Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] (WIP) - AndersI bygger CC-hus (flera stycken nu...)

Startat av AndersI, 21 januari 2014 kl. 13:26

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

I fredagens DN fick jag syn på en bild av (en modell av) ett Stockholmshus, som kändes bara sådär "det måste jag försöka göra i Lego". Proportionerna mellan olika delar av huset var nästan precis rätt för Lego. Mönstret delas lätt upp i 16 steg, varför jag valde att försöka göra ett halvt CC-hus av det.



Det är inte alls uppenbart än att jag kommer att lyckas, men bara för att ha något att göra när jag är förkyld (influensa?), och kanske ge en idé till någon annan, så tänkte jag dokumentera bygget stegvis. Tröttnar ni är det bara att låta bli att läsa! Tröttnar jag, så slutar jag bara...

Här och var saknar jag rätt bit(ar), och använder annan färg eller annan form i stället. Blir bygget bra, så får jag väl komplettera.

Första steget är bottenvåningen, inget komplicerat egentligen - det enda kanske är att våningsplanen inte går där de horisontella strecken är på huset, vilket man kanske tänker sig först (men inte står fönstren nere på golvet!).





Notera att jag bara bygger fasaden, tills jag vet om det är värt besväret... Nu när jag tittar på bilderna tycker jag nog att skyltfönstret ligger för långt in (och det saknas kanske en bit längst ner på vardera sidan om fönstret).

carlmagnuso

Kul med byggprocessen och spännande bygge att följa!
Jag ser fram mot fler uppdateringar :)

malmen

Detta ska bli intressant att följa, så jag hoppas intresset håller i sig för din del också :)

AndersI

Nädå, tålamodet tryter inte än... I själva verket har jag mer att visa/fråga på en gång.

Första våningen är helt normal, sånär som på dubbla rader 'jumper plates' för att få utsticket som egentligen hör till överkanten på 'skyltutrymmet' (eller vad det nu ska kallas).



Över till frågorna:

- Randiga hörnpelare, eller släta?
- Gröna fönster, eller vita?
- Svarta stänkskydd över fönstren, eller vita?

Själv lutar jag just nu åt: Släta (verkligare, men strukturlöst), Gröna (ger bättre djupverkan), Vita (eller svarta?)

AndersI

Nästa våning är lika enkel, så den lägger jag upp på en gång.


malmen

Citat från: AndersI skrivet 21 januari 2014 kl. 13:53
- Randiga hörnpelare, eller släta?
- Gröna fönster, eller vita?
- Svarta stänkskydd över fönstren, eller vita?
Här är vad jag tycker :)
- Randiga
- Vita
- Vita

Men jag hade gärna sett en bild på hur det ser ut med bara gröna fönster, samt vita fönster/svarta stänkskydd.

Teabox

Citat från: AndersI skrivet 21 januari 2014 kl. 14:07
Nästa våning är lika enkel, så den lägger jag upp på en gång.

Ser bra ut. Fortsätt så :)

AndersI

#7
Efter att ha kommit så här långt, tyckte jag att fasaden var för slät (och jag gillar inte riktigt de randiga hörnpelarna), så nu satte en massa experimenterande igång för att få till en liten offset mellan hörn och vägg.

Efter att ha hittat bit 30586 i mina gömmor var idén ganska klar, frågan var bara om geometrierna stämde också. Och det gjorde de...



Tyvärr börjar de vita fönstren ta slut, om jag inte river mitt höghus. Det var detta som föranledde experimenten med gröna fönster.

Dekorationerna på fasaden kom som en naturlig följd av att jag använde 'headlight brick' för anslutning av väggelementen. Något måste ju göras för att dölja dem lite grand.



Det är ungefär nu jag inser att det inte finns någon större anledning att fundera på inredning, och att jag har två våningsplan att bygga om. Men jag velar fortfarande mellan strukturerade eller släta hörnpelare (i verkligheten är de ju bara putsade dekorationer).


stej123

Jag gillar dom släta hörnpelarna bättre. Tycker det verkar stämma bättre med bilden också. Kanske går det lägga till någon detalj så att de inte blir så "tråkiga". Offset blev riktigt snyggt :)

Förslag:

AndersI

#9
stej123, jag gillar det du ritade där! Så får det nog bli. Och ja, offset blev snyggt men alldeles förbaskat pilligt, och svårt att kombinera med din förbättring - 30586 har inga 'antistuds' på halva undersidan, så det går inte att fästa något där. Och så behöver jag skaffa massor av grå headlight bricks...

Men problem är till för att övervinnas!

stej123

Citat från: AndersI skrivet 21 januari 2014 kl. 17:25
stej123, jag gillar det du ritade där! Så får det nog bli. Och ja, offset blev snyggt men alldeles förbaskat pilligt, och svårt att kombinera med din förbättring - 30586 har inga 'antistuds' på halva undersidan, så det går inte att fästa något där. Och så behöver jag skaffa massor av grå headlight bricks...

Men problem är till för att övervinnas!

Vill du ha fler förslag så har jag fortsatt bygga i LDD, bland annat vindsvåningen. Men jag vill inte kapa ditt projekt och förstöra bygglädjen för dig så jag vet inte om du vill se fler bilder? :P

AndersI

#11
Det klart du ska visa vad du har ritat! Så blir det ett mini-CB  :D

Jag har för övrigt helt byggt om placeringen av väggar och hörn - i stället för att flytta väggen en liten offset inåt så bygger jag hörnen med offset utåt (tiles på tvären, men inte en hel tile utstick).



Jag har förresten en (första variant av) vindsvåning jag ock, men den är hemlig än så länge  :P

stej123

Så här långt hann jag komma innan (skit)hockeyn började


Odidoma

Intressant tråd att följa och snygga byggen! Ser fram emot fler bilder och sen hoppas  jag att du fortsätter med insidan.

o0ger

Det är fint, men... du har ju två olika typer av bakoframvända 1x3 plates på fronten av huset. Så kan vi väl ändå inte ha det? ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.