Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC av en Dödsstjärna

Startat av BerraBZ, 03 maj 2017 kl. 15:29

Föregående ämne - Nästa ämne

BerraBZ

Ja ni. Tänkte skapa mitt första inlägg här.

Det blev för ca 2-3 månader sedan färdigbyggd. Jag tänkte att Originalet var lite småtråkigt med allt i grått - så jag fundera om man kan göra den en aning större med lite bling bling i. Och här kommer resultatet.
Hoppas ni gillar den.

//Berra

Teabox

Coolt. Hur stor är den och hur har du gjort belysningen?

(och välkommen till forumet :) )

Nybohov Creation Ltd.

Snyggt!

Alla byggen blir bättre, mer effektfulla, med belysning.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nextuz

Riktigt riktigt sjysst :D
Vad har du för ljuskälla i lasern? :)

BerraBZ

Citat från: Teabox skrivet 03 maj 2017 kl. 15:44
Coolt. Hur stor är den och hur har du gjort belysningen?

(och välkommen till forumet :) )


Den är 78 cm i diameter. Väger närmare 14 kg och består av ca 15000 klossar, varav ca. 4700 1x2 grilles.....

BerraBZ

Citat från: Nextuz skrivet 03 maj 2017 kl. 15:45
Riktigt riktigt sjysst :D
Vad har du för ljuskälla i lasern? :)

Jag fick faktiskt göra något som jag aldrig gjort förr. Borra hål i lego!!! Det gjorde ont, känslomässigt, men jag hittade inget annat alternativ. Lasern är byggd som ni kan se av 1x1 round bricks. De står på en 2x2 konus brick och inuti den sitter en mycket ljus LED. Konusklossen i sin tur sitter på en 3x8 winge och den har jag borrat igenom för att kunna ansluta LED på baksidan. Endast LED räckte dock inte för att få den effekten. Jag fick experimentera ganska mycket. Till slut så försökte jag med en genomskinlig akrylat stav (3mm PMMA bar). Den passar perfekt inuti runda brickarna och den går rakt ner på ljusdisoden. Den tar altså typ med sig ljuset och sprider den utåt. Den är faktiskt osynlig om man inte vet att den finns där. Men effekten är kanonbra.
Thank god för LEDs.
//B.

carlmagnuso


lingonfil

Vilken entré. =)

Vilken bamsing! Mums!

Grebblingen är riktigt nice. Effekten med 4 700 grill tiles blir jättebra! Gillar verkligen de färgade bitarna i rännan. Belysningen blir pricken över i:et.

Nextuz

Citat från: BerraBZ skrivet 03 maj 2017 kl. 15:58
Citat från: Nextuz skrivet 03 maj 2017 kl. 15:45
Riktigt riktigt sjysst :D
Vad har du för ljuskälla i lasern? :)

Jag fick faktiskt göra något som jag aldrig gjort förr. Borra hål i lego!!! Det gjorde ont, känslomässigt, men jag hittade inget annat alternativ. Lasern är byggd som ni kan se av 1x1 round bricks. De står på en 2x2 konus brick och inuti den sitter en mycket ljus LED. Konusklossen i sin tur sitter på en 3x8 winge och den har jag borrat igenom för att kunna ansluta LED på baksidan. Endast LED räckte dock inte för att få den effekten. Jag fick experimentera ganska mycket. Till slut så försökte jag med en genomskinlig akrylat stav (3mm PMMA bar). Den passar perfekt inuti runda brickarna och den går rakt ner på ljusdisoden. Den tar altså typ med sig ljuset och sprider den utåt. Den är faktiskt osynlig om man inte vet att den finns där. Men effekten är kanonbra.
Thank god för LEDs.
//B.

Beroende på vad de är för led som sitter där så kan man använda tunn emaljerad koppartråd, då slipper man borra :)

Lordflintstone


Gideon

Fantastiskt fint bygge! Älskar att du fått in belysning i den också :)
Får man se den på någon utställning framöver...?

BerraBZ

Citat från: Gideon skrivet 03 maj 2017 kl. 22:13
Fantastiskt fint bygge! Älskar att du fått in belysning i den också :)
Får man se den på någon utställning framöver...?

Den är på permenant display i ett väntrum i lilla Söderhamn. Den kommer dock visas på klossfestivalen i Örebro i början på juli tillsammans med en 230 studs lång Executer Star Destroyer. Full belyst den också.

lingonfil

Citat från: BerraBZ skrivet 04 maj 2017 kl. 15:06
[...] tillsammans med en 230 studs lång Executer Star Destroyer. Full belyst den också.

Dreggel.

Teabox

Citat från: BerraBZ skrivet 04 maj 2017 kl. 15:06
...tillsammans med en 230 studs lång Executer Star Destroyer. Full belyst den också.

Bilder tack :)

Peter S

Citat från: BerraBZ skrivet 04 maj 2017 kl. 15:06
Citat från: Gideon skrivet 03 maj 2017 kl. 22:13
Fantastiskt fint bygge! Älskar att du fått in belysning i den också :)
Får man se den på någon utställning framöver...?

Den är på permenant display i ett väntrum i lilla Söderhamn. Den kommer dock visas på klossfestivalen i Örebro i början på juli tillsammans med en 230 studs lång Executer Star Destroyer. Full belyst den också.
Nice! Vi ses där! Ska bli spännande!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.