Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Star Wars 32x32 tävling!

Startat av lingonfil, 04 augusti 2017 kl. 21:40

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil

För att sätta lite fart på oss Star Wars-byggare så utlyser jag härmed en tävling. Tävlingen är sprungen ur denna tråd. Det är alltså inte en officiell Swebrick tävling.

Målet är att spela upp Star Wars sagan i 32x32 byggen och att ställa ut dessa på nästa nationella event.

Regler:

       
  • Bygget ska rymmas på en bas av 32x32 studs. (Det kan alltså vara moduverse, baseplate eller något annat så länge det mäter 32x32. Rimligt överhäng kommer att tolereras. 
  • Motivet ska vara en scen från någon av filmerna i Star Wars sagan (Episode 1-8, + rogue 1). En viss artistisk frihet tolereras - bygget måste inte vara en screenshot från filmen. Så länge scenen är igenkännbar från filmerna och inte bara en generisk Star Wars-scen så är det okej.
  • Endast byggen som fysiskt deltar på det stora eventet är med i tävlan om priser.
  • Man får delta med obegränsat antal byggen.
  • Det går bra att delta med gamla byggen, så länge de är med uppbyggda under eventet.
  • Det går bra att använda sig av hela, delar av eller modifierade officiella sest i sin MOC.
För att delta i tävlingen:

       
  • Lägg till ditt bygge till detta kalkylblad (fyll gärna i kalkylbladet innan du blivit färdig med bygget)
  • Posta ditt bidrag i denna tråd. Max tre bilder per bidrag och max 800 pixlar bred. (Jag kan hjälpa till att lägga upp bilder om man har problem med det).
  • Se till att bygget tar sig till Swebricks nästa stora utställning.
  • Deadline är [datum för öppnande av nästa nationella utställning]
Tävlingsledare (jag) bedömer om ett bidrag följer ovanstående regler. Vinnare utses genom omröstning på forumet (eller på plats på utställningen). Tävlingsledaren kommer själv att delta i tävlingen, men eftersom det är jag som donerat priser så kommer jag förstås inte tävla om priser. Passa på att bli av med lite Lego och donera ett andra och tredje pris!

Målet är som sagt att spela upp Star Wars sagan i 32x32-scener. Så jag skulle hemskt gärna vilja att byggare anstränger sig för att fylla igen glappen istället för att bygga ännu en Hoth-scen.  ::) För att underlätta detta så har jag alltså upprättat ett kalkylblad. Jag uppmanar alla som känner sig manade att delta att "boka" en scen i kalkybladet.

Priser:
Första pris: AT-ST
Andra pris: [avvaktar snäll donator]
Tredje pris: [avvaktar snäll donator]

Deadline:
Nästa nationella event

lingonfil

Är det här ett CB?

Om det här tar skruv så kommer det att bli flera byggare som ställer ut byggen som tillsammans utgör ett större bygge. Det är väl typ definitionen av ett CB så antar jag att detta skulle kunna betraktas som ett CB. Men det har inte så mycket andra likheter med andra CB:n. Så kalla det vad du vill.

lingonfil

#2
 För att kicka igång det hela så har jag precis som en TV-kock förberett med några färdiga byggen, =)

Notera gärna att skalan alltså är helt valfri. Notera även att jag i #2 använt mig av ett lasertorn från . Notera slutligen att det i filmerna faktiskt inte förekommer en scen där man får se T-54:orna flyga ut ur hangaren, eller en scen där rebeller och imperiets snösoldater skjuter på varandra. Så detta är ett bra exempel på det spelrum man får lov att ta sig.   

#1: T-54 Snow speeders lämnar Hoth basen från Ep 5 Empire Strikes Back


#2 T-54 En snow speeder (designad av: LarryLars) lämnar Hoth basen (igen) från Ep 5 Empire Strikes Back


#3 Lukes attack mot dödsstjärnan från Ep IV A New Hope.

o0ger

Kul idé! Jag blir lite sugen...
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

ColA

Jag ska försöka vara med så klart, har 2 nästan klara. Jag tycker bara mina byggen inte riktigt duger i miljön på swebrick där alla är så gryma!

Pertan71

Instämmer med föregående talare...  Man blir nästan avskräckt.  :)
Det är aldrig för sent att ge upp.

Anders67

Var inte rädda, va med och ha kul.

Pertan71

Klart....   Ska bara lyckas samla på mig bitar först....  :)    Helt ny här, och fått rejält blodad tand sedan lillgrabben fastnat för SW.  Så nu Bricklinkas och fixas för fullt.  :)
Sugen på massa olika byggen.  :)
Det är aldrig för sent att ge upp.

Emma

Avskräcks inte! Alla har varit nya på utställning nån gång. Swebrick håller hög klass på våra byggen, det är sant.  Men vi håller också hög klass på inkludering och hjälps åt att utvecklas och lyfta varann.

crowwlime_

Grymt kul! Och lagom stort att börja med.
Bara till att fundera ut något, leta bitar och försöka få till lite byggtid..

Odidoma

Kloka ord från A67 & Emma. Även lite stress, tävlingar och feedback får en att utvecklas som byggare. Bara kör!

Clarmo

Dokumentet är skrivskyddat för mig men du kan ske kan lägga in åt mig lingonfil. Jag hade börjar med att signa upp mig på EPIII RotS, Order 66. Dock så kommer det nog dröja tills senhöst/vinter innan själva bygget börjar. Jag kommer säkert på fler scener jag vill göra!

Jag tror detta kan bli grymt bra, förutsatt att vi blir några stycken  :)

lingonfil

Man ska inte vara bekymrad om verkshöjd. I ett traditionellt CB så sitter alla byggen ihop och det finns en ambition att det ska vara ett enhetligt bygge vilket kräver en viss verkshöjd och att man håller sig till en standard. Min tanke med detta är att man ställer ut dem precis som en vanlig enskild modell. Men att man ställer ut alla tillsammans och att man ordnar dem i filmernas ordning. Standarden är 32x32 - that's it.

Citat från: Clarmo skrivet 09 augusti 2017 kl. 08:52
Dokumentet är skrivskyddat för mig men du kan ske kan lägga in åt mig lingonfil. Jag hade börjar med att signa upp mig på EPIII RotS, Order 66. Dock så kommer det nog dröja tills senhöst/vinter innan själva bygget börjar. Jag kommer säkert på fler scener jag vill göra!

Jag tror detta kan bli grymt bra, förutsatt att vi blir några stycken  :)

Jag trodde det skulle räcka med att "publish", men tydigen inte. Jag tror jag lyckats ändra skrivrättigheter nu. Jag har också lagt till dig till arket.

Oavsett uppslutning så kommer blir det fina byggen att ha i bokhyllan. Det kan vara ett sätt att göra en lite roligare display för sets eller figs man redan har ståendes där.

Anders67

Jag lyckas inte lägga till något i arket

Men jag tar gärna scenen - Ep IV - Trash Compactor 32x32

lingonfil

Citat från: Anders67 skrivet 12 augusti 2017 kl. 16:33
Jag lyckas inte lägga till något i arket

Men jag tar gärna scenen - Ep IV - Trash Compactor 32x32

Nu har har jag också uppdaterat länken. Så nu kanske det funkar då.

Trash Compactor var ett bra val. En ikonisk scen.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.