Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Magnus den store bygger micropolis

Startat av Magnus den store, 30 december 2016 kl. 01:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

#45
Jag har börjat styra upp färgerna på fordonsflottan i mina stadsdelar.



Inga bilar i svart eller mörkblått då de försvinner mot bakgrunden, och det då ställer högre krav på belysningen. Tyvärr var den inte den bästa i Aeroseum. Vill inte heller ha några bilar i grönt då det finns tillräckligt med grönt i växter.




Jag vill ha det mer enhetligt så all kollektivtrafik ska ha samma färg (redan genomfört). Behöver också fler lastbilar men jag nöjer mig med två färger för två olika företag. Ena har jag lånat från set , och andra har jag valt för att få in lite blått.




Jag hittade lite färgstatistik på svenska fordon och justerade om det till Lego. Tog bort färgerna som jag ska undvika, och vägde in yrkesfordon. Kom jag fram till att jag behöver ha betydligt fler bilar i grått och vitt.




Good Jumper, Bad Jumper! Försöker byta ut alla dåliga jumpers mot den nyare. Den nyare ger helt enkelt fler möjligheter att placera bilar gällande avstånd och vinklar.

Slutligen ska jag ha många mer bilar i orange, vilket representerar taxibilar.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lingonfil

Tummen upp.

2429c01 finns inte i lavender, så eventuella ledbussar får du göra i blå eller medium azure.

Magnus den store

Jag är ingen fan av ledbussar, men spårvagnar är däremot min kopp te. Dock ingen inbyggd led men jag föreställer mig att den har två pivot-punkter.


Spårvagn
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Terrasshuset
Mitt bidrag till SBC April, 2017, är ett mikropolis-bygge och ett nytt försök till brutalism.


Framsidan med många av månadens bit.


Baksidan utan månadens bit.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI


Emma

Oj så snyggt. Bra användning av månadens bit!

Teabox


Magnus den store

Citat från: AndersI skrivet 24 april 2017 kl. 08:31
Alldeles lysande!
Citat från: Emma skrivet 24 april 2017 kl. 08:58
Oj så snyggt. Bra användning av månadens bit!
Citat från: Teabox skrivet 24 april 2017 kl. 09:10
Väldigt brutalt :)

Tack, kul att höra. Jag vill bygga lite mer inom den stilen. Gärna ett helt kvarter. Tyvärr har jag inte fler 2432 i lbg.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lingonfil

Citat från: Magnus den store skrivet 24 april 2017 kl. 10:38
Tack, kul att höra. Jag vill bygga lite mer inom den stilen. Gärna ett helt kvarter. Tyvärr har jag inte fler 2432 i lbg.

De är rätt billiga och brukar finnas i stora mängder. Så det kan du nog råda bot på. =)

Jag gillar tanken med kvarter eller stadsdelar som passar ihop. Det höjer både staden som helhet och den enskilda modulen.

Magnus den store

Citat från: lingonfil skrivet 24 april 2017 kl. 11:53
De är rätt billiga och brukar finnas i stora mängder. Så det kan du nog råda bot på. =)

Jag gillar tanken med kvarter eller stadsdelar som passar ihop. Det höjer både staden som helhet och den enskilda modulen.

Jo, jag har lagt till biten på min lista, men jag har inte fått tummen ur och beställt. Det var nog två veckor sedan jag byggde denna. Kände till slut att det är bättre att posta det jag har, så att jag inte missar en till tävling.

Samhörigheten har betydelse. Jag har två kvarter som jag inte alls är nöjd med. Jag har egentligen bara ställt dit mina överblivna byggnader. Några funkar ihop men inte alla. Sen är den här inriktningen (brutalism) något som jag tycker passar bättre i en större skala. Jag ska förstora både detta och mitt tidigare hus. Jag har också ett tredje hus på gång.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

Påminner till stilen mycket om de omdebatterade Snäck-husen norr om Visby:


Illuwatar

Liknar även en del hotell/lägenhetskomplex jag såg på Kanarieöarna.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Magnus den store

Hur har jag lyckats missa Snäck-husen? Jag hade kunnat bygga efter förlaga istället. Ja, ja, tack för att du delade med dig av bilden.

Egentligen hade jag ett annat terrass-bygge i bakhuvudet, som jag mer eller mindre lagt ner. De bitar som jag vill använda finns inte i rätt färg. Det är några terrasshus i närheten av Essingeleden, strax söder om Essingeöarna.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

#58
Citat från: Magnus den store skrivet 24 april 2017 kl. 16:13
Hur har jag lyckats missa Snäck-husen? Jag hade kunnat bygga efter förlaga istället. Ja, ja, tack för att du delade med dig av bilden.

Egentligen hade jag ett annat terrass-bygge i bakhuvudet, som jag mer eller mindre lagt ner. De bitar som jag vill använda finns inte i rätt färg. Det är några terrasshus i närheten av Essingeleden, strax söder om Essingeöarna.

Gröndal?
https://www.google.se/maps/@59.3153093,18.0080013,3a,75y,27.07h,76.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVVJxYxI80lGHtoQNG4O5Qw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.