Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Årets Mästarbyggare 2016 - deadline 2017-02-05

Startat av Anders67, 17 april 2016 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Citat från: Wineyard skrivet 18 april 2016 kl. 22:55
Citat från: Peter S skrivet 18 april 2016 kl. 18:50
[...]men att det finns en bärande konstruktion som inte är fasaden. Oftast ett stål- eller betongskelett.  Det gör att man kan använda andra material och uttryck till fasaden (glas, t.ex).
Är detta verkligen kopplat till Sullivan? Tänker mest på mellankrigstidens modernister när jag hör om detta (även om själva byggteknken funnits tidigare)
Yep! Men hans  tidiga fasader är formellt? formligen? fast vid äldre gestaltningssätt. Det är tunga jugendfasader i sten och gjutjärn. Men principen med ett bärande skelett och lös fasad fanns där. Med en bärande tegelvägg är möjligheterna begränsade. Även i ett normalt femvånings stenhus är bottenvåningens väggar tjockare än högst upp. Möjligheterna att bygga på höjden begränsas av materialet. Därav bottenvåningens rusticering i både form och funktion från renässans till jugend.

Wineyard

Citat från: Peter S skrivet 18 april 2016 kl. 23:49
Citat från: Wineyard skrivet 18 april 2016 kl. 22:55
Citat från: Peter S skrivet 18 april 2016 kl. 18:50
[...]men att det finns en bärande konstruktion som inte är fasaden. Oftast ett stål- eller betongskelett.  Det gör att man kan använda andra material och uttryck till fasaden (glas, t.ex).
Är detta verkligen kopplat till Sullivan? Tänker mest på mellankrigstidens modernister när jag hör om detta (även om själva byggteknken funnits tidigare)
Yep! Men hans  tidiga fasader är formellt? formligen? fast vid äldre gestaltningssätt. Det är tunga jugendfasader i sten och gjutjärn. Men principen med ett bärande skelett och lös fasad fanns där. Med en bärande tegelvägg är möjligheterna begränsade. Även i ett normalt femvånings stenhus är bottenvåningens väggar tjockare än högst upp. Möjligheterna att bygga på höjden begränsas av materialet. Därav bottenvåningens rusticering i både form och funktion från renässans till jugend.
Nu är det på väg att bli riktigt offtopic...

Dock är Curtain wall-tekniken (beroende på hur man definierar den) kanske äldre än så. Wikipedia hänvisar mot ett rumänsk 1700-tals slott. Men jag är egentligen mer fokuserad på "idealet" om en lös fasad snarare än själva tekniken. Har något svagt minne om att le Corbusier glatt förespråkar det idealet i sin Vers une architecture och jag har fått för mig att han var ganska tidig med det...

Peter S

Sorry för OT (kanske en moderator kan bryta ut detta?)... Fasad i Curtain Wall är bara en del av skyskrapearkitekturen. Det viktigaste är att det går att bygga högt och är luftigt på insidan (flexibel placering av innerväggar). Att fasaden hängs på strukturen möjliggör ett repetitivt utseende. De nedre delarna av fasaden behöver inte bära upp de övre, som vid äldre Curtain Wall.
Fasaden behöver inte vara lätt och luftig. Se t.ex på Riksbanken med sina stenväggar...
http://www.riksbank.se/Upload/Bilder_riksbank/Sekt_riksbank/huset_hoger_high.jpg

Joacim

Klart en stor morot för att hinna fixa mitt hus har hunnit bygga nästan hela grunden med tillbehörande trappor... :P

dalle

Citat från: Joacim skrivet 19 april 2016 kl. 07:36
Klart en stor morot för att hinna fixa mitt hus har hunnit bygga nästan hela grunden med tillbehörande trappor... :P

Kul att du är sporrad att bygga ditt hus. Fast det är ett kvarter som ska fram.  :)

Joacim

Husen kommer att vara 1x4 så nästan kvarter väl... Det blir tre hus ihopbyggt till en länga... Om det inte räknas som kvarter får jag göra ett annat projekt...🙄🤑

dalle

Citat från: Joacim skrivet 19 april 2016 kl. 08:48
Husen kommer att vara 1x4 så nästan kvarter väl... Det blir tre hus ihopbyggt till en länga... Om det inte räknas som kvarter får jag göra ett annat projekt...🙄🤑

Låter bra. Ett hus kan täcka ett helt kvarter så kör på.  :)

Joacim

Citat från: dalle skrivet 19 april 2016 kl. 09:08
Citat från: Joacim skrivet 19 april 2016 kl. 08:48
Husen kommer att vara 1x4 så nästan kvarter väl... Det blir tre hus ihopbyggt till en länga... Om det inte räknas som kvarter får jag göra ett annat projekt...🙄🤑

Låter bra. Ett hus kan täcka ett helt kvarter så kör på.  :)

😄🏗
TACK!

Lordflintstone

Bra tävling, trots att det denna gång gör det omöjligt för mig ekonomiskt/tidsmäsigt att hänga på. Om jag inte gör Aetheria öar  på moduverse plattor.  ;)

andreaseldh

Citat från: Lordflintstone skrivet 19 april 2016 kl. 13:55
Bra tävling, trots att det denna gång gör det omöjligt för mig ekonomiskt/tidsmäsigt att hänga på. Om jag inte gjör Aetheria öar  på moduverse plattor.  ;)

Jag använder en Moduverse-liknande sandwichkonstruktion för bottenplattorna till mitt GBC-projekt. Hur huslikt måste det vara? ;D

SvanteOlof

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som förväntas. Skall man bygga ett kvarter eller ett hus eller va? Hur stort skall det vara?
ordvits: studsmatta = 4186

Magnus den store

Citat från: SvanteOlof skrivet 19 april 2016 kl. 14:02
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som förväntas. Skall man bygga ett kvarter eller ett hus eller va? Hur stort skall det vara?
Har också funderat på det här. För mig är ett helt kvarter 2x2 moduverse. För tävlingen räcker det med 1x2 moduverse, d.v.s ett halvt kvarter. Om jag bygger 1x2, behöver jag då bygga så att det passar in med någon annans halva?

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Stigge72

Citat från: SvanteOlof skrivet 19 april 2016 kl. 14:02
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som förväntas. Skall man bygga ett kvarter eller ett hus eller va? Hur stort skall det vara?
Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2016 kl. 09:42
Regler
- Endast 1 bidrag per medlem.
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.
- Det är tillåtet med printade "custom" bitar.
- Tävlingsbidraget ska vara ett nytt, ej tidigare visat bygge.
- Tillåtna byggstorlekar, (breddxdjup) minst 32x64 studs (1x2 moduverse), max 128x64 studs (4x2 moduverse), bygget ska därmed kunna placeras i en moduverse display med moduversevägar runt om ditt bygge dvs. max 2 moduverse djupt och bredden kan variera i steg om 16 studs.

SvanteOlof

Citat från: SvanteOlof skrivet 19 april 2016 kl. 14:02
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som förväntas. Skall man bygga ett kvarter eller ett hus eller va? Hur stort skall det vara?

Bra. Så del av kvarter går alltså bra så länge djupet är rätt medan bredden såklart också skall vara rätt men får variera men i steg om 16 från 32. Jag tänker att det kan bli problem med att pussla ihop allt vid tillfälle.. men om det blir omaka par kanske man kan fylla i med parker osv? Jag tror jag förstår bättre nu. Tack.
ordvits: studsmatta = 4186

Myko

Bredden borde bara får variera i steg om 32 om det ska bli nån ordning på slutet. :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.