Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Star Wars Bobbleheads

Startat av jalex, 08 augusti 2016 kl. 10:50

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex



Det här är ett litet projekt jag pillat med då och då under sommaren - Bobbleheads (eller Tjockskallar som det heter på svenska) i LEGO. Vad jag vet så har det inte gjorts någon sådan sen förut, som fungerat särksilt bra i alla fall.

Jag gjorde först tre andra versioner som var större och som var av Superman, Batman och Wonderwoman. Jag tänkte lägga ut det på Ideas, men hittade snart en bättre teknik för själva "bobblandet" av huvudet. Då gjorde jag nya mindre figurer som Star Wars karaktärer i stället. Det blev Luke, Han, Leia, Darth, Boba och en Stormtrooper. Kanske jag lägger ut superhjältarna på min flickr senare.

Tekniken bakom bobblandet är väldigt enkel - en antenn och en Plate, Round 1 x 1 with Open Stud. Hålet i i den sistnämnda biten gör att antennen sitter fast och kan rotera huvudet i olika riktningar.





Jag kände också att för att demonstrera själva bobblandet så behvödes en video, så här nedan är videon som jag efter mycket trassel fick ihop. Med den kameran jag hade så gick det inte att få till bättre kvalitet dessvärrre.

https://youtu.be/wGSomYh9HC0

Själva projektet kan ses här, så lägg gärna en röst. :) Fler bilder finns också där.











Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Vibora

Det är ju helt genialiskt! Lätt att älska de där små "wobblande" figurerna. Du kan nog räkna med att få se fler karaktärer med din nya standard inom kort.

Ozp

Riktigt smart. Dock inte så intresserad av star wars. Men det borde gå att göra andra gubbar.

CopMike

Klockers :D! Supportad å det grövsta! Jag tror dessa kommer få många röster.

byStfn

Citat från: CopMike skrivet 08 augusti 2016 kl. 11:20
Klockers :D! Supportad å det grövsta! Jag tror dessa kommer få många röster.

Tror detta kan bli din 10k utan att ta ut något i förskott ;) Metoden kommer garanterat att bli en klassiker!

Silence101

Haha de är ju störtsköna.
Jag röstar på dessa helt klart :D
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Wineyard

Fantastiskt! Älskar hur härligt borta Han Solo ser ut!

dalle

Grymma!
Supportat så klart!

mordatre

Känns som en fräsch idé även om bobblehead figurer aldrig intresserat mig. Supportar.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

andreaseldh

Supporter nr 14, bara 9986 kvar men det borde inte vara några problem!

Gillar att figurerna har ett snyggt underbett, även om det bara beror på att  92593 inte finns i tan.

o0ger

Hatten av till en kul och unik idé! Bravo!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Odidoma

Kan bara hålla med tidigare kommentarer, självklart supportar jag.

Meh

Haha, helt underbara!
Support nr 23!

jalex

Tack för era kommentarer och support!  :D

Förresten, fungerar det att spela upp videoklippet som jag har med i projektbeskrivningen?

Citat från: byStfn skrivet 08 augusti 2016 kl. 11:27
Citat från: CopMike skrivet 08 augusti 2016 kl. 11:20
Klockers :D! Supportad å det grövsta! Jag tror dessa kommer få många röster.

Tror detta kan bli din 10k utan att ta ut något i förskott ;) Metoden kommer garanterat att bli en klassiker!

Ja får se hur det går... Promotingen är ju det som spelar roll i slutändan.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Magnus den store

Kul grej.

Citat från: jalex skrivet 08 augusti 2016 kl. 15:26
Förresten, fungerar det att spela upp videoklippet som jag har med i projektbeskrivningen?
Ja.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.