Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] (WIP) - AndersI bygger CC-hus (flera stycken nu...)

Startat av AndersI, 21 januari 2014 kl. 13:26

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Kul och inspirerande tråd detta! Jag håller själv nu på att kika, testa bygga ett modularhus :D
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

AndersI

#16
Jaha, då var det dags för vindsvåningen då. Jag hade ju en idé om hur man skulle göra den där falska skrytfasaden, men Lego:s biturval gjorde det inte lättare för mig. Första försöket:



För lång raksträcka, kantigt. Andra försöket:



Inte så illa, men tyvärr visade det sig att slope 2x1x2 inte finns i gult (inte bara en begränsning i min egen bitsamling alltså). Vad ska man hitta på då? Bygga på tvären förstås:



Det får duga! 1x1 tile sticker upp lite för mycket, men det kan jag inte fixa utan att göra hela bygget för brett.

En annan nackdel med den sista lösningen är att det sticker ut en aning utanför basplattan, kan alltså bara stå med lägre hus omkring sig. Fast det kan jag ju fixa genom att använda en 32x32 basplatta (när jag väl går över till ModuVerse).

AndersI

#17
Jaha - hur blev hela övervåningen då? Inget snack, här kommer bilder:



Och så här sitter det fast:



Bakifrån:



Taket är lite roligt - det sitter 'fast' med hjälp av stoppklossar (sidled/längsled) och en gummisnodd (Lego, blå) som går runt den centrala takåsbalken. Det tål faktiskt att vändas upp-och-ner, men inte att skakas.


AndersI

Då har den roligaste delen av ett husbygge gått, sen är det mest bara arbete att bygga färdigt väggarna. Det klart, det kan ju vara kul att inreda, eller bygga omkringmiljön, men det är inte riktigt my cup of tea (än).

Vadå? Jaså, jo, såhär ser helheten ut just nu:


Anders Nolberger

Snyggt! Jag tycker faktiskt att det är snyggare än originalhuset.

de Gothia


Illuwatar

Snyggt - gillar stilen och taket fick du till på ett bra sätt. Dock så ser det ut att vara lite lågt i tak ifall du tänker inreda för minifigurer...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Silence101

It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

AndersI

Citat från: Illuwatar skrivet 23 januari 2014 kl. 07:39
Dock så ser det ut att vara lite lågt i tak ifall du tänker inreda för minifigurer...

Som jag skrev i inledningen: Man får inte låta sig luras av tvärstrecken på fasaden - det är inte där golvet går.

Och varje våningsplan är kontrollerat av normalvuxen brandmans-minifig med hjälm - om bara belysningen fixas med tunna plafonder ska det inte vara några problem på någon våning, även om basketspelare bör hålla sig borta från de övre våningarna  :)

Svartkrut

Snyggt hus. Förstår att du ville bygga det. Helheten är jättefin, men min favorit är vindsvåningen. Mycket snyggt!

Myko

Det blev ju jättefint! Översta våningen blev kanon!

Jag tycker dock att den där vita 1x6-plate:n på första våningen ska bort. :)

AndersI

Tack för alla vänliga ord!

Det här huset byggde sig ju nästan självt - originalet är väldigt snyggt (i mina ögon), och proportionerna extremt nära Lego-proportioner, vilket gjorde det hela 'enkelt'. Nu (eller snarare på kvällarna) bygger jag upp väggarna också, så den som kommer till tågträffen i mars får se huset live.

@Myko: Den där platen sitter bara där och leker att den är en skylt med butiksnamnet. När jag kommit på vad butiken ska sälja ska jag fixa något bättre.

Stickspår: Det här huset är alltså byggt utgående från en bild av en modell av ett verkligt hus i Gamla Stan i Stockholm. Om någon råkar få syn på verklighetens hus skulle jag vara jätteglad för en bild på det (artikeln i Dagens Nyheter nämnde inte adressen, och jag har inte lyckats hitta det på Google maps satellitbilder eller gatuvyer, men det det finns ju några stycken hus att leta bland).

Wineyard

Först och främst: Fint bygge! Takdetaljerna är en höjdpunkt! Men jag tycker möjligen att lisenerna kan utvecklas något.
Citat från: AndersI skrivet 23 januari 2014 kl. 13:00
@Myko: Den där platen sitter bara där och leker att den är en skylt med butiksnamnet. När jag kommit på vad butiken ska sälja ska jag fixa något bättre.

Stickspår: Det här huset är alltså byggt utgående från en bild av en modell av ett verkligt hus i Gamla Stan i Stockholm. Om någon råkar få syn på verklighetens hus skulle jag vara jätteglad för en bild på det (artikeln i Dagens Nyheter nämnde inte adressen, och jag har inte lyckats hitta det på Google maps satellitbilder eller gatuvyer, men det det finns ju några stycken hus att leta bland).
Vad är byggnaden? Det är en kebaberia, närmare bestämt Vinnys Kebab. Efter lite google-maps-ande hittade jag huset, som ligger på Stora Nygatan 17. Här är bilder på google maps.

AndersI

Citat från: Wineyard skrivet 23 januari 2014 kl. 13:50
Men jag tycker möjligen att lisenerna kan utvecklas något.

Kan du utveckla det lite närmare? Menar du utseendet generellt på dem, eller det faktum att de borde se likadana ut på sidorna, inte bara framåt?

Citat
Vad är byggnaden? Det är en kebaberia, närmare bestämt Vinnys Kebab. Efter lite google-maps-ande hittade jag huset, som ligger på Stora Nygatan 17. Här är bilder på google maps.

Tack för det! Nu får jag fler detaljer till sidorna också (kul att mina slumpmässigt satta fönster på sidan stämmer ganska bra med verkligheten).

Men hur bar du dig åt för att hitta det?

Wineyard

Citat från: AndersI skrivet 23 januari 2014 kl. 14:21
Kan du utveckla det lite närmare? Menar du utseendet generellt på dem, eller det faktum att de borde se likadana ut på sidorna, inte bara framåt?
Tänkte mest att de skulle vara lite mer detaljerade från framsidan, så att du fick med kassetterna (hm heter det de?) på dem. Men om du ska göra ett fristående hus blir det nog svårt.
Citat
Tack för det! Nu får jag fler detaljer till sidorna också (kul att mina slumpmässigt satta fönster på sidan stämmer ganska bra med verkligheten).

Men hur bar du dig åt för att hitta det?
Var så god :) Jag har det som en liten hobby att leta runt på google maps. Jag och en kompis har en lek där vi brukar skicka bilder till varandra för att sedan försöka lokalisera var kortet är taget.

Jag zoomade in på gamla stan i en "mellannivå" där man ser taken "diagonalt" och sedan letade jag efter den ganska speciella fasaden. Tog kanske 5 minuter :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.