Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Klossfestivalen 5-8 juli 2018 - Anmäl dig här !!!

Startat av klossbutiken.se, 26 april 2018 kl. 14:18

Föregående ämne - Nästa ämne

klossbutiken.se

Klossfestivalen – en värld av LEGO-klossar! 5-8 juli 2018 på Conventum Arena Örebro.

Kära Vänner! Nu är det dags igen för Klossfestivalen – fjärde året. Ett LEGO-event för hela familjen! Flera tusen kvadratmeter och 14 meter i tak. För LEGO-fans av LEGO-fans. Öppet tor-fre kl.10-17 och lör-sön kl.10-16. Vi kommer nedan att använda ungefär samma text som förra året, men med lite justeringar.

Vi vill som vanligt få in flera fantastiska LEGO-byggen precis som åren innan. Också gärna rörliga byggen såsom tåg och Great Ball Contraption. I år kommer vi precis som förra året att ha en ansökningsprocess där vi kommer att gå igenom de byggen som anmäls för att se hur de passar in och ska layoutas in i rätt miljö etc. Samma upplägg som förra året dvs en karta/layout blir klar, så när ni kommer och ska ställa upp allt, så är alla bord på plats som förra året. Vi upplevde det som mycket positivt från er utställare. I år kommer vi att inte ha framme tomma bord under torsdagen om något bygge kommer sent som förra året. Utan vi kommer att lägga till bord/plats vid behov. Detta kommer att göra att det kan bli mindre justeringar i layouten i sista stund, men inget som påverkar stort.

Har ni redan nu frågor/funderingar/förslag på förbättringar, så tveka inte att höra av dig – bästa är i denna tråd så alla kan ta del av det.

Anmälningsprocessen för era byggen (deadline 17 juni)

I år är det två olika formulär som ni fyller i. Precis som förra året. Deltagaranmälan och Utställarformulär.

Deltagaranmälan   https://goo.gl/forms/N6Na1davSanHhOYo2

Utställarformulär   https://goo.gl/forms/CVHN9S7gbkrKxRX62

Vi ser gärna att det är egenskapade byggen till största delen. Officiella set kan vara intressanta om de byggts om och modifierats eller att man har en större samling som kan vara intressant för besökarna såsom t.ex. Classic Space eller liknande.

Arrangörerna förbehåller rätten att vid behov neka utställare/objekt från att delta. Vi kommer ställa vissa krav på kvalitet och skick på utställda objekt samt undanbeder byggen som kan upplevas som stötande eller på annat sätt bedöms som olämpliga. Och självklart endast LEGO original dvs inga moddade bitar eller målande eller liknande. Detta år kommer utrymmet att vara begränsat vilket gör att vänta inte med att anmäla era byggen, utan gör det direkt. Vi kommer i år att ha fler aktiviteter inne på Klosfestivalen då vi hela tiden vill vidareutveckla upplevelsen för besökarna. Vi kommer att prioritera större, detaljrika byggen och CB:n. Detta betyder inte att andra byggen nekas utan mer att vi i år inte kan garantera att alla kommer att få plats. Förra året var det 55 stycken utställare. Och vi har inte något år tidigare nekat någon från att delta och hoppas inte på det i år heller.

I anmälningsformulären kommer de flesta frågor att besvaras som ni ev. har, så klicka på länkarna och gå in och anmäl er.

Utställningen kommer att se ut och innehålla följande:

·         Bord 70x180cm med svarta dukar som finns på plats – obegränsat antal
·         Rejäla staket som skärmar av borden mot besökarna med plats att gå emellan
·         Olika inhägnade öar som sist – smidigare för besökare och utställare.
·         En egen VIP-lounge-del i separat byggnad som förra året för utställare dit man kan smita undan och sitta ner och ta en kopp kaffe eller två och prata med likasinnade
·         MOC-kort kommer att styras upp och printas på ett styvare papper
·         Utställarkort/namnskyltar att fästas på tröjan kommer att finnas så blir det lättare för besökare att se vilka som ställer ut för er som inte har egna byggda
·         Infofolder kommer att distribueras digitalt innan eventet med all praktisk info
·         Samma superbra in- och urlastning via den bilburna korridoren intill mässhallen

