Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Tågvagnar, tank & timmervagn.

Startat av pehter aka ibbe, 30 juni 2016 kl. 21:47

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Kände att jag behövde lite mer godsvagnar så jag började söka efter lite lämpliga typer.
Iden till tankvagnen kom när jag såg 30562 liggandes bland allt friends lego. Efter lite letande hittade jag en bild på en tankvagn som matchade perfekt, tyvärr hittade jag inte någon modellbeteckning.
Tankvagnen är 8 wide (med stegarna 10) och 39 lång.

Timmervagnen är en LNPS 4 bankars. Den finns även i utförande med 6 bankar men den skulle vara omöjlig att få igenom Legos kurvradie, med 4 bankar är precis att den kommer runt.
Timmervagnen är är 8 wide och 30 lång.

För den som känner sig sugen på att bygga en egen har jag lagt upp instruktionerna här:
LNPS
Tankvagn
Borde bli tillgänglig på Rebrickable med bitlistor om någon dag.


Train_wagon_15 by pehter aka ibbe, on Flickr


Train_wagon_16 by pehter aka ibbe, on Flickr


Train_wagon_09 by pehter aka ibbe, on Flickr


Train_wagon_01 by pehter aka ibbe, on Flickr


Train_wagon_07 by pehter aka ibbe, on Flickr


Train_wagon_13 by pehter aka ibbe, on Flickr


Train_wagon_03 by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Sockerbit

Riktigt rina vagnar. Snyggt perspektiv på fotot också.

Huvudfoting

Mycket trevliga vagnar

Snygg, enkelt och stilrent

Boathill

Tankvagnarna var riktigt snygga!

Går det att minska höjden på de gula tvärgående bitarna som bär de gula stöttorna för att få till proportionerna något?

Odidoma

Snyggt och bra fotat! Är sista bilden i LDD?

pehter aka ibbe

Citat från: Boathill skrivet 30 juni 2016 kl. 23:21
Tankvagnarna var riktigt snygga!

Går det att minska höjden på de gula tvärgående bitarna som bär de gula stöttorna för att få till proportionerna något?
Tankvagnarna är jag riktigt nöjd med.

Ev skulle det kunna gå att använda 32065 med 32002 men då måste 2460 plockas bort och den är en del av ramen som håller ihop vagnen och då vet jag inte hur bra den skulle hålla ihop.

Citat från: Odidoma skrivet 30 juni 2016 kl. 23:35
Snyggt och bra fotat! Är sista bilden i LDD?
Bygger i MLCad och sedan renderar i Pov-ray, har aldrig kommit överens med gränssnittet i LDD. Har lite fler renderingar liggandes på Flickr.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LeifSpangberg

Citat från: Huvudfoting skrivet 30 juni 2016 kl. 22:26
Mycket trevliga vagnar
Snygg, enkelt och stilrent
Instämmer till fullo!
/Leif

mechamike

Mycket snyggt! Tankvagnaran är riktigt läckra.. och de smala pinnarna vart pricken över i:et på timmervagnen!
?

Nextuz

Oerhört snyggt och cleant :D
Tycker de stora gula staketen passade väldigt bra i ändarna på timmervagnarna :)

Selander

Gillar tankvagnarna bäst !!! Fint färgschema på dem.

Stigge72

Snygga vagnar och snyggt foto. (Den rendrerade bilden var inte så tokig den heller.)

Peter

Snygga vagnar! Men lite info från verkligheten. Lnps har bruna ramverk. Laaps har röda ramverk och gula stolpar, i alla fall när de var nya för snart 15 år sedan. Laaps är dessutom dubbelkopplade, vilken kan ju vara svårt i Legovärlden.

http://www.greencargo.com/vagnshandboken/sv/Godsvagnar/Start/Oppna-vagnar/L-flakvagnar-/Laaps/index.html

andreaseldh

Citat från: Peter skrivet 04 juli 2016 kl. 15:43
Snygga vagnar! Men lite info från verkligheten. Lnps har bruna ramverk. Laaps har röda ramverk och gula stolpar, i alla fall när de var nya för snart 15 år sedan. Laaps är dessutom dubbelkopplade, vilken kan ju vara svårt i Legovärlden.

http://www.greencargo.com/vagnshandboken/sv/Godsvagnar/Start/Oppna-vagnar/L-flakvagnar-/Laaps/index.html

Nej det är inte svårt alls att bygga dubbelkopplade vagnar, det är bara att sätta två kopplingar på boggin istället för en. Så här gjorde jag när jag byggde en smalspårig version av .

Peter

Citat från: andreaseldh skrivet 04 juli 2016 kl. 19:30
Citat från: Peter skrivet 04 juli 2016 kl. 15:43
Snygga vagnar! Men lite info från verkligheten. Lnps har bruna ramverk. Laaps har röda ramverk och gula stolpar, i alla fall när de var nya för snart 15 år sedan. Laaps är dessutom dubbelkopplade, vilken kan ju vara svårt i Legovärlden.

http://www.greencargo.com/vagnshandboken/sv/Godsvagnar/Start/Oppna-vagnar/L-flakvagnar-/Laaps/index.html

Nej det är inte svårt alls att bygga dubbelkopplade vagnar, det är bara att sätta två kopplingar på boggin istället för en. Så här gjorde jag när jag byggde en smalspårig version av .

Bildexemplet du har verkar vara Jacobsboggi, istället för två dubbelkopplade vagnar. Jacobsboggi är det man exempelvis också ser på alla mellanvagnar i ett TGV-tåg.

andreaseldh

Citat från: Peter skrivet 08 juli 2016 kl. 19:42
Bildexemplet du har verkar vara Jacobsboggi, istället för två dubbelkopplade vagnar. Jacobsboggi är det man exempelvis också ser på alla mellanvagnar i ett TGV-tåg.

Alltid trevligt att få lära sig något nytt!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.