Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOD/MOC Apoteket CC hus.

Startat av Manne, 05 augusti 2016 kl. 11:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Manne

Nu är det dax med en tråd..

För knappt två år'sen så hittade jag in på en sida här på forumet om CC hus som hade ett antal filer till LDD (http://www.swebrick.se/index.php?topic=3061.0) och nu har jag samlat över en lång tid o byggt o revet o byggt igen.. Men kommit till ett trivsamt avslut på byggt nu.. Så nu vågar jag lägga ut lite bilder..

Framsidan är helt enligt den fil som finns på forumet men resten är ombyggt efter mitt eget tycke o lösningar överlag.. Har varit en ganska lång väg att vandra för min del.. Det märks i bygget att hen som designat huset har helt o hållet gjort det i LDD då fasaden fram bitvis håller väldigt dåligt ihop då det inte finns en direkt bärvägg bakom fasaden så många jumper plates går åt för att få strukturen att komma fram.. På baksidan gjorde jag en utbyggnad för att få plats med allt som jag ville ha in, från början var det massa containers i tre våningar men jag har inrätt alla våningarna efter eget tycke , så det blev en ägarbostad på vån tre och fyra, kontor/lager på vån två , o själva apoteksdelen på bottenvåningen ut mot gatan , en liten lagerdel på baksidan finns med.. Uteplatsen bak är enkelt gjort med ett mindre träd o en bänk som passade in i stilen där.

Har lite mobilbilder på utsidan så kommer insidan lite senare.. Kommentera gärna , o vet ni något om detta Apotek så skriv gärna..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

byStfn

Väldigt fint! Ser franskt ut.

Peter S

Snyggt! Ett stort projekt att ro i land med.

Manne

Citat från: byStfn skrivet 05 augusti 2016 kl. 13:38
Väldigt fint! Ser franskt ut.

Har inte en susning vart ev orginal/förebild finns.. Men gillade det direkt så pass att det skulle byggas någon gång.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Manne

Citat från: Peter S skrivet 05 augusti 2016 kl. 14:03
Snyggt! Ett stort projekt att ro i land med.

Det inser man när det är försent så då är det bara att bygga på.. Insidan har krävt sina bitar med kan jag säga.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

AndersI

Ett snyggt bygge! Men några saker att peka på ska jag väl ändå kunna hitta...  :P

- som nästan alla CC-hus är det väldigt utbroderad fasad och väldigt slätt på övriga sidor. Jag tycker gott att baksidor kan få lite mer utrymme och utbrodering (och en del fasader kunde vara mindre överlastade). Och något CC-hus skulle ju kunna få vara slutet på en husrad, dvs. även en sida får utsmyckning utan att nödvändigtvis vara ett hörnhus - i verkligheten finns det gott om hus med lite avstånd till nästa, utan en hel gata bredvid sig. Och eftersom ingången till bostadsdelen är på baksidan måste ju minifigarna komma dit på något sätt?

- det svarta strecket mellan grå och grön våning känns lite off, och det känns som om de två 'hörnstolparna' är avbrutna där det är en plates lucka. Har du höjt originalet med en plate här, eller var det designat så?

- ingen bild uppifrån, så vi vet inte hur taket ser ut - trots att den betraktningsvinkeln är den absolut vanligaste på alla utställningar (för en AFOL i alla fall). Jag tror takvåningen skulle vinna på att ha lutande tak även på baksidan.

- inga bilder på insidan!

Manne

Citat från: AndersI skrivet 05 augusti 2016 kl. 15:14
Ett snyggt bygge! Men några saker att peka på ska jag väl ändå kunna hitta...  :P

- som nästan alla CC-hus är det väldigt utbroderad fasad och väldigt slätt på övriga sidor. Jag tycker gott att baksidor kan få lite mer utrymme och utbrodering (och en del fasader kunde vara mindre överlastade). Och något CC-hus skulle ju kunna få vara slutet på en husrad, dvs. även en sida får utsmyckning utan att nödvändigtvis vara ett hörnhus - i verkligheten finns det gott om hus med lite avstånd till nästa, utan en hel gata bredvid sig. Och eftersom ingången till bostadsdelen är på baksidan måste ju minifigarna komma dit på något sätt?

- det svarta strecket mellan grå och grön våning känns lite off, och det känns som om de två 'hörnstolparna' är avbrutna där det är en plates lucka. Har du höjt originalet med en plate här, eller var det designat så?

