Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tävling - Micropolis - deadline 2016-12-27

Startat av Anders67, 22 oktober 2016 kl. 12:06

Föregående ämne - Nästa ämne

drdoddo

Det här med skalan har jag svårt med...en stud är så långt, en plate så hög, etc...men en kul utmaning i alla fall.

Magnus den store

Litet förtydligande.

På en brick 1x1 motsvarar en sida 7,5 fot = 2,286 m.
En tile är 3 fot hög eller 0,9144 m hög.

I svenska bostäder är ett nutida våningsplan cirka en brick hög inklusive golvets tjocklek.

Om man bygger snot är bredden på en tile 1x1 inte tillräckligt för att vara ett våningsplan. Minsta takhöjden är normalt 2,4 m i Sverige. 2,286 m ger alltså för låg takhöjd. Moderna kontor och gammal stadsbebyggelse har ibland högre takhöjd.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 25 november 2016 kl. 17:44
Litet förtydligande.

På en brick 1x1 motsvarar en sida 7,5 fot = 2,286 m.
En tile är 3 fot hög eller 0,9144 m hög.

I svenska bostäder är ett nutida våningsplan cirka en brick hög inklusive golvets tjocklek.

Om man bygger snot är bredden på en tile 1x1 inte tillräckligt för att vara ett våningsplan. Minsta takhöjden är normalt 2,4 m i Sverige. 2,286 m ger alltså för låg takhöjd. Moderna kontor och gammal stadsbebyggelse har ibland högre takhöjd.
Jag ser dessa mått som riktlinjer. Blir ett våningsplan en eller två plates "för högt" gör det inget.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 25 november 2016 kl. 18:04
Jag ser dessa mått som riktlinjer. Blir ett våningsplan en eller två plates "för högt" gör det inget.
Jodå, det gör inget om man bygger lite högre. Det finn ju hus med högt i tak. Däremot ser det konstigt ut om vi bygger vitt skilda skalor. Det är lite därför jag gillar att använda grille tiles. Då undviker jag lite att visa hur hög en våning är.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Full Plate

Citat från: drdoddo skrivet 25 november 2016 kl. 17:18
Det här med skalan har jag svårt med...en stud är så långt, en plate så hög, etc...men en kul utmaning i alla fall.
Håller med. Blir snabbt ganska pilligt, men en positiv sak är att om man gör fel tar det inte så lång tid att börja om när det handlar om så få bitar. Tror jag byggt om samma hus fyra gånger nu för att jag behövde en extra halfplate hit eller dit. Blir mer iterativt byggande i dessa små skalor. Kul, men en aning frustrerande :)

Magnus den store

Citat från: Full Plate skrivet 25 november 2016 kl. 19:35
Tror jag byggt om samma hus fyra gånger nu för att jag behövde en extra halfplate hit eller dit. Blir mer iterativt byggande i dessa små skalor. Kul, men en aning frustrerande :)
Känner igen mig i det. Jag har slagit knut på mig själv i min strävan att få saker och ting på rätt nivå. Vid ett tillfälle har jag snottat med 99207, för att direkt efter snotta tillbaka med 99206, och sedan snotta en sista gång med 99207:P
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

embe

Mitt bidrag är en del av en konstpark, olika installationer,

Lego micropolis contemporary art by em - be, on Flickr

Lego micropolis contemporary art by em - be, on Flickr

Lego micropolis contemporary art by em - be, on Flickr

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

drdoddo

Bidrag nr 2, lite mer omsorg på detta bygge ;)
SMC Skyskraper by Andreas Lenander, on Flickr
SMC Skyskraper by Andreas Lenander, on Flickr
SMC Skyskraper by Andreas Lenander, on Flickr

Nybohov Creation Ltd.

Här är mitt andra bidrag till tävlingen – ett flerbostadshus inspirerat av husen på Hökmossevägen vid Telefonplan, där jag bodde ett par år. Tanken är att bygga ut till minst sex moduler med kuperad terräng.

Garage mot gatan och en trappa som leder upp till entrén:

RIMG1864 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Garageportarna har stått som ett utkast på en hylla i bygghörnan i över ett år. Nu kom jag äntligen till skott och fick till ett bygge där de ingår. Porten är nedsänkt en plate och indragen en halv plate (tror jag):

RIMG1869 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Entré på baksidan av huset:

RIMG1875 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Snyggt, den där öppna garageporten kanske jag kopierar i framtiden. Kul med ett sluttningshus. Det är rätt många bitar i det bygget va?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 26 november 2016 kl. 16:54
Snyggt, den där öppna garageporten kanske jag kopierar i framtiden. Kul med ett sluttningshus. Det är rätt många bitar i det bygget va?
Tackar! Det gick åt knappt 300 1x2 plates, betydligt fler än jag trodde.
Porten får du gärna återanvända.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Full Plate

Den svenska idyllen har kommit till Micropolis i form av en faluröd stuga med vita knutar. Måste ha någonstans att fira midsommar ju :)






Skafte

Det saknas bara en flaggstång för att idyllen skall bli komplett!

Nybohov Creation Ltd.

Jag gillar särskilt staketet mot gatan.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.