Bygga upp sina byggen kan man göra från onsdag 4 juli från morgonen fram till kl.22 på kvällen. Och det finns möjlighet att komma och bygga upp sina byggen under torsdagen och fredagen när eventet är igång, då det skapar ett positivt intresse bland besökarna. Men detta är dock bara i undantagsfall, så det inte är för stor del bord tomma på torsdagen. Nedpackningen sker under söndagen 8 juli kl.16-20. Det går även att hämta sina byggen på måndag förmiddag 9 juli. Vi har möjlighet att ta emot era byggen och material under veckorna innan genom Klossbutiken.se som vissa gjorde förra året. Vi kan i vissa fall lösa transport Stockholm-Örebro innan och efter av byggen helt kostnadsfritt. MEN av erfarenhet, så är det bra om NI redan innan gör upp med oss om tillbakatransporten. Blir svårt att nå varandra efteråt under sommaren/semestertider och då kommer kanske inte byggena tillbaka förrän i augusti.

Och jag vet att det pratats om att ställa ut mer tillsammans dvs att man kan få ihop vissa tåglandskap tillsammans och att kunna få köra i andras osv. Plus andra samarbeten. Detta är superbra! Och mycket fint om ni kan lösa er emellan så det blir uppstyrt i anmälan också.

Milersättning utgår till er för dubbelresor dvs för den extra resa det innebär att åka tur och retur Örebro en extra gång och ställa upp sina byggen. Bara maila till bokning@klossfestivalen.se så löser vi er ersättning för detta.

Deltagaranmälan   https://goo.gl/forms/N6Na1davSanHhOYo2

Utställarformulär   https://goo.gl/forms/CVHN9S7gbkrKxRX62


Ersättning för utställare som blir utvalda:

- Entré till eventet gratis för deltagande utställare med familj alla dagar
- All mat för utställaren ingår när man är på plats dvs frukost, lunch och middag. Frukost sker på Scandichotellet mittemot Conventum, lunchen sker i VIP-loungen som förra året dvs ingen kö, middag inhandlas själv (onsdag&torsdag&lördag) och ersättning utgår med 100kr/dag mot kvitto (utställarmiddag fredagkväll)
- Boende finns kostnadsfritt i lokal hos Klossbutiken.se i Örebro som sist. Men man bör ta med sig liggunderlag/madrass och sovsäck/sängkläder. Transport mellan eventet och boende kan ordnas, men bäst att man löser det som senast genom samåkning. Om man vill ha detta boende fylls det i ansökan
- Fredag kväll kl.19-23 sker en gemensam middag för utställare och arrangörer inne på Conventums övre restaurangdel med buffé och dryck. Även i år kommer det att ske tävlingar, auktioner och andra aktiviteter
- Extra bra mässpriser för utställare på eventet 25% och i Klossbutikens fysiska butik 25% på ord.priser
- Alla utställare får fribiljetter till Gustavsviks upplevelsebad i Örebro under festivalen som tidigare
- Betalande Swebrickmedlemmar som är deltagare som inte själv ställer ut men som ställer upp några timmar som utställningsvärd kommer att få fri entré. Anmäl er i deltagarformuläret.

Även i år har vi en stor summa pengar/LEGO som vi vill dela ut till er utställare på plats för att visa våran uppskattning, men för att det inte ska bli några missförstånd i år, så kommer vi att dela upp det enligt följande:

--- 10 stycken vinnare likt förra året ska vi givetvis ha även i år där ni utställare röstar på de byggen ni tycker mest om och arrangören kommer att ha ett 20-tal röster också. Priser i form av presentkort och/eller LEGO-askar
--- Vi vill också premiera de som deltar med byggen och är närvarande på plats och interagerar med besökarna. Men inga missvisande tidskort eller liknande utan vi kommer att se i er anmälan vilka som kommer att vara på plats etc. och vi kommer att se det live på Klossfestivalen. Det är dessa personer som kommer att få dela på en större ersättning. Men tänk på att en större ersättning blir uppdelad på flera personer.
--- Även specialpriser kommer att delas ut till några utvalda av arrangören.
--- Och vi kommer precis som vanligt att lägga mycket krut på utställningsmiddagen med massor av priser och detta ska också ses/tas från vår ersättningsbudget

