Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Silence101

Jag håller med föregående talare. Mycket snyggt byggt. Tummen upp :)
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

stej123

Upptäckte igår en liten miss med mitt drakenplan, men det är nu åtgärdat. Det var nämligen så att vid testswooschande visade det sig att planet inte klarade den korta landningssträckan som mitt vardagsrumsbord utgör, så jag fick helt enkelt utrusta den med en bromsskärm. Nu fungerar landningen felfritt.




shutter

Snyggt. Och vem vill inte ha en fallskärm ;)

stej123

Det här bygget har stått rätt still en längre tid nu tyvärr. Nytt jobb (Wiho, inte arbetslös längre!) och mindre tid till bygge samt att jag har prioriterat mat och hyra och inte köpt de bitar jag behöver för fortsättningen är främsta anledningen. Jag hoppas få fart på bygget snart igen, då med fokus på lite landskap och miljöer samt den civila sidan :)

Jag hade ju från början en tanke på att få ihop allt till ett stort landskap, men det känns faktiskt lite för ambitiöst för tillfället så jag tror jag kommer att satsa på flera lite mindre scener istället.

stej123

Här kommer lite gryniga bilder på en televerket-volvo. Förlagan är Volvo express (länkad tidigare i tråden)








Här med en moddad VW från Friends

stej123

WIP-bild på senaste delprojektet:

WIP by stej123, on Flickr

lingonfil

Looking good. Inte så svårt att se vad det där kommer bli. =P

stej123

"En anka på marken men en svala i luften"



Arbetet med tunnan går framåt. Flygkroppen är i princip helt klar. Nu återstår småpiller och detaljer, bl.a. cockpit, beväpning och det ständiga problemet med att få "fungerande" landningsställ som ryms inuti flygkroppen. Sen gissar jag att den kommer få problem med balansen då den är alldeles för baktung just nu...

stej123

Nästan klar nu. Lite detaljer som fattas nu bara, och helt klar kommer jag väl (som vanligt) aldrig att bli men...




Muede

/ Muede

AndersI

Den ser lite kort och tjock ut, men det är kanske mest kabinhuven som bidrar till det intrycket - men den är lite liten för minifigskala, eller hur?

Men det är inget fel på fångandet av formen - man ser direkt vad det är.

stej123

Citat från: AndersI skrivet 15 maj 2014 kl. 20:17
Den ser lite kort och tjock ut, men det är kanske mest kabinhuven som bidrar till det intrycket - men den är lite liten för minifigskala, eller hur?

Men det är inget fel på fångandet av formen - man ser direkt vad det är.

Den är som de flesta av mina militära byggen byggd i "min" minifigskala = ~1:37. Det råder ju olika bud om vad som är minifigskala så enligt vissa skalor är den nog för stor, och enligt andra för liten :D Den är lite "tjock" men inte särskilt mycket utan det är nog precis som du säger kabinhuven som gör att den ser lite tjock ut.

Här är den riktiga:


AndersI

Ja, när man ser de två bilderna tillsammans är det ingen tvekan om att alla proportionerna är bra! eller perfekt!, sånär som på huven - det är mer undervattensbubbla än flygplanshuv. Synd att utbudet är så begränsat...

stej123

Citat från: AndersI skrivet 15 maj 2014 kl. 21:36
Ja, när man ser de två bilderna tillsammans är det ingen tvekan om att alla proportionerna är bra! eller perfekt!, sånär som på huven - det är mer undervattensbubbla än flygplanshuv. Synd att utbudet är så begränsat...

Perfekt är det inte, men jag är ändå nöjd sett till förutsättningarna (det är trots allt lego). Det skulle såklart gå att göra huven "brick built" och få den mer lik förlagan - men då ryms ingen pilot och det väger tyngre för mig.

stej123

Samling av det jag hunnit bygga hittills:



Det enda nytillskottet är Startbil 954 (nere till vänster).

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.