Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Månadens MOC Juli 2017 - arbetstråd

Startat av Anders67, 16 september 2017 kl. 10:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Juli

Anders67

Citat från: Odidoma skrivet 07 juli 2017 kl. 05:11
Här kommer ännu en liten vig.





Tack till Magnus den store för hjälp med att få till bilderna.

Anders67


Anders67

Citat från: SWE skrivet 06 juli 2017 kl. 13:11
Nu kommer första fordonet ut från fabriken. Eftersom stridsfordon 90 har varit den mest efterfrågade bygget  så tyckte jag att den borde vara den första av den nya vågen fordon jag bygger. Den rymmer en förare och sex soldater. Jag har även två andra byggen klara som ska gå igenom fotoredigering och bkn1 är nästan klar men vill bygga om den lite så den blir stadigare.





Anders67

Citat från: Peter S skrivet 10 juli 2017 kl. 10:29
Nu äntligen är kvarteret klart! Det tog lite längre tid än planerat, men skam den som ger sig!
Det är fyra hus med skyskrapearkitektur, dvs en bärande stomme där fasaden inte är del av stommen utan kan utformas var för sig. Jag plockade inspiraion från fyra olika epoker.

1. Ett industrihus från 1880. Den bärande järnstrukturen medger stora salar på varje våning där man kan ha tryckpressar, svarvar, vävstolar eller andra stora och tunga maskiner. Fasaden är oftast tung, här med granitplattor i nedervåningen och en murad vägg ovanför.

2. Ett varuhus från Jugendperioden, med gjutjärnsbalkar. Konstfärdigt utformade böljande järnornament i fasaden. I bottenvåningen medger stålkonstruktionen att man kan ha stora skyltfönster. I våningarna ovanför är det mer Arts&Crafts-känsla med trä och putsfasader.

3. Ett lägenhetshotell från Art Deco-perioden. Stora sandstensskivor är monterade på utsidan av stålskelettet. Våningarna kan få samma fasad oavsett hur högt upp på huset det är. Resultatet blir ofta en vertikal form.

4. Ett kontorshus från 1960-talet med synliga stålbalkar bakom glasfasaden. Den bärande stommen har blivit del av det arkitektoniska uttrycket, vilket också märks i de kraftiga stöden på gatunivån som håller den överhängande delen uppe.

Allt detta blev förstås modifierat av de asiatiska intressen som tog över området innanför muren efter den stora krisen som ödelade stora delar av landet. Bilderna från Klossfestivalen.

Anders67


Anders67


Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 15 juli 2017 kl. 20:03
Jag fortsätter att inspireras och låna av Tom på Flickr. Superschysst att har delar med sig av LDD-filerna.

Det kanske är lite hipster-varning, men jag gillar de ambulerande kaffevagnarna som börjar dyka upp.


Barista on wheels by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


Barista on wheels by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


Barista on wheels by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Anders67


Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 20 juli 2017 kl. 19:42
Fick lite känsla när jag såg franska flaggor i Rålis idag och slängde ihop en liten vig:


Boule by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


Boule by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


Boule by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


Boule by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


Boule by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

PS. Inga legobitar kom till skada, och hunden är förstås en boule-dog.

Anders67

Citat från: Zilmrud skrivet 10 juni 2017 kl. 12:48
Hur tar man sig ur ur en byggsvacka?

Jag hamnade i en bygg svacka, Builder's Block, för ett tag sedan. Kände mig t.o.m. mätt på Lego ett tag. Bokade även av Klossfestivalen då det blev för struligt med semestrar och brist på intresse. Då jag skulle börja ett nytt jobb så fokuserade jag på det ett tag.

Efter LKPG såg jag att IKEA hade häftiga glaskupoler för endast 129:-. Tänkte jag skulle bygga något häftigt att ha på nya kontoret. Jag visset att det skulle vara i fantasy tema men idéerna var många och orken fanns inte p.g.a. min Builder's Block. Men då poppade ett TBB inlägg upp med ett slott i glaskupol. Då fick jag inspirationen tillbaks!

Micro Scala tycker jag är ballt men jag har aldrig känt lust att bygga i skalan. Bygget ett bygge till en tävling på FB men annars har jag inte byggt något. Men då temat är fantasy, SciFi eller annat som faller in i min smak så är det läckert. Skönt att producera små saker som man faktiskt kan ha framme  ;D

Det som är så bra med denna typ av byggen är att man kan ha bygget framme vart som helst utan att det samlar damm samt att det är petsäkert. Man kan ju sätta något form av stopp så att man inte kan ta av kupolen om man vill. Jag kommer nog bygga fler byggen i kupoler framöver. Kan vara kull att t.ex. ge bort i present.

Jag kan inte dela detta bygge utan att ge credd till Yang Wang som byggde bygget som TBB skrev om.
Här är hans bygge på flickr:
https://flic.kr/p/SMZvgz
Här är hans bygge i TBB:
http://www.brothers-brick.com/2017/05/03/magnificent-micro-builds-glass-domes/#more-90334

//Z

Micro Scale Castle in Glass Dome 1 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 2 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 3 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 4 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 5 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 6 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 7 by Peter Ilmrud, on Flickr

Micro Scale Castle in Glass Dome 8 by Peter Ilmrud, on Flickr

Anders67

Citat från: colonel skrivet 23 juli 2017 kl. 22:43
Äntligen klar. Det stoppade inte vid taket, men det blev också byggt staket och träd av skiftnycklar.

Uppdraget slutfört - Jag hoppas :-)

Anders67

Citat från: swestar skrivet 25 juli 2017 kl. 19:47
" Jag skulle vilja kunna montera den så att den kan stå upp mot en bakgrund (idéer om hur tas tacksamt emot)."

Bilder på en gammal moc  :)





Anders67


Anders67

#14
Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 19 juli 2017 kl. 07:29
Nu är det klart! Hyfsat nöjd med resultatet. Som vanligt blev det inte riktigt som på min ursprungliga skiss, bl.a. fick jag utforma taket efterhand. Riktigt många bitar... Oklart hur många.

Tack för peppning längs vägen! Det fick mig att bli klar långt tidigare än beräknat. Fler bilder finns på Flickr.



LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.