Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

#660
Här kommer lösningen:



Utöver denna finns det flera andra lösningar:


2x6 pluppar


1x6 pluppar


2x4 pluppar

Det häftiga här (som jag inte visste) är att en hinge plate är 1/4 plate tjock vilket gör att den kan användas till att täppa till gluggar som uppstår när man bygger 1/2 studs offset! Riktigt bra att veta!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Eller lösningen jag hade då underdelen av gångjärnet är 1/4 plate lägre än en brick.

andreaseldh

Jag gjorde mittendelen av tre st 1x2 tile.

Teabox

Känner att jag lärt mig något nytt idag :)

o0ger

#664
Nu är det ju fredag igen. Dags för o0gers Helgutmaning nr 53!



Den vita och den rosa delen är identiska fast den ena är vänd upp och ner och sitter i 90 grader mot den andra. Både den vita och den rosa delen är 8 1/2 plate höga, och 3 pluppar bred, och ja det sticker ut en plupp på sidan som ni skymtar lite på bilden.

Jag har tagit bort alla skarvar och fasade kanter från renderingen den här gången också.

Edit: Ibland så lyckas jag inte riktigt förmedla vad det är jag är ute efter i mina utmaningar. Tex den här gången så är lösningen mycket enklare än jag hade hoppats. Därför kommer här nu en restriktion! Du får inte använda någon 1x1 brick (3005) i lösningen. Du får bara använda 6 st 1x1 (3024) plate i lösningen.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. På måndag kommer en ledtråd.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Myko
- Edde
- Godtfred
- HaGLa
- andreaseldh

Löst efter ledtråd:

- MattiasKr
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Sticker det ut en motsvarande rosa plupp på baksidan?

Kan du förtydliga om glappen är en halv plate stora?

o0ger

Citat från: Myko skrivet 02 mars 2018 kl. 14:01
Sticker det ut en motsvarande rosa plupp på baksidan?

Kan du förtydliga om glappen är en halv plate stora?
Ja, det sticker ut en plupp på den rosa på baksidan. Glappen är en halv plate.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Jag har uppdaterat utmaningen med lite restriktioner eftersom jag har byggt en för dålig utmaning.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Här kommer en ledtråd om det är nån som är nyfiken: 4490
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Nu tänkte jag ge er lösningen.





Poängen med det här var att visa att man kan använda olika typer av valvbågar för nån slags trapping. Kanske kan vara användbart nån gång.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#670
Tiden går fort, nu är det fredag igen. Dags för o0gers Helgutmaning nr 54!



Det är en fjärdedels plate glapp mellan mittdelen och över och underdelen. Bygget ser likadant ut från alla håll.

Edit: byggets höjd är två pluppar (5 plates), bredden är 4 pluppar och 4 plates. Djupet är 6 pluppar.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. På måndag kommer en ledtråd.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

-

Löst efter ledtråd:

- Godtfred
- HaGLa
- andreaseldh
- MattiasKr
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 09 mars 2018 kl. 14:41
Det är en halv plate glapp mellan mittdelen och över och underdelen. Bygget ser likadant ut från alla håll.

Edit: byggets höjd är två pluppar (5 plates), bredden är 4 pluppar och 4 plates. Djupet är 6 pluppar.

I så fall måste glappet vara en fjärdedels plate på varje sida.

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 11 mars 2018 kl. 12:52
Citat från: o0ger skrivet 09 mars 2018 kl. 14:41
Det är en halv plate glapp mellan mittdelen och över och underdelen. Bygget ser likadant ut från alla håll.

Edit: byggets höjd är två pluppar (5 plates), bredden är 4 pluppar och 4 plates. Djupet är 6 pluppar.

I så fall måste glappet vara en fjärdedels plate på varje sida.

Ja, det har du ju rätt i  :-[
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Det var visst svårt. Här kommer två ledtrådar:

3040a och 4081b
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Här är min lösning till Helgutmaning 54. Fyll gärna på med era lösningar. Det förekom två varianter tror jag.



Det kluriga här var ju att man skulle komma på att 3040a finns. Alltså en 2x1 en slope utan röret i mitten. Den kan alltså placeras steglöst precis som en tile. Kanske kan vara bra att känna till?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.