Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC]:s Mest vita klossar

Startat av embe, 01 januari 2017 kl. 14:18

Föregående ämne - Nästa ämne

embe

#15
En lego-skiss av en brygga vid strandkanten. Första gången jag fått användning för wedge-bitarna, just dessa klossar tycker jag är svårast att använda. Behövs förmodligen massor av dom för att bygga något. Kanske en bra träning i kreativitet att begränsa sig till wedgen och klossa något, ska fundera på det.

Lego the bridge in the lake by em - be, on Flickr

Lego the bridge in the lake by em - be, on Flickr

Lego the bridge in the lake by em - be, on Flickr

embe

Ett av Eskilstunas landmärken, Tunavallen. Det speciella med arenan är de fyra tornen som är bostadsrätter. Ett fotbollsintresse torde krävas för att bo där. Kuriosa är att gamla Tunavallen, som låg på samma plats, var en av arenorna under fotbollsVM 1958. Om nu detta VM har gått av stapeln vilket konspiratoriskt lagda tvekar om.

Lego Tunavallen by em - be, on Flickr

Lego Tunavallen by em - be, on Flickr

Lego Tunavallen by em - be, on Flickr

Illuwatar

Coolt - Micropolis helt i vitt. Det vore något... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Sockerbit

Snyggt bygge, kul att använda endast en färg.

embe

Citat från: Illuwatar skrivet 16 februari 2017 kl. 09:16
Coolt - Micropolis helt i vitt. Det vore något... :)

Citat från: Sockerbit skrivet 16 februari 2017 kl. 09:35
Snyggt bygge, kul att använda endast en färg.

Tackar,

Det är en häftig effekt i sig att bygga monokromt,

Att det enbart är vita klossar beror ju på att jag valt att enbart bygga med bitar från, med den begränsning som det innebär. När man inför begränsningar så blir det paradoxalt nog enklare att bygga någonting färdigt. Det beror såklart på att man inte behöver välja mellan ett oändligt antal möjligheter.

Peter S

Citat från: embe skrivet 15 februari 2017 kl. 22:14
Om nu detta VM har gått av stapeln vilket konspiratoriskt lagda tvekar om.
Filmen är egentligen ett inlägg i debatten om historierevision och möjligheterna att förneka förintelsen. Men fortfarande kul!
Del 1:

embe

En triumfbåge, varför inte. Utmaningen var att få bitarna att räcka till ett fullständigt bygge. Men Lego-ingenjörerna har tänkt till. Enkel, dubbel och trippel symmetri är många gånger möjlig. Jag har inte använt någon speciell förlaga utan det är en båge i allmänhet. Bara bitar från


Lego Arc de Triomphe by em - be, on Flickr

Lego Arc de Triomphe by em - be, on Flickr

Lego Arc de Triomphe by em - be, on Flickr

Sockerbit


embe

Citat från: Sockerbit skrivet 21 februari 2017 kl. 16:27
Snyggt bygge och foto!

Tack,
Jag fotar med en iPhone 6SE, "fixar" sedan bilderna med en app som heter Camera+, collagen gör jag med appen LiveCollage. Laddar därefter upp bilderna till Flickr. Väldigt smidigt att kunna göra allt i telefonen. Samma sak med filmer. Som många andra har jag haft systemkamera och videokamera men sedan flera år tillbaka är det bara telefonen som gäller. Som analogi kan man säga att systemkamera är som oljemåleri medans telefonen är som akvarell. Olika medium helt enkelt varken bättre eller sämre bara olika.

Helgejohan3

Är du släkt med ormar? De har inte färgseende.

embe


Helgejohan3

#26
Citat från: embe skrivet 26 februari 2017 kl. 23:03
Citat från: Helgejohan3 skrivet 26 februari 2017 kl. 16:38
Är du släkt med ormar? De har inte färgseende.

Er du fra Norge?

Ja jeg er norsk. Jeg bruker Google translate til å oversette.
Men du har inte något emot norrmenn medan jag översätta till svenska? Jag gillar söta bror...
Jag föredrar svenskt forum över norska eftersom jag fann att moderatorer gör sitt jobb mycket bättre i Sverige. Dere i Sverige är förmodligen inte så dumma som anges av skämten våra om dig.
Det märkliga är att jag atpåtil bor i Nederländerna så jag borde ha varit på den nederländska forumet men jag är inte så bra på nederländska ännu.

embe

Från och med detta bygge tänker jag frångå regeln att bara använda bitar från . Inte för att jag saknar idéer utan därför att jag inte vill sortera bitarna per set längre. Jag tänker dock fortsätta med det vita temat ett tag till. Det finns fördelar med det, enklare att sortera, man behöver bara hålla reda på form, det är också estetisk tycker jag. Förmodligen klarar man sig med en mindre  samling klossar också (är kanske ingen fördel om man är samlare). Någon enstaka färgad bit kommer säkert att dyka upp också, för effektens skull.

Bygget nedan är även med i tävlingen SBC mars, jag tänkte samla alla vita kloss-byggen i denna tråd.

Lego living room by em - be, on Flickr

Lego living room by em - be, on Flickr

embe

Denna Moc är även ett bidrag i kvartalstävlingen RÖD, utmaningen var att få plats med bygget i boxen 16x16x16, det gick precis. Jag har skaffat lite nya bitar, stänger och olika fästen, vilket möjliggör vinklar.

Lego Sopwith Camel by em - be, on Flickr

Lego Sopwith Camel by em - be, on Flickr


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.