Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] J.A.R.L rover - nu även med terrain mode

Startat av drdoddo, 21 februari 2017 kl. 19:59

Föregående ämne - Nästa ämne

drdoddo

Blev ju lite sugen att på något sätt vara med i det kommande mars-CBt så jag byggde en rover, modell större, som förhoppningsvis kan få stå på någon av modulerna (wink, wink Gideon  ;))

Var ganska klar från början över hur baksektionen skulle se ut men fick arbeta om fronten ett flertal gånger innan jag blev hyfsat nöjd. Återkommer med lite fler bilder, bl a där tracksen är vända åt andra hållet. Just tracksen var ju det som startade bygget och det som jag ångrat flest gånger då det var lite pyssel för att få till dem på ett vettigt sätt. Blev dock ganska nöjd med slutresultatet så det fick det vara värt  ;D

J.A.R.L. - Mars exploring rover by Andreas Lenander, on Flickr

lingonfil

Skitsnygg. Jag gillar särskilt att larvbanden är bitbyggda!

Du sade att du arbetade om fronten så du kanske har prövat detta redan, men det är ganska stort glapp mellan taket på hytten och taket på själva fordonskroppen (fem plates för att vara exakt). Vad händer om du skulle höja upp hytten ett par plates?

Gideon

Snyggt! Den har åtminstone 64x48 att röra sig på hos mig :)

fork

Nice, det finns nog nån bit mark på min modul att åka på också.  ;D

drdoddo

Citat från: lingonfil skrivet 21 februari 2017 kl. 20:56
Skitsnygg. Jag gillar särskilt att larvbanden är bitbyggda!

Du sade att du arbetade om fronten så du kanske har prövat detta redan, men det är ganska stort glapp mellan taket på hytten och taket på själva fordonskroppen (fem plates för att vara exakt). Vad händer om du skulle höja upp hytten ett par plates?
Tackar, tackar! Man skulle ev kunna lyfta upp den delen lite men jag var fundersam över om det skulle göra den lite för "uppnosig"  ;)

Citat från: Gideon skrivet 21 februari 2017 kl. 21:33
Snyggt! Den har åtminstone 64x48 att röra sig på hos mig :)
Haha, gött!

Citat från: fork skrivet 21 februari 2017 kl. 21:40
Nice, det finns nog nån bit mark på min modul att åka på också.  ;D
Smutt  :D den kanske kan flytta runt lite under dagarna  ;D

andreaseldh

Men vi har ännu inte fått reda på vad J.A.R.L. står för?

mechamike

Jag tror den skulle vinna på att lyfta hytten och i samma veva vända på banden så den högre delen är framåt, man vill ju ha bra klätterförmåga och uppsikt framåt..
?

drdoddo

Citat från: andreaseldh skrivet 22 februari 2017 kl. 21:46
Men vi har ännu inte fått reda på vad J.A.R.L. står för?
Det är frågan det  ;)
Citat från: mechamike skrivet 23 februari 2017 kl. 01:20
Jag tror den skulle vinna på att lyfta hytten och i samma veva vända på banden så den högre delen är framåt, man vill ju ha bra klätterförmåga och uppsikt framåt..
Det är möjligt ang hytten, får testa lite fram till Linköping och se om det funkar bättre. Jag har testat att vända tracksen och det ser helt ok ut men jag föredrar nog ändå looken som blir så här. Återkommer med bilder på den varianten.

Här är för övrigt lite fler bilder från andra vinklar.




jalex

Mycket snygg! Stilen och esignen för tankarna till lite 70-tals sci-fi tycker jag.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

drdoddo

Citat från: jalex skrivet 24 februari 2017 kl. 17:01
Mycket snygg! Stilen och esignen för tankarna till lite 70-tals sci-fi tycker jag.
Tack så mycket! Hade typ "Interstellar möter gammal sci-fi" lite som utgångspunkt vad gäller designen så det var ju gött att du fick sådana vibbar ;)

o0ger

Nån på Flickr nämnde Thunderbirds. Det är inte en dålig komplimang. Jag gillar också retrokänslan. Den ser ut att kunna klara biffen på Mars!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

drdoddo

Citat från: o0ger skrivet 25 februari 2017 kl. 11:48
Nån på Flickr nämnde Thunderbirds. Det är inte en dålig komplimang. Jag gillar också retrokänslan. Den ser ut att kunna klara biffen på Mars!
Haha, inte dåligt som sagt  ;) Tackar.
Citat från: mortil skrivet 25 februari 2017 kl. 13:19
Snygg. 
Tack så hjärtligt  ;D

drdoddo

Då det uttryckts oro för J.A.R.L.'s förmåga att klara branta sluttningar kan jag nu lugna er då den kan rotera karossen 180 grader och därmed gå in i terrain mode ;)

J.A.R.L.-Mars exploring rover - terrain mode by Andreas Lenander, on Flickr

mechamike

Ahh.. snyggt! Den ser lite mer brutal ut nu.. lite mer "Mars, här kommer jag!!"
?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.