- ingen bild uppifrån, så vi vet inte hur taket ser ut - trots att den betraktningsvinkeln är den absolut vanligaste på alla utställningar (för en AFOL i alla fall). Jag tror takvåningen skulle vinna på att ha lutande tak även på baksidan.

- inga bilder på insidan!

Vill ju ha påpekande på bygget absolut.. Den svarta raden är med i originalet , är det faktiska golvet för den gröna våningen.. Hade kanske gjort sig bättre i en annan färg för att smälta in snarare än att stå ut.  Jag vet exakt vilken plate du menar och ja, det är så i originalet också, även jag reagerade på den lucka som bildas där.. Taket är i princip helt slätt utöver en rad ytterst.

Tackar för tid o inlägg..

Postar med en bild på taket , insidans bilder kommer i ett nytt inlägg.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Manne

här kommer lite bilder på bottenvåningen och kontor/lager på vån 2. Våning två har jag valt att inte ha helt golv utan en del är öppet ner till bottenvåningen för att få en bättre samhörighet med affärsdelen. Gillar o sätta Tiles på golven så det var bara lite smärtfyllt o frustrerande att göra det i efterhand.

Vån 2 som har bara en baksidesvägg är gjord så för jag lyckades inte dela fasadens framsida på ett smärtfritt sätt , så den våningen skjuts in bakifrån helt enkelt.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Manne

Ägarlägenheten börjar på vån 3 och fortsätter upp på vån 4 , det är ett gammalt par som bor där , o dottern jobbar som biträde nere i Apoteket .

Vån tre är inrett med ett kök ,  o lounge med ett fett akvarium längs en vägg sen lyckades jag med lite SNOT få ihop ett minimalistiskt byggt Flygel piano efter en del jobb.

Jag har valt o köra denna våning helt utan mellanväggar då jag tyckte att allt faktiskt passade ganska bra ihop som ett stort rum.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Manne

Sista våningen består av en sovrumsdel lite annat smått o gott, en gammal tv står vid ett fönster o kör myrornas krig som det hette en gång i tiden. En bokhylla har fått en nära plats till sängen då det läses en hel del.. Bardisken i hörnan väntar på sin ägare att dyka upp..

Toaletten är i den vänstra delen och vart det ända rummet som fick en vägg för privata ärenden :)

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Myko

Snyggt klossat, och jag vill inflika att jag faktiskt gillar luckan som Anders nämner!

Manne

Citat från: Myko skrivet 05 augusti 2016 kl. 18:04
Snyggt klossat, och jag vill inflika att jag faktiskt gillar luckan som Anders nämner!

Tackar.. Är ju kul o klossa , det jobbiga är att ha rätt delar hemma. För min del som relativt ny så är det inte helt lätt o ha rätt delar hemma så det kan bli lite regnbåge för att komma vidare för att sen riva ner o bygga upp med rätt färg igen. Men dock ett roligt projekt.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Anders67

#12
Härligt bygge, mycket kul att du delat med dig av detaljbilder. Jag tror jag vet vilken LDD fil du utgått ifrån också en av mina favoriter på nätet. Mycket rutiga golv  :D . Bra byggt och jobbat.

De grå stolparna på våning 2 är i mitt tycke lite märkligt, skulle hellre haft dem i hörnena, en lite detalj som kanske inte blir bra men kaske värd att testa.

Ozp


Manne

Citat från: Anders67 skrivet 06 augusti 2016 kl. 21:25
Härligt bygge, mycket kul att du delat med dig av detaljbilder. Jag tror jag vet vilken LDD fil du utgått ifrån också en av mina favoriter på nätet. Mycket rutiga golv  :D . Bra byggt och jobbat.

De grå stolparna på våning 2 är i mitt tycke lite märkligt, skulle hellre haft dem i hörnena, en lite detalj som kanske inte blir bra men kaske värd att testa.

Det blev mycket rutigt golv , upplever det som en personlig favorit att göra.. Upplever att det ser större ut när jag kör minsta Tile möjligt, lite som man lurar ögat att tro att platsen är större än vad den är.. Än att man kör större Tiles eller enfärgat, så fick passa på att lägga in någon matta i lite lyxigare färg för att minska ner rutigheten..

Är det balkong stolparna du menar som lite udda så hänger jag med.. Min mage säger att det borde varit två till kanske, i yttre hörnen.

Vet du något mer ang den som från början gjort LDDen ?

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.