Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Tektor

Citat från: Illuwatar skrivet 12 mars 2015 kl. 11:18
RSV borde då vara samma som HEAT om jag förstår din beskrivning. Extra plåtar placerade en bit ifrån vagnens chassi/skal borde ge samma effekt som gallret (försvaga strålen innan den når fram och penetrerar).

Ja, på engelska heter det HEAT.
Det moderna sättet att skydda sig mot RSV är reaktivt pansar, dvs plattor med sprängladdningar på utsidan av plåten som sprängs när de träffas och därmed bryter strålen. Därför finns granater som har två laddningar: en som detonerar det reaktiva pansaret, och en som slår igenom pansaret. Sen håller de på...

stej123

Citat från: Tektor skrivet 12 mars 2015 kl. 11:35
Citat från: Illuwatar skrivet 12 mars 2015 kl. 11:18
RSV borde då vara samma som HEAT om jag förstår din beskrivning. Extra plåtar placerade en bit ifrån vagnens chassi/skal borde ge samma effekt som gallret (försvaga strålen innan den når fram och penetrerar).

Ja, på engelska heter det HEAT.
Det moderna sättet att skydda sig mot RSV är reaktivt pansar, dvs plattor med sprängladdningar på utsidan av plåten som sprängs när de träffas och därmed bryter strålen. Därför finns granater som har två laddningar: en som detonerar det reaktiva pansaret, och en som slår igenom pansaret. Sen håller de på...

Har för mig att det främst är ryssarna som kört med reaktivt pansar, vad jag vet så är de svenska leoparderna inte utrustade med det. Men det är ju en ständig pågående utveckling vapen ->motmedel->bättre vapen -> bättre motmedel...

Tektor

Citat från: stej123 skrivet 12 mars 2015 kl. 12:19
Har för mig att det främst är ryssarna som kört med reaktivt pansar, vad jag vet så är de svenska leoparderna inte utrustade med det. Men det är ju en ständig pågående utveckling vapen ->motmedel->bättre vapen -> bättre motmedel...

Jag tror att det har funnits projekt under 00-talet för att utrusta svenska vagnar med reaktivt pansar (undrar om inte Stridsfordon 90 fick det för utlandsbruk...). Jag tror också att det är lite olika beroende på om man tänker sig att fienden kommer framifrån utrustad med egna stridsvagnar, eller kommer från sidan utrustad med pansarskott.

Men nu ber jag om ursäkt för trådkapning och avbryter härmed stickspåret :)

andreaseldh

Citat från: Tektor skrivet 12 mars 2015 kl. 11:11
Strv 103: Stridsvagn 103 (även kallas "S") är stridsvagnen i bygget. En världsunik design.

Ja verkligen, inget rörligt kanontorn utan man siktar med hela jämrans stridsvagnen!


Illuwatar

Det unika var väl den variabla fjädringen samt den kraftigt sluttande fronten på 103'an? Vagnar med fasta kanoner (utan torn) har funnits länge, inte direkt unikt...

Snyggt ekipage du har där. :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

stej123

Citat från: Illuwatar skrivet 13 mars 2015 kl. 11:20
Det unika var väl den variabla fjädringen samt den kraftigt sluttande fronten på 103'an? Vagnar med fasta kanoner (utan torn) har funnits länge, inte direkt unikt...

Snyggt ekipage du har där. :)

Fasta kanoner har funnits längre, så det unika med strv 103 (förutom det du nämner) var att kalla en vagn med fast kanon för stridsvagn, och dessutom använda den i den rollen också. Stridsvagnar och självgående kanonvagnar med fast torn (typ StuG III, SU-85 osv.) hade (iaf på pappret) olika roller och uppgifter att lösa på slagfältet.

Tektor

Ja, 103:an har ju kallats världens enda defensiva stridsvagn. Den kunde inte skjuta under rörelse, men stod den i värn så var den oslagbar i och med att profilen var låg (träffytan minimal) och kanonröret långt (god precision). Så i teorin kunde den öppna eld många hundra meter innan fienden kunde göra det. Sen var den väl automatladdad och hade föraren som skytt eller hur det nu var...

stej123

Mina svenska flygplan tillsammans:


Lansen är nästan klar nu :)

ByggareDan

Riktigt tjusigt att se hela flottan uppställd tillsammans redo att ge sig ut om ryssen kommer, så det är ju bara att klossa ihop lite ryska fiende Mig's.

Lansen ser ju (precis som dom andra) riktigt bra ut med hög igenkänningsfaktor.


/ByggareDan

AndersI

Snyggt! Är de i samma skala? Jag hade för mig att Viggen var större än Lansen (men det kanske bara är att Viggen står längre bort)?

stej123

Citat från: AndersI skrivet 15 mars 2015 kl. 11:15
Snyggt! Är de i samma skala? Jag hade för mig att Viggen var större än Lansen (men det kanske bara är att Viggen står längre bort)?

Yes, ungefär 1:37,5. Viggen är större än lansen, framförallt mer kompakt. Det är nog bilden som luras lite :)

stej123

Lite nya bilder på Lansen och Viggen:












stej123

Miniuppdatering: Lansen med Robot 04 (Sjömålsrobot)

SAAB 32 Lansen with RB 04 (anti-ship missile) by stej123, on Flickr



andreaseldh

Har du någon plan på vad nästa bygge ska bli, eller får man komma med önskemål?

stej123

Citat från: andreaseldh skrivet 22 mars 2015 kl. 00:09
Har du någon plan på vad nästa bygge ska bli, eller får man komma med önskemål?

Klart du får komma med önskemål! :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.