OM ni har synpunkter/feedback om ovan gällande ersättningen, så vänligen hör utav er till oss. Det får inte bli som förra året där det fanns utrymme att tolka det lite felaktigt och där man gjorde jämförelser med året innan etc. Viktigt för oss att det blir tydligt och bra. Sedan hoppas och tror vi på att man deltar på Klossfestivalen utifrån drivkraft, intresse och att man vill vara med i ett stort roligt LEGO-format mer än att man kommer för en ersättning. Vi har genom åren fått mycket fin feedback från er gällande de förmåner som mat, boende etc. som vi försökt förfina. Vi är mycket tacksamma för det.

Hotell – ska ni boka, så gör det snabbt! Det blir alltid väldigt tidigt uppbokat för långt resande besökare.

Har ni själva tankar och idéer om vad man skulle kunna ha för aktivitet på Klossfestivalen och/eller typ av workshop för att lära ut – tveka inte att anmäla er i deltagarformuläret så tar vi det därifrån.

Deltagaranmälan   https://goo.gl/forms/N6Na1davSanHhOYo2

Utställarformulär   https://goo.gl/forms/CVHN9S7gbkrKxRX62


Har ni frågor/funderingar så bara skriv i denna tråd. Eller maila till bokning@klossfestivalen.se

Har jag missat något? Säkert! Bara återkom med frågor!


OBSERVERA! Denna tråd är levande och det kan tillkomma info och uppdateringar och ändringar - vi ska försöka vara supertydliga när detta sker.

Ha en fantastisk vecka!

/Fredrik Novak
Klossfestivalen 2018

bokning@klossfestivalen.se
www.klossfestivalen.se
www.klossbutiken.se är störst på Lego i Sverige! Välkomna in!

MBL Designs

Låter härligt ser fram emot att dra dit senare i år!  :)

Eigenbrötler

Härligt!

Jag tar på mig att styra upp lite GBC i år igen.

Så om ni har moduler och vill vara med så skicka ett PM!



/
Eddy
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Illuwatar

Ska bli kul igen - som en sommartradition att börja semestern med... :)

Från mitt håll lär det inte bli lika utspridda byggen som förut. Detta innebär dock inte att antalet lådor blir färre... Och känner jag mig så lär jag hamna i GBC'n största delen av tiden...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

klossbutiken.se

Hej igen!

Vill bara påminna er om att anmäla er och era byggen så snart ni kan. Vi har fått in en hel del, men vi vill gärna att ni anmäler er om ni kommer i år. Era byggen kan ni alltid fylla på med framöver. Vi sitter nu och planerar för utställningsmiddag etc. så toppen om vi vet hur många som kommer. Dock gäller givetvis 17 juni som deadline som tidigare skrivits. Inga problem.

Tack på förhand!

Vid frågor: Ta det i denna tråd eller maila till bokning@klossfestivalen.se

Ha det bäst!

/Fredrik
www.klossbutiken.se är störst på Lego i Sverige! Välkomna in!

stej123

Jag minns inte om jag anmält mig eller inte... Går det få fram en lista med vilka som är anmälda (och vilka byggen man anmält).

Gideon

Citat från: stej123 skrivet 17 maj 2018 kl. 21:38
Jag minns inte om jag anmält mig eller inte... Går det få fram en lista med vilka som är anmälda (och vilka byggen man anmält).
Hittar varken deltagaranmälan eller anmälan av byggen/utställningsyta från dig. Ingen Serenity heller, Emma har bara anmält Super Mario också.

@Emma: Förresten funderade vi förra året på om det skulle gå att ställa Super Mario lite upphöjt bakom en rad med andra mindre byggen...? Det blev ett ganska långt bord med relativt lite per bord.

stej123

Citat från: Gideon skrivet 17 maj 2018 kl. 21:47
Citat från: stej123 skrivet 17 maj 2018 kl. 21:38
Jag minns inte om jag anmält mig eller inte... Går det få fram en lista med vilka som är anmälda (och vilka byggen man anmält).
Hittar varken deltagaranmälan eller anmälan av byggen/utställningsyta från dig. Ingen Serenity heller, Emma har bara anmält Super Mario också.

