Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Micropolis, Kontorshuset Marievik 15

Startat av Nybohov Creation Ltd., 16 juli 2016 kl. 19:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Det finns många hus i Stockholm jag tänkt att göra i Lego, både fina och fula.

Ett av de mest utskällda husen, och det finns många här i stan, är Marievik 15:

FV-Marievik15 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Det är tydligen hopplöst omodernt invändigt och ska därför rivas och ersättas av något nytt.

Byggnaden ligger precis vid Liljeholmsbron, så jag ser det när jag cyklar till och från jobbet:
https://www.google.se/maps/@59.3122059,18.0317322,3a,75y,133.92h,92.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1sn_BVQoRGo7h015C2oaY2ig!2e0!7i13312!8i6656

Jag har inte kommit längre än att göra översta våningen. Tanken var att använda inverterade slopes, 1 x 3, men de är inte långa nog, så det fick bli vanliga slopes 1 x 4. Huset kommer alltså att byggas upp och ned.

Måtten är 11 x 11 studs i bredd och djup. Det återstår att se hur högt det blir.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Snygg början. Jag visste inte att det skulle rivas. Jag känner igen huset, och gillar arkitekturen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Måste du bygga hela huset upp-och-ner?

Kanske kan du ha bara den översta biten upp-och-ner, och bygga som en grop att lägga/fästa den i?
Just väggarna spelar troligen inte så stor roll, men det kanske vinns någon detalj närmare marken som lämpar sig bättre att byggas åt ena eller andra ledden (eller någon helt annan ledd...).

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Stigge72 skrivet 17 juli 2016 kl. 16:06
Måste du bygga hela huset upp-och-ner?

Kanske kan du ha bara den översta biten upp-och-ner, och bygga som en grop att lägga/fästa den i?
Just väggarna spelar troligen inte så stor roll, men det kanske vinns någon detalj närmare marken som lämpar sig bättre att byggas åt ena eller andra ledden (eller någon helt annan ledd...).

Det går säkert att vända åt rätt håll direkt under takvåningen, men jag testar att bygga upp och ner så länge, mest för att prova något nytt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Jag har inte byggt upp-och-ned någon gång, men jag har sett det på ett bygge och då hade den använt ett par 2460 i basplattan för att sätta fast allt. Det blev ganska bra för det gick även lätt att flytta om husen lite som man ville, på samma platta.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Har byggt några våningar till, men nu är, högst förvånande, små plates slut.

Det var svårt att få till förlagans alla fönster, så jag tog mig vissa friheter. Om huset gjordes bredare skulle vinklarna på taket se för små ut. Det är ändå de som kännetecknar huset i mina ögon.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Sockerbit

Snyggt bygge med kul teknik. Väldigt likt förlagan, såg jag under en promenad härom kvällen.

Kvarnbacka

"Hur har han snottat hörnen?"  :)
Snyggt! Taket skulle kanske bli bättre med inverted tiles ovanpå (eller under?) slopesen.

Myko

Tror det vore snyggt om du bara hade slopesen upp och ner så du kunde ha bruna tiles högst upp under dem.

Nybohov Creation Ltd.

#9
Citat från: Kvarnbacka skrivet 19 juli 2016 kl. 09:09
"Hur har han snottat hörnen?"  :)
Snyggt! Taket skulle kanske bli bättre med inverted tiles ovanpå (eller under?) slopesen.
Tackar!
Inverted tile finns väl endast som 2x2 (11203) och det funkar inte eftersom det är udda antal studs.

Citat från: Myko skrivet 19 juli 2016 kl. 09:20
Tror det vore snyggt om du bara hade slopesen upp och ner så du kunde ha bruna tiles högst upp under dem.
Du menar att bygga huset rättvänt och enbart vända på slopesen? Hur fäster jag dem på bästa sätt då?

Jag vet inte om jag ogillar anti-studs så mycket. De kan ge en fin struktur.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Emma

Jag delade post där. Företagen flyttade ut ett efter ett. Då ryktades det om att det skulle bli bostäder istället.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Emma skrivet 19 juli 2016 kl. 19:16
Jag delade post där. Företagen flyttade ut ett efter ett. Då ryktades det om att det skulle bli bostäder istället.
Det är meningen att det ska rivas, men eftersom det är omöjligt att bygga något nytt som är högre än tre våningar i den här stan utan att det blir massiva protester och överklaganden kan det dröja innan det blir av.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Stigge72

Min första tanke var att det kanske skulle bli snyggt med 1x1-tiles längst ut i hörnen under taket, men efter att ha jämfört med förlagan blir det mer likt som det är.

Snyggt och likt!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Stigge72 skrivet 23 juli 2016 kl. 12:48
Min första tanke var att det kanske skulle bli snyggt med 1x1-tiles längst ut i hörnen under taket, men efter att ha jämfört med förlagan blir det mer likt som det är.

Snyggt och likt!
Tackar!

Jag tänkte också att det skulle var tiles på hörnen, men spetsen på 1 x 4 slopen är tunnare än en plate, så det blev inget snyggt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.