AFOL vs AFOL 2014 - Plast from the past. VINNARE!

Startat av Skafte, 06 september 2014 kl. 18:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Till att börja med vill tävlingsledningen tacka för sexton fantastiska bidrag! Fantasin och byggskickligheten bland Swebricks medlemmar upphör aldrig att förvåna. Oerhört lämpligt att det blev just 16 när tävlingen är anordnad i cupform. Detta bidrar förstås också till att riktigt bra bidrag kan åka ut tidigt om de lottas mot ett som är bara lite bättre. Hoppas ingen är förkrossad över lottningen, jag svär på min guld-C-3PO att all lottning utfördes enligt gängse rutiner!

Nåväl. Till vinnarna.

Första plats och vinnare av Palace Cinema :

ETZEL

Ferris Bueller's Day Off (1986)



Denna, av forummedlemmarna framröstade vinnare, utnyttjar storleksbegränsningen till max och förmedlar känslan av action och rörelse på ett väldigt livfullt sätt. Detaljrikedomen är hög och även om filmen som bygget avbildar inte är en av de allra kändaste från 80-talet visar referensbilden hur likt det är. Bra jobbat av Swebricks tidigare ordförande och tävlingsansvarige Etzel. Och träden är stablia nog att hålla upp en hel bil!  :)


Juryns specialpris: en o0ger-limousine med läderklädsel:

MUEDE

Jönssonligan dyker upp igen (1986):



Juryns motivering: Många fina bidrag. Hur ska man välja ut något speciellt? Vi har valt ett bygge som gav direkt igenkänning så fort vi såg det. Scenen är fin med många glada färger och med flera nyckelkaraktärer från filmen. Bygget känns väldigt genomarbetat och genomtänkt. I full fart blåser en båt in i scenen! Juryns pris går till en av våra svenskaste actionfilmer!

Bland alla andra bidrag har vi också utsett fyra byggen som får ett hedersomnämnande och en polybag (ja ni vet de vanliga vi har med Jack Sparrow, Hawkeye, Jay eller Crawley, ni får välja):


Göta Kanal (1981) av Ozp:



Oväntad skala. Väldigt annorlunda jämfört med de andra.


Blues Brothers (1980) av Tunguska:



Många ovanliga färger samsas i bra harmoni på liten yta.


Spaceballs (1987) av Svartkrut:



Enda bidraget med inredd insida :)


The Shining (1980) av Majkel:



Roligt och oväntat att denna film dök upp! Inte mycket fordon i denna film. Men scenen med trehjulingen i korridorerna på The Outlook Hotel är onekligen ikonisk.


För fullständighetens skull kommer här, utan inbördes ordning, en bild på alla övriga fantastiska bidrag så att deras byggare blir "avslöjade":

Magnum P. I. (1980-1988) av dalle:


Blade Runner (1982) av Limpfittz:


Christine (1983) av THSH83:


The Living Daylights (1987) av andreaseldh:


Blade Runner (1982) av PeterS:


Police Academy (1984) av MartinAberg:


Aliens (1986) av Lingonfil:


Mad Max 2 (1981) av odidoma:


Ferris Bueller's Day Off (1986) av Colligo:


The Gods Must Be Crazy (1980) av stigge72:


Tack alla medverkande och röstande för en jätterolig tävling! Håll ögonen öppna, förr än ni anar kommer en ny tävling utlysas!

/Skafte och o0ger

PS. Priserna kommer delas ut på Uppsalaeventet. Om någon av vinnarna inte kommer dit skickar vi förstås hem era priser!

Odidoma

Bra klossat alla och en stort grattis till Etzel!

dalle

Grattis Etzel! Nu får du ännu en anledning att inte åka ifrån Uppsala v 45. Imponerande att du byggt så stabila träd.
Måste säga att det var många bra bidrag förutom mitt i denna tävling.

Anders67

Gratis Etzel, stabilt. Ska nog se filmen i kväll!
Bra jobbat ni andra, många fina byggen.

Nextuz

Grattis Etzel :D
Ser ju ut o sitta ihop... lite iallafall :P

Mikael Sol

Grattis Etzel!

Alla som var med är helt klart vinnare!

Ozp

Grattis Etzel.
Varför får jag alltid möta vinnaren i första omgången?

Gideon

Grattis Etzel! Många riktigt fina bidrag från övriga också :)
Ser fram emot nästa års tema (och den smått orealistiska förhoppningen att man ska ha tid att bygga nåt också).

lingonfil

Mina gratulationer till vinnaren och mitt beröm till o0ger osh skafte för en bra tävling.
Jag diggar cup-upplägget.

Etzel

Tack så mycket för gratulationer! Det var några jämna matcher på vägen, särskilt kvartsfinalen mot Jönssonligan som var min personliga favorit. Kul att det var så många fina bidrag, hoppas det blir likadant nästa år. Jag får ta och börja fundera på ett bra tema.

Tack också till Skafte och o0ger för bra arrangemang!

Muede

Får instämma i kören. Mycket bra organiserat med roligt upplägg. Man får verkligen tummen ur när det blir är tävling. Sen får jag tacka ödmjukast för juryns beslut.  :)

Och grattis till dej Etzel!
/ Muede

andreaseldh

Grattis alla vinnare av olika slag! Ja, vi hade verkligen tur att det var exakt 16 tävlande. Vissa dueller var verkligen svåra att bestämma sig för när man röstade, men jag gillar detta röstningssystem och vill inte klaga på utfallet av lottningen. Det var roligt att jag kom ända till kvartsfinal i min första tävling.

Om vi har otur nästa år att det inte blir exakt 16 deltagare, är det tekniskt möjligt att utforma röstningen på följande sätt?
* Alla bidrag deltar den första röstningsomgången.
* Varje röstande markerar 8 bidrag som man vill ska gå vidare.
* Från och med kvartsfinalerna kör man lottade dueller som i år.

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 06 september 2014 kl. 23:30
Om vi har otur nästa år att det inte blir exakt 16 deltagare, är det tekniskt möjligt att utforma röstningen på följande sätt?

Nästa år kör vi på 32 bidrag, tycker jag. ;) (eller 64...)

Grattis Etzel och alla andra vinnare!
Intressant att få veta vilka som byggt vad, och lite oväntat att Etzels bidrag uppenbarligen inte är ett Etzel-bygge. (Ord-lista för icke-insatta.) ;)

Etzel

Citat från: stigge72 skrivet 07 september 2014 kl. 00:06
Nästa år kör vi på 32 bidrag, tycker jag. ;) (eller 64...)

Grattis Etzel och alla andra vinnare!
Intressant att få veta vilka som byggt vad, och lite oväntat att Etzels bidrag uppenbarligen inte är ett Etzel-bygge. (Ord-lista för icke-insatta.) ;)
Det kan vara så att det vinnande bidraget blev rivet ganska omgående efter fotografering eftersom byggaren i fråga inte stod ut med ställa upp ett visst träd med tillhörande bil efter att det rasat för tjugonde gången... ::)

Det finns ett par extra bilder på min flickr nu också. :)

Tie Fighter

Hade ju inte varit ett äkta Etzel bygge annars.  ;D
Stort grattis till vinsten!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.