@Emma: Förresten funderade vi förra året på om det skulle gå att ställa Super Mario lite upphöjt bakom en rad med andra mindre byggen...? Det blev ett ganska långt bord med relativt lite per bord.

Okej! Då ska jag se till att fixa det. Serenity kommer 8)

På Nordsken ställde vi ut SMB som du beskriver, bana ett upphöjt och bana två nedanför. Blev riktigt bra.

Emma

Absolut går det att ställa banorna upphöjt. Förslagsvis då som årets Nordsken. (Som Stej skriver bana 1 upphöjd och bana 2 på bordet framför.) Iddes inte släpa med vettig uppallning, men går det att få fram på plats vore det toppen!

Viktigt att upphöjningen är plan eftersom bygget sitter ihop som en lång vägg.

Gideon

Citat från: Emma skrivet 17 maj 2018 kl. 23:36
Absolut går det att ställa banorna upphöjt. Förslagsvis då som årets Nordsken. (Som Stej skriver bana 1 upphöjd och bana 2 på bordet framför.) Iddes inte släpa med vettig uppallning, men går det att få fram på plats vore det toppen!

Viktigt att upphöjningen är plan eftersom bygget sitter ihop som en lång vägg.
Ok. Arrangörerna får svara på om det går att lösa en bra upphöjning för bakre delen av bordet.
Men om jag förstår det rätt så spara de då hälften av bordet? (360 cm istället för 720 cm totalt?)

Emma

#10
Citat från: Gideon skrivet 18 maj 2018 kl. 07:27
Citat från: Emma skrivet 17 maj 2018 kl. 23:36
Absolut går det att ställa banorna upphöjt. Förslagsvis då som årets Nordsken. (Som Stej skriver bana 1 upphöjd och bana 2 på bordet framför.) Iddes inte släpa med vettig uppallning, men går det att få fram på plats vore det toppen!

Viktigt att upphöjningen är plan eftersom bygget sitter ihop som en lång vägg.
Ok. Arrangörerna får svara på om det går att lösa en bra upphöjning för bakre delen av bordet.
Men om jag förstår det rätt så spara de då hälften av bordet? (360 cm istället för 720 cm totalt?)

Korrekt.

Om det finns kartongbitar att riva och kila in under uppallningen går det säkert lätt att få ytan jämn. Det kan jag fixa när jag ställer upp det, bara det finns förutsättningar för det.

klossbutiken.se

Citat från: Emma skrivet 18 maj 2018 kl. 21:22
Citat från: Gideon skrivet 18 maj 2018 kl. 07:27
Citat från: Emma skrivet 17 maj 2018 kl. 23:36
Absolut går det att ställa banorna upphöjt. Förslagsvis då som årets Nordsken. (Som Stej skriver bana 1 upphöjd och bana 2 på bordet framför.) Iddes inte släpa med vettig uppallning, men går det att få fram på plats vore det toppen!

Viktigt att upphöjningen är plan eftersom bygget sitter ihop som en lång vägg.
Ok. Arrangörerna får svara på om det går att lösa en bra upphöjning för bakre delen av bordet.
Men om jag förstår det rätt så spara de då hälften av bordet? (360 cm istället för 720 cm totalt?)

Korrekt.

Om det finns kartongbitar att riva och kila in under uppallningen går det säkert lätt att få ytan jämn. Det kan jag fixa när jag ställer upp det, bara det finns förutsättningar för det.

Vi löser det åt dig Emma!  ;)

Ha det bäst!

Fredrik
www.klossbutiken.se är störst på Lego i Sverige! Välkomna in!

Illuwatar

Verkar finnas en bugg i formuläret för anmälan av byggen - anger man '0' som värde i fältet "Djup" så klagas det på att värdet måste vara större än '0' (fast texten säger att '0' är ett ok värde). Anger jag '1' går det bra...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Jesperrydhog

Har jag almänt mitt bygge till utställningen i klossfestivalen?.

Kwagge

Citat från: Jesperrydhog skrivet 01 juni 2018 kl. 23:09
Har jag almänt mitt bygge till utställningen i klossfestivalen?.

Japp.

Men hänger inte riktigt med när du tänker komma?


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.