Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Kristallvertikalaccent (Sergelfontänen i Stockholm)

Startat av byStfn, 31 mars 2016 kl. 23:05

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Till Marchitecture-tävlingen på Flickr som o0ger tipsade om så svängde jag ihop något jag tänkt på ett tag att jag ville göra. Den gjordes först i bitar jag hade hemma och idag på målsnöret så fixade jag de sista bitarna.

Det handlar alltså om glaspinnen vid sergels torg som har det extremt pretensiösa namnet "Kristall, vertikal accent i glas och stål" och som jag numera vet en massa mer om tack vare internet. När jag sedan sökte här på forumet fann jag en extremt snarlik konstruktion av eiffelben och efter att ha snackat med Skrytsson visade han upp sin egna version som även den tycks bygga på samma bas (som vann AFOL vs AFOL 2012?). Oavsett samma konstruktion på pelaren så skiljer sig slutresultatet extremt versionerna emellan vilket jag finner inspirerande. Själva bygget är inget märkvärdigt men det första jag gör i microskalan som jag gillar mer och mer.







Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skrytsson

Tycker som sagt att detta är jävligt snyggt byStfn!

Bara att fortsätta och bygga hela Sergels torg!  :D


o0ger

Bravo! Mycket fint bygge och ett bra bidrag till tävlingen.

Konkurrensen har hårdnat rejält de senaste dagarna!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Jag känner igen tanken att hela Sergels Torg borde byggas...

Du kan ju börja med att bygga en pluppsala-modul med hela rondellen... ;)


Odidoma


Tektor

Läckert att du till och med har fått med det "smutstransparenta" färgen, och inte fegat ur och byggt den krispiga kristallfärgen som pelaren väl bara hade på skisser och i konstnärens fantasi. Och rondellens superellipsformen är där också!


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.