Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Citat från: MicroByggare skrivet 03 december 2013 kl. 14:01
Jo det börjar likna något SNYGGT! (kanske också ska börja bygge något i detta tema).
Gör det :) Sen kan du ju försöka pallra dig upp till Nordsken spelfestival i Skellefteå till våren, så kan vi ställa ut något maffigt där :D

Citat från: mechamike skrivet 03 december 2013 kl. 14:30
Riktigt snyggt, och du kan ju alltid köra draken på dragbilen om du tröttnar (har själv sett det göras , men föst måste du



Ja kan dom ta loss vingarna på det riktiga planet så ska jag väl klara av det med mitt legoplan också ;D

pehter aka ibbe

Snyggt, så vad ska du ge dig på nu  :D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

stej123

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 03 december 2013 kl. 19:54
Snyggt, så vad ska du ge dig på nu  :D

Jadu... förslag? :D

En orange televerksbil kommer jag att göra så småningom, men just nu har jag ungefär 0 orangea bitar. Jag funderar även på ett bergrum eller liknande. Sen hade jag tänkt bygga ett par höghus a la [CB]miljonprogrammet.

pehter aka ibbe

Citat från: stej123 skrivet 04 december 2013 kl. 00:55

Jadu... förslag? :D

En orange televerksbil kommer jag att göra så småningom, men just nu har jag ungefär 0 orangea bitar. Jag funderar även på ett bergrum eller liknande. Sen hade jag tänkt bygga ett par höghus a la [CB]miljonprogrammet.

Mmm, du nämde slutet av 60-talet tidigare.
Då började mekanisering av lant/skogsbruk på allvar. I skogen lanserades Volvo BM SM 668 och Rottne Blondin, i lantbruket traktorer från Volvo BM med modellerna 400 och 800, Massey Ferguson med modellerna 135 och 165.

Mer förslag?  8)
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

stej123

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 04 december 2013 kl. 08:55
Citat från: stej123 skrivet 04 december 2013 kl. 00:55

Jadu... förslag? :D

En orange televerksbil kommer jag att göra så småningom, men just nu har jag ungefär 0 orangea bitar. Jag funderar även på ett bergrum eller liknande. Sen hade jag tänkt bygga ett par höghus a la [CB]miljonprogrammet.

Mmm, du nämde slutet av 60-talet tidigare.
Då började mekanisering av lant/skogsbruk på allvar. I skogen lanserades Volvo BM SM 668 och Rottne Blondin, i lantbruket traktorer från Volvo BM med modellerna 400 och 800, Massey Ferguson med modellerna 135 och 165.

Mer förslag?  8)

Förslag kan man aldrig få nog av så bomba på :D

Sen har jag en fråga du kanske kan svara på, vad är det för något bakom hytten på lastbilen?

syns på den här bilden:

pehter aka ibbe

Det borde vara en "liten" dubbelwinch, dragkraft 2* 20 ton.

Du hittar lite mer specar på dragbil 851 här

Ska fundera lite, måste ge dig en chans och bygga också  ;D

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

stej123

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 04 december 2013 kl. 21:12
Det borde vara en "liten" dubbelwinch, dragkraft 2* 20 ton.

Du hittar lite mer specar på dragbil 851 här

Ska fundera lite, måste ge dig en chans och bygga också  ;D

Bra länk, nu kan jag se hur jag ligger till med proportionerna också :D

Robert Fors

Coolt flygplan  :D, gillar speciellt de infällbara landningshjulen. Tycker du ska skippa Tele-bilen och bygga vidare på Draken-temat och komplettera den med detaljer från Flygbassystem 60, ex. en Törebodahangar vid uppställningsplatsen för flygplanet, pumpaggregat för trycktankning av flygplanet och en Bogserbil 959, Volvo F85.
Bilder på detta hittar du b.la. via ex. http://www.femorefortet.se/Kalla-FV.htm

Lycka till med fortsättningen!!!

stej123

Citat från: Robert Fors skrivet 08 december 2013 kl. 20:02
Coolt flygplan  :D, gillar speciellt de infällbara landningshjulen. Tycker du ska skippa Tele-bilen och bygga vidare på Draken-temat och komplettera den med detaljer från Flygbassystem 60, ex. en Törebodahangar vid uppställningsplatsen för flygplanet, pumpaggregat för trycktankning av flygplanet och en Bogserbil 959, Volvo F85.
Bilder på detta hittar du b.la. via ex. http://www.femorefortet.se/Kalla-FV.htm

Lycka till med fortsättningen!!!

Tack :) Vi får se hur det blir i slutändan, bra länk, den tackar jag för :)

stej123

Här kommer en bild på mina tilltänkta värnpliktiga. Förbättringsförslag? Något annat på huvudet? Basker på samtliga eller funkar det med vanlig keps?



Spetznaz attackdykare som eventuellt kommer spela en roll i dioramat:


ByggareDan

Baskern är ju tjusig och ger ett mer militäriskt helhetsintryck än den (i mitt tycke) lite klumpiga långkepsen. Tyvärr är ju baskern lite väl dyr om man ska börja utrusta en pluton (20-40 man) värnpliktiga med den, sen är ju fördelen att om man låter Herr chef ha basker och resten keps så blir det tydligt vem som bestämmer, vilket kan vara svårt att uppfatta/se/förstå om alla har basker.
Om man kör basker på alla värnpliktiga så får ju Herr chef ha typ kaptenshatten 12895pb01 eller något liknande.

Sen kan man ju låta dom värnpliktiga ha olika huvudbonader lite beroende vad dom ska göra, ex. byggnadshjälm om dom jobbar på att renovera en byggnad eller vanligt hår om dom sitter på kontor eller poliskravallhjälm till stridsvagnsförarna.


/ByggareDan


Magnus den store

På min tid var det bara jägare som hade basker. Den kepsen är kanske inte rätt modell men bättre än basker. Befäl och värnpliktiga hade samma huvudbonad
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Stoffe

Utan att vara någon MÖP (Militärt Överintresserad Person) så har jag bestämt för mig att när det kommer till basker på svensk militär så gällde följande (hur det är idag har jag ingen koll på), till uniform m/60 (permissionsuniform) följde även basker med men endast till jägare och pansartrupper.

Så 60- och 70-tal var det bara jägare och pansar som hade basker sen mot slutet 70-tal och under början 80-tal kom basker till övriga kavallerister och mot slutet 90-tal skulle alla ha basker :)

Men min personliga åsikt är att basker ska vara av i fält, fyller ingen direkt funktion och ser i fält oprofessionellt ut.

Stoffe

MicroByggare

Snygga gubbar! Som den oerfarne frågar jag om alla värnpliktiga ska ha gröna handskar. 
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

stej123

Dags för lite uppdatering! Jag har nästan inte byggt något alls på det här projektet i jul, men jag fick faktiskt ett gäng Toy Story-soldater i julklapp så nu har jag ett helt gäng med värnpliktiga :D Jag har börjat bygga ett berg av mestadels BURPS och LURPS i old dark gray/light gray som jag tänkt ska inhysa en stridsledningscentral. Förhoppningsvis har jag något att visa upp senare i veckan :)

Angående basker/keps så följer jag era råd och satsar på keps och i några fall den gröna hjälmen som följer med Toy Story-gubbarna.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.