Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Magnus den store bygger micropolis

Startat av Magnus den store, 30 december 2016 kl. 01:52

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Snygga små byggen! Byggarbetsplatsen är nog favoriten.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: jalex skrivet 05 mars 2017 kl. 19:13
Snygga små byggen! Byggarbetsplatsen är nog favoriten.
Jag håller med. Det tillför mycket om det är mer än enbart en massa höga hus.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 05 mars 2017 kl. 19:59
Citat från: jalex skrivet 05 mars 2017 kl. 19:13
Snygga små byggen! Byggarbetsplatsen är nog favoriten.
Jag håller med. Det tillför mycket om det är mer än enbart en massa höga hus.
Tack, lustigt nog har jag rivit byggarbetsplatsen och av en tillfällighet sitter jag och planerar min framtida enmetare. ;D Jag har strukturerat om alla mina plattor så att de är 2x3 moduler och jag försöker variera bebyggelsen i höjdnivå. Bland annat har jag ett kvarter med sluttningshus (inspiration av Nybohov) där fyra av husen är 4-7 bricks höga och det femte är min skyskrapa i tan från micropolistävlingen. Den högre skyskrapan i tan har jag rivit då jag behövde bitarna. En annan sak som jag byggt är en centralstationsliknande byggnad cirka 14 bricks hög, med ett rundat glastak. Den har stor volym då den även är bred och djup.

Jag läste nånstans att en skyskrapa i micropolis är 25 bricks och uppåt. Jag vet inte hur vedertaget det är men jag har en som är 26 bricks plus fyra som är högre, så fem totalt. Nedan är en designstudie på min framtida skyskrapa. Jag saknar bara några tusen bitar för att kunna bygga den. Den blir 18x18 studs i botten och 10x10 studs i toppen. Den kommer kanske inte passa så bra ihop med de övriga husen. :-\


Designidé på min enmetare.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Jag var lite fundersam på hur många studs som behövs mellan varje sektion, eftersom skyskrapan blir hög men förhållandevis smal. Det var för många i den tidigare stommen. Jag har ändrat lite så nu har jag tolv studs mellan varje sektion och färre än så går inte utan tiles i fasadliv, och det vill jag inte ha. Jag kommer klä in stommen med plates (6 x 24) som jag lägger omlott. Allt för att göra den starkare.

I veckan har jag fått en order av Stork och en av Dark Link, så jag tror att jag har bitar för att bygga de tre översta sektionerna. Återstår att se hur mycket jag orkar bygga. Det är bara 1 128 grille tiles som ska sättas fast.  ::)


Omgjord sektion med med gardinväggen (det kallas för curtain wall på engelska) till höger.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Det har varit fint väder idag men lite har jag hunnit bygga, så här är en wip. Jag har bitar till tre av fem moduler och då når jag 57,5 cm. Med fem moduler når jag knappt 96 cm men då tillkommer också ett tak. Behöver även göra en vettig bottenvåning, men hur den ska se ut vet jag inte idag. Jag var tvungen att sätta fast mina brackets med studs både under och över. De har en tendens att lossna när jag trycker dit eller tar loss den snottade ytterplattan.


Stomme

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Har fått dit gardinväggen runt hela byggnaden och avslutat med tak och mast/antenn. Det är tydligt att det behövs en bottenvåning eller sockelbyggnad. Det ser inte bra ut.


Skyskrapa
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Men bortsett från det ser det bra ut!
Möjligen lite maskineri på de platta taken...

lingonfil

Trevligt med en ickeregulär väg. Sånt livar upp staden. Och trevligt med vattnet, kanske man man ha ett trädäck intill trottoaren längs med vattnet?

Magnus den store

Citat från: AndersI skrivet 15 mars 2017 kl. 15:26
Men bortsett från det ser det bra ut!
Möjligen lite maskineri på de platta taken...
Tack, jag kommer ha nånting på taket, men jag har inte riktigt bestämt mig om det är terrasser för medarbetare eller för skyskrapan. I ena fallet blir det nog växter, i andra fallet tekniska installationer. Maskiner är nog mer logiskt.

Citat från: lingonfil skrivet 15 mars 2017 kl. 15:53
Trevligt med en ickeregulär väg. Sånt livar upp staden. Och trevligt med vattnet, kanske man man ha ett trädäck intill trottoaren längs med vattnet?
Nja, jag tänkte placera en byggnad i hålet.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nextuz

Citat från: Magnus den store skrivet 05 mars 2017 kl. 18:14


Brickea möbelvaruhus

Är nog ingen fara :)

Men ta bort C.   BRIKEA så är det inte lika uppenbart :P

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 15 mars 2017 kl. 16:18

Citat från: lingonfil skrivet 15 mars 2017 kl. 15:53
Trevligt med en ickeregulär väg. Sånt livar upp staden. Och trevligt med vattnet, kanske man man ha ett trädäck intill trottoaren längs med vattnet?
Nja, jag tänkte placera en byggnad i hålet.

Jag tror det skulle vara bra med en park eller något lågt så att vägen syns ordentligt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: Nextuz skrivet 15 mars 2017 kl. 16:30
Är nog ingen fara :)

Men ta bort C.   BRIKEA så är det inte lika uppenbart :P
Så är det nog. Jag valde att ha kvar C:et och jag ändrade även teckensnittet, just för att särskilja det något. Hade även varit kul att göra något på HM som blir BL.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 15 mars 2017 kl. 18:03
Jag tror det skulle vara bra med en park eller något lågt så att vägen syns ordentligt.
På framsidan mellan skyskrapan och boulevarden finns det ett litet torg cirka 10 studs djupt. Där ska det bli lite träd. På fotot är det baksidan som syns och den gatan är mera som en bakgata. Där vägen är bredare är det en lastzon och där trottoaren bryts är in och utfarter till ett parkeringshus som jag inte byggt än.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Tektor

Citat från: Magnus den store skrivet 05 mars 2017 kl. 18:14

Brickea möbelvaruhus

Ha! Sånt här gillar jag.
Tips: använd Antique Olive Nord, så blir det ännu mera likt.
Loggan är såklart specialritad, men det typsnittet hamnar "tillräckligt" nära.

http://fontsgeek.com/fonts/Antique-Olive-Nord-D-Regular/download

Magnus den store

Citat från: Tektor skrivet 16 mars 2017 kl. 10:05
Ha! Sånt här gillar jag.
Tips: använd Antique Olive Nord, så blir det ännu mera likt.
Loggan är såklart specialritad, men det typsnittet hamnar "tillräckligt" nära.

http://fontsgeek.com/fonts/Antique-Olive-Nord-D-Regular/download

Det är ett klart bättre typsnitt. Tack!
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Swebrick Tower








Arkitekturhöjd:184,7 m  67,33 bricks
Antennhöjd:235 m  85,66 bricks
Bredd/djup:41,2 m  18 studs
Byggår:1969 
Våningsplan:40

Nu är jag klar med första versionen av min skyskrapa. För närvarande är den 64,6 cm men det saknas två segment på 19,2 cm styck. Det fick bli Swebrick Tower. Det var inte planerat utan det är den enda vita biten med någon form av namn och logotyp som jag har. Placerade en röd 3003 i gatuplan.

På sikt behöver jag bredda det här kvarteret. Den är helt enkelt för stor.


Swebrick Tower
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.