blev rätt ok. Enda jag inte gillar så mycket är de släta, runda ytorna som sabbar den organiska looken lite. Trädet är också aningen stort jämfört mina andra microträd, men funkar rätt ok i ett landskap ändå. Knappast något man bygger många av dock - 44 ninja horn per träd :P



Betweenbrickwalls

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 22 oktober 2017 kl. 15:01
En mycket svår bit och mycket hård konkurrens den här månaden. Jag ger mig ändå in i leken trots att biten inte är så framträdande i bygget. Den finns i alla fall på tre ställen!

Left in a hurry






Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 22 oktober 2017 kl. 19:10
Såg ett gamling på tunnelbanan och fick en idé. Vi blir alla äldre, även de i våra legostäder, och snart behövs det rullatorer.

Här är en lite sportigare variant:


[MOC] Walker by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


[MOC] Walker by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Zilmrud

Citat från: Zilmrud skrivet 23 oktober 2017 kl. 17:14
Halloj!

Sedan jag byggde mitt första bygge i glaskupol så har jag tänkt på att bygga en klocka, typ en sådan min mormor hade, i guld i glaskupol. Men självklart ville jag göra en liten steampunk twist på det.  Men medans ag byggde så blev det typ ett klocktorn och skalan blev lite som typ midi eller hur man benämner det. Typ lite som PerHeds lilla stad.

Steampunk Cronograph Observatory by Peter Ilmrud, on Flickr

Steampunk Cronograph Observatory by Peter Ilmrud, on Flickr
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/


andreaseldh

Månadens MOD är kanske tillräckligt on topic?

Citat från: andreaseldh skrivet 24 oktober 2017 kl. 22:55
Jag har moddat evighetskalendern 40172 (Brickset) att visa veckodagar och byggt ett nytt ställ. För veckodagarna behöver man komplettera med dessa bitar:

PA240403 by Andreas Eldh, on Flickr

Anders67

Citat från: Edde skrivet 26 oktober 2017 kl. 19:53
Hallå!

Tänkte jag skulle göra en tråd för de hus jag har byggt och kommer bygga i framtiden. Till skillnad från de flesta MOCs är det här digitala byggen eftersom jag hellre lägger pengar på sets, men jag ser till att man (nästan) alltid kan bygga dem med bitar som finns idag. Det är ingen inredning och jag har valt att inte sätta dem i någon miljö, när jag är klar med ett hus går jag gärna vidare till nästa. Jag har inte byggt efter några specifika stilar, mest experimenterat med olika byggtekniker och färgkombinationer. Förstås är det väldigt beskrivande och passande namn som "Hus 2" och "Hus 5", jag har namngett dem i den ordningen de blivit byggda. I framtiden måste jag bli bättre på att bygga mer oregelbundet och prova att bygga efter en viss stil.

Här är ett urval, fler finns i flickr-albumet. https://flic.kr/s/aHsm6TWXS1

Vissa bitar finns inte i medium blue, man kan bygga den i exempelvis vitt istället.







Anders67

Citat från: colonel skrivet 24 oktober 2017 kl. 14:48
Återigen har jag gett LEGO till Creations for Charity.
Inte bara det utan möblerna är också bloggade på The Brothers Brick https://www.brothers-brick.com/2017/10/23/fine-study-fine-study-furniture/
Det är andra gången i år som jag är så privilegierad :-)

LEGO Furnitures by spacecolonel, on Flickr


Anders67

Citat från: jalex skrivet 23 oktober 2017 kl. 19:00
Den här modellen på en Volvo 242 DL byggde jag för snart ett år sedan, men det har inte funnits tid att fota av den. Jag ville försöka återskapa en känsla från sent 70-tal i den första bilden. Bilen är för övrigt den bilmodell som min pappa hade när jag var väldigt liten, så jag minns den lite vagt men den har ändå gett mig inspiration till detta bygge.

Bilen har jag försökt bygga med så många detaljer som möjligt, fast ändå hålla en ganska liten skala. Som ni ser på bilderna kan dörrar, motorhuv och bagagelucka öppnas, och inredningen i bilen har växelspak, pedaler och handbroms. Svårast med bygget var att få till rätt proportioner samtidigt som det fanns begränsad mängd olika bitar i orange.















Clarmo


Anders67

Citat från: Zilmrud skrivet 28 oktober 2017 kl. 12:43
There's always time for a bath!


Detta är en födelsedagspresent jag byggt till min svärfar. Min svärfar har en gammal Citroen ID19 (typ DS) från 1968 i bruksskick. Han brukar ta fram den på sommaren och åka runt i Östergötland. Han älskar och bada och badar året om på sitt landställe. Han älskar varmkorv och Carlsberg Hoff och är duktig på att spela gitarr. Han har en träbåt (Mälarbåt 25) som han är kapten på (därav mössan). Han är fortfarande en rebell och har som livsfilosofi att står det inte tydlig att det är förbjudet så är det tillåtet. Så han åker gärna ut på stränder och långt ut på strandpromenader med bilen om han får möjlighet. Så att åka ut på en brygga vore ju drömmen för honom. Någon hade ju tagit ner skylten så då är det ju fritt fram liksom =)

Bilen är Jörgens (Nybohov Creation Ltd) snygga design och jag har använt hans reverse engineering bilder på Flickr som inspiration.
https://flic.kr/p/XziQva

There's always time for a bath! by Peter Ilmrud, on Flickr

There's always time for a bath! by Peter Ilmrud, on Flickr

There's always time for a bath! by Peter Ilmrud, on Flickr

There's always time for a bath! by Peter Ilmrud, on Flickr

There's always time for a bath! by Peter Ilmrud, on Flickr

Anders67

Citat från: Selander skrivet 28 oktober 2017 kl. 10:30
Här är ett mindre grönt lok, som legat på Flickr en vecka.
Jag hade en del specialbitar i grönt som passar till just ett lokbygge, t ex 2928, 13760, 60592, 60594 och 60414.
Vissa är lite ovanliga och har bara funnits i ett enda unikt set.



Modellen är inte baserad på en särskild förlaga, men designen har lånat drag av tidigare typiskt tyska lok som jag byggt.
Ingen motorisering.....

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.