Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Mech "Humlan"

Startat av humlan, 10 juli 2014 kl. 15:37

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Tillåt mig presentera:

Cyberdyne Systems ABC-47 "Humlan" lätt/spejare Mech

Vikt: 25 ton
Energikälla: Fusionsreaktor, P&W Argus Mark II
Topfart: 140 km/h, högre vid flygning
Pansar: Tunt
Utrustning: Hög-energi, ultra-lång räckvid, radiomottagare/sändare. Två styck ryggmonterade raketmotorer. Radiosniffare, passiv och aktiv radar, ir och uv-mottagare.
Beväpning: 2 st lätta laserkanorer Mark II, 2 st medium laserkanoner Mark IV (synkroniserad avfyrning). 2 st GAUSS automatkanoner. 8 st klustermissiler, 6 HEAT missiler samt 2 rök/eldmissiler.

ABC-47, eller Humlan som den kallas av sina piloter, är en lätt MECH vars primära roll är som spejare och utforskare. Dess höga hastighet tillsammans med raketmotorerna gör den snabb, smidig och ger den möjlighet att färdas i nästa all terräng.

Endast lätt bepansrad lämpar Humlan sig inte för frontalangrepp, men dess relativt tunga beväpning gör att den oftast kan skjuta sig ut ur de flesta situationer. Vanlig taktik är att lägga av en massiv salva med missiler och snabbt avlägsna sig innan motståndarna hinner samla sig.

META:

Detta är mitt första försök att bygga en Mech. Den har flera svaga punkter, främst midjan och fötterna, och även lite färgfel p.g.a. bitbrist. En del av bitbristen är dock positiv för kreativiteten, som t.ex. att jag inte kunde göra alla missilerna likadana. Överlag är jag mycket nöjd med bygget, det har varit lärorikt för en ny AFOL som jag och mycket kul att bygga, det är ju det som är det viktiga, eller hur!
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Anders67

Cool mech! Gillar laserkanonerna, kul att det är Mark IV de är ju visuellt snyggare än de gammla III'orna!

lingonfil

Jag gillar den.

"Lätt spejare"?
Den är ju beväpnad till tänderna!

Färgerna är ljusgrå, mörkgrå och svart, eller hur? Exponeringen på bilderna får det ljusgråa att se vitt ut. Men snyggt gjort med bakgrund, det gör stor skillnad.

humlan

Citat från: lingonfil skrivet 10 juli 2014 kl. 23:20
"Lätt spejare"?
Den är ju beväpnad till tänderna!
Beväpnad, men inte så tungt bepansrad....

Citat från: lingonfil skrivet 10 juli 2014 kl. 23:20
Färgerna är ljusgrå, mörkgrå och svart, eller hur? Exponeringen på bilderna får det ljusgråa att se vitt ut. Men snyggt gjort med bakgrund, det gör stor skillnad.

Yepp, ljusgrå, mörkgrå och svart. Tror att det är det blåa tyget i bakgrunden på fotohörnan som gör att min mobilkamera får felaktig vitbalans. Frun och jag har en liten fotohörna med två softboxar för belysning, det blåa tyget funkar riktigt bra som bakgrund, men ljusgrått och min mobil ger fel ton.

Funderar på att bära upp alla mina två modulärhus och lite annan rekvisita för en seriös fotosession.  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

o0ger

Det är en fin mech! Jag tänker direkt på mech warrior när jag ser den. Kanske ser fötterna lite stora ut om det ska vara en lätt spejare?

Kan du inte efterbehandla bilderna för att justera tex vitbalans? Jag brukar göra det i Picasa. Det är superenkelt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Svegon

För att vara ditt första mech bygge tycker jag att du är lite väl hård mot dig själv.
Alla har vi våra förbättringsområden. Jag skulle vara jättenöjd över denna skapelse!

humlan

Citat från: Svegon skrivet 11 juli 2014 kl. 15:39
För att vara ditt första mech bygge tycker jag att du är lite väl hård mot dig själv.
Alla har vi våra förbättringsområden. Jag skulle vara jättenöjd över denna skapelse!

Jag ÄR jättenöjd över den, vilket inte betyder att jag inte ser "felen". Den ska få stå på mitt utställningsbord en stund längre än jag först planerade :P
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.