Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Citat från: Peter skrivet 23 januari 2015 kl. 13:04
Dessa 71155 är ju svarta. Kanske kan man använda några stycken och även klämma fast olika "löv" på dem?

Det var min tanke också :) Ska se om jag hinner prova något idag!

papillion

Vågar man fråga hur det går för dig? Mycket intresserad om Bergrummet tagit mer form.

/papillion

stej123

Citat från: papillion skrivet 20 februari 2015 kl. 09:51
Vågar man fråga hur det går för dig? Mycket intresserad om Bergrummet tagit mer form.

/papillion

Ursäkta sent svar, men har varit väldigt upptagen på sista tiden. Bergrummet står lite still just nu, jag har en massa inverted slopes som väntar på att bli massiv bergvägg men jag blev lite småless så dom bitarna ligger orörda sen ett tag.

Har istället satt igång med ett nytt flygplan, här är en WIP-bild:

WIP by stej123, on Flickr


pehter aka ibbe

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr


pareriksson

Finns det LDD-filer till Draken, Tunnan och Viggen att få tag i någonstans?

Tektor

Ett underbart projekt med stor nostalgifaktor!

Eftersom ambitionsnivån är så hög så vågar jag drista mig till en nördig detaljfundering:
Jag har för mig att det RSV-skyddande gallret som sitter framtill på Strv 103 var hemligt fram till 90-talet.
Så på den tiden vi pratar om här fanns det i mobförråden, men det fick vad jag vet inte monteras på några vagnar.
Fast det kanske får räknas som konstnärlig frihet, om det jag fick lära mig i det militära nu stämmer...

stej123

Citat från: pareriksson skrivet 11 mars 2015 kl. 13:35
Finns det LDD-filer till Draken, Tunnan och Viggen att få tag i någonstans?

Draken finns på min gamla dator som står och samlar damm. Viggen är påbörjad i LDD, övriga finns inte alls (än iaf)

Citat från: Tektor skrivet 11 mars 2015 kl. 17:23
Ett underbart projekt med stor nostalgifaktor!

Eftersom ambitionsnivån är så hög så vågar jag drista mig till en nördig detaljfundering:
Jag har för mig att det RSV-skyddande gallret som sitter framtill på Strv 103 var hemligt fram till 90-talet.
Så på den tiden vi pratar om här fanns det i mobförråden, men det fick vad jag vet inte monteras på några vagnar.
Fast det kanske får räknas som konstnärlig frihet, om det jag fick lära mig i det militära nu stämmer...

Det du säger stämmer nog, jag har hört samma anekdot tidigare :)

Nilsson.calle

Citat från: Tektor skrivet 11 mars 2015 kl. 17:23

Eftersom ambitionsnivån är så hög så vågar jag drista mig till en nördig detaljfundering:
Jag har för mig att det RSV-skyddande gallret som sitter framtill på Strv 103 var hemligt fram till 90-talet.
Så på den tiden vi pratar om här fanns det i mobförråden, men det fick vad jag vet inte monteras på några vagnar.
Fast det kanske får räknas som konstnärlig frihet, om det jag fick lära mig i det militära nu stämmer...

Om jag inte minns fel så sitter gallret monterat på den vagn som står på Armémuseeum i Stockholm.
Det är ju en utställningsvagn så den kanske inte räknas.

Tektor

Citat från: Nilsson.calle skrivet 11 mars 2015 kl. 19:51
Om jag inte minns fel så sitter gallret monterat på den vagn som står på Armémuseeum i Stockholm.
Det är ju en utställningsvagn så den kanske inte räknas.

Ja det stämmer - den ställdes dit när gallret inte var hemligt längre, antagligen i samband med att Strv 103 togs ur bruk i Armén.
De måste verkligen ha varit övertygade om gallrets avgörande skillnad eftersom de ville hålla det hemligt :)

andreaseldh

Letade igenom tråden på jakt efter svar och råkade hitta Tunnan, men vad RSV-skydd eller Strv 103 är för något lyckades jag inte lista ut så det får ni gärna förklara!

Peter

Det var väl sen saken man tog upp i tv-serien Kalla krigets fordon (eller nått liknande) när det handlade om stv103?

Tektor

Citat från: andreaseldh skrivet 12 mars 2015 kl. 10:34
Letade igenom tråden på jakt efter svar och råkade hitta Tunnan, men vad RSV-skydd eller Strv 103 är för något lyckades jag inte lista ut så det får ni gärna förklara!

Sorry, ibland glömmer man bort att nördförkortningar bara funkar när man pratar med andra nördar inom samma område (jag har själv fått slå upp MOC, WIP, SNOT, CB...  ;) )

Strv 103: Stridsvagn 103 (även kallas "S") är stridsvagnen i bygget. En världsunik design.
RSV-skydd: skydd mot granater med riktad sprängverkan (RSV). När RSV-granaten får kontakt med målet skapar explosionen en riktad stråle med smält metall som slår igenom pansar. Sätter man ett segt stålgaller en bit från plåten kommer strålen helt enkelt att vara för spridd när den väl når fram.

Illuwatar

RSV borde då vara samma som HEAT om jag förstår din beskrivning. Extra plåtar placerade en bit ifrån vagnens chassi/skal borde ge samma effekt som gallret (försvaga strålen innan den når fram och penetrerar).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.