Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Min lösning är helt symmetrisk. De gröna bitarna sitter där bara för att illustrera att hålet är 5 plattor tjockt. Och eftersom 5 plattor tjockt är detsamma som 2 knoppar brett, var det bara att göra en lämplig hållbytarkub i mitten.

janho

Så här ser min lösning. Också symmetrisk.



För övrigt... Här är en utmaning till o0ger ;-) (eller till vem som vill prova) Det är nästan samma bygg men de två plates är lite vrida (men det går inte att vrida dem).


o0ger

#452
Dåså, då fortsätter vi med lite helgpyssel. Dags för Helgutmaning nr 25!



Bottenbiten måste vara en 4x6 plate. Jag hoppas annars att bilden är självförklarande.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Myko
- andreaseldh
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Okej, jag fattar, det är för svårt + att alla är i Sundsvall + Eurovision ;)

Det finns ingen hemlig teknik att komma på här. Det är bara att använda allt ni har lärt er och försöka få till nåt som sitter ihop. Jag kan förlänga utmaningen till nästa helg om ni behöver mer tid.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Citat från: o0ger skrivet 14 maj 2016 kl. 19:20
Jag kan förlänga utmaningen till nästa helg om ni behöver mer tid.

Ja, det vore bra för mig i alla fall, om det funkar med alla andra. Jag har ingen tid just nu...

o0ger

Okej, ni får till onsdag. Alltså måndag och tisdag också.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#456
Nu kommer lösningen.

Det var många knepiga offsets den här gången. Det går att lösa på olika sätt. Min lösning är den längst till vänster. De andra två lösningarna inbegriper båda någon form av clip+bar.



Bra gjort att ni lyckades lösa den!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Denna kombination av 15535 och 47905 var mycket fiffig! Min egen lösning med dubbla clips (i mitten på bilden ovan) var nog mer tur än skicklighet.

o0ger

Just det, tack för att du lyfte fram den detaljen :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#459
Nu är det dags för Helgutmaning nr 26!

Den här gången är det lite enklare. Jag tror de flesta klarar det. Kom igen nu! Ni får bara helgen på er den här gången ;)



I ändarna sitter det 1x1 tile. De sitter 1/2 plate från kanten. Det är 8 st 50950 som sitter runt om.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Lews
- Anders67
- Myko
- andreaseldh
- MattiasKr
- Janho
- Hassel
- Stigge72
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#460
Hej på er!

Nu är det måndag, så nu kommer avslöjandet. Det var inte så svårt den här gången. Kul att se lösningar från flera som inte brukar vara med på utmaningarna. Så här ser min lösning ut.



Alla ni andra har gjort exakt som jag. Förutom Stigge72, som bara använde 2 travis bricks, och i mitten hade han istället en 47905. Snygg trapping!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#461
Haha! Ni trodde jag hade glömt er va!? nähädå! Nu blir det svårt!! Det var för lätt förra veckan.

Dags för Helgutmaning nr 27!

Den har kallats omöjlig. Jag säger att den inte är det. Behold:


Det är en 3x3x3 kub. Alla sidor är släta. Titta inte för mycket på bilden, det är endast en representation (jag tror inte att det går att bygga så på riktigt). Jag vet att den inte är omöjlig, för jag har byggt den, både i plast och i LDD. Jag har en lösning i LDD där alla bitar sitter ihop. Ganska imponerad av LDD att den klarar av att hantera det faktiskt.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Lews
- Janho
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Färgen kan vara en ledtråd
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Det jag menar med ledtråden är att jag har använt en viss bit som bl.a. har tillverkats i blått, vitt och rött. Ledsen, men tydligare än så kan jag inte vara.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#464
Sådär. Då var helgen slut.

Jag vet, en helg kan vara för kort. Många av er var upptagna på utställning i Kista. Jag tänkte ni kunde gadda ihop er och lösa den tillsammans.



Lews har hittat samma lösning som jag pratade om. Tricket är att använda en 3065 som gjordes i bl.a. vitt, blått och rött en gång i LEGOs barndom. Janho hittade en annan lösning med glass-struten. Bra jobbat